Vinterdæk eller ej.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
xkfc

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af xkfc »

bennylar skrev:Abs og esp Gør ikke bilen mere sikker... tværtimod folk tror nemlig at så kan vi bare køre da teknikken hjælper os, men det er i mine øjne falsk tryghed.
Det er kun hjælpemidler, intet andet, men ok trenden er desværre v at være den at folk tager hovedet af og stopper det op hvor solen aldrig skinner når de sætter sig bag et rat... har set rigtig mange uheld i forbindelse m mit gamle arbejde, hvis de var kørt galt og vi tog en time om at komme frem var det typiske første kunden sagde:, du tog godt nok lang tid om at komme frem, jo men jeg kom frem uden uheld... hvorfor ligger din bil på taget i grøften.. var svaret herfra, så kom der gerne jamen vi har jo både Abs og esp og alle de forkortelser men de hjælper bare ikke meget når du ikke forstår at køre bil.



vinterdæk er helt sikker et plus og bedre end sommerdæk når det er koldt og glat.. men forsikringen kan bare sige at er der sne og glat så dækker vi kun hvis der er vinterdæk på. 
Helt rigtigt, ABS, ESP; vinterdæk og hvad der ellers er, er ikke mere værd end det der sker bag rattet. Der er masser der kører galt om vinteren selv med vinterdæk på, der er biler der skrider ud selv med ESP og der er biler med ABS der ikke når at bremse i tide.

Så vinterdæk er lige så meget falsk trykhed som ABS og ESP, mens alle tre ting blandet med fornuftig kørsel giver god sikkerhed.

Kører man galt har man kørt for stærkt, også selv om man kun kører 5km/t, der er jo netop en pasus i færdselslover der hedder "kør efter forholdene"

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Zarge »

Naturligvis skal man altid køre efter forholdene... Men bli'r sgu lidt træt af livet når jeg kører i en lang kø efter en med sommerdæk, der "kører efter forholdene"
Det er desværre lidt en tendens her i landet...mig mig mig...
Jeg har absolut ingen problemer med at folk kører vinteren igennem på sommerdæk HVIS de bli'r hjemme de dage de ikke kan kører "ordentligt" (eller som de kunne med ordentlige dæk...)
Som jeg har sagt før, vinterdæk redder naturligvis ikke alt, men de gør en stor forskel flere dage om året end de fleste tror, og det er sgu det mindste man kan gøre...Det er sgu ikke i orden at være i vejen for alle andre, fordi man er for nærig til at købe et ekstra sæt dæk... BUM
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af vinther2 »

Ja,- nu var jeg den der startede denne tråd og kan tydeligt se at der er en klar tilslutning til at vi skal køre med vinterdæk når det er vinter.

Nogle var imod at det blev gjort til lov, men til dem vil jeg sige følgende: Jeg selv er stor modstander af at man trækker en masse lovforordninger ned over hovedet på os, både på den ene eller anden måde, - og nogen gange føler man næsten ikke at man lever i et frit land hvor man kan gøre som man altid har gjort, eller sagt på en anden måde,- man føler at ens frihed er blevet gradvis amputeret.
Men sikkerheden for os alle når vi bevæger os rundt i bil,- den kan ikke være høj nok!

Det er muligt at den ældre herre med sommerdæk kun kører 1000 km. om året, - og dermed også er en mere usikker bilist, - ikke har haft nogle skader, men det er netop den type bilister som er til fare for trafiksikkerheden,- bl.a. sammen med de unge som ikke har erfaring.

Så hvis man er modstander af at det skal gøres til lov med vinterdæk,- så kunne det tænkes at man ser på det med andre øjne hvis ens kære eller en selv er blevet invalideret fordi at en modkørende bilist, med sommerdæk, var årsagen.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af John Skov Jensen »

Zarge skrev:Naturligvis skal man altid køre efter forholdene... Men bli'r sgu lidt træt af livet når jeg kører i en lang kø efter en med sommerdæk, der "kører efter forholdene"
Det er desværre lidt en tendens her i landet...mig mig mig...
Jeg har absolut ingen problemer med at folk kører vinteren igennem på sommerdæk HVIS de bli'r hjemme de dage de ikke kan kører "ordentligt" (eller som de kunne med ordentlige dæk...)
Som jeg har sagt før, vinterdæk redder naturligvis ikke alt, men de gør en stor forskel flere dage om året end de fleste tror, og det er sgu det mindste man kan gøre...Det er sgu ikke i orden at være i vejen for alle andre, fordi man er for nærig til at købe et ekstra sæt dæk... BUM
Dem hader jeg altså også. Fjol..... på sommerdæk der ikke kan komme igang igen i et lyskryds bare det stiger det mindste.
Har du sommerdæk på om vinteren, ja det er ikke ulovligt, men så skal du f..... Også Lade bilen stå når sneen falder. Som du så rigtigt skriver Zarge, det er ikke i orden at være i vejen og til gene for andre (og til fare) bare fordi man har valgt vinterdækkene fra.
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Optimisten »

For de rigtig dovne kan helårsdæk erhverves - og de er ikke så ringe enda

http://www.hvilkenbil.dk/helarsdaek-mic ... ket-koden/
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

pendec

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af pendec »

Optimisten skrev:For de rigtig dovne kan helårsdæk erhverves - og de er ikke så ringe enda

http://www.hvilkenbil.dk/helarsdaek-mic ... ket-koden/
triumph skrev:Michelin skulle have lavet nogen helårsdæk der nærmest skulle være lige så gode
http://www.fdm.dk/nyheder/nyt-daek-give ... ek-baghjul
Michelin er godt nok populære nu. ;)
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af kovas »

bennylar skrev:Abs og esp Gør ikke bilen mere sikker... tværtimod folk tror nemlig at så kan vi bare køre da teknikken hjælper os, men det er i mine øjne falsk tryghed.
Det er kun hjælpemidler, intet andet, men ok trenden er desværre v at være den at folk tager hovedet af og stopper det op hvor solen aldrig skinner når de sætter sig bag et rat... har set rigtig mange uheld i forbindelse m mit gamle arbejde, hvis de var kørt galt og vi tog en time om at komme frem var det typiske første kunden sagde:, du tog godt nok lang tid om at komme frem, jo men jeg kom frem uden uheld... hvorfor ligger din bil på taget i grøften.. var svaret herfra, så kom der gerne jamen vi har jo både Abs og esp og alle de forkortelser men de hjælper bare ikke meget når du ikke forstår at køre bil.



vinterdæk er helt sikker et plus og bedre end sommerdæk når det er koldt og glat.. men forsikringen kan bare sige at er der sne og glat så dækker vi kun hvis der er vinterdæk på. 
Hej.
jeg synes helt sikkert at det her er noget vrøvl . Jeg kan da godt huske hvordan man tidligere i glat føre måtte trykke og slippe bremsen så man ikke skred ud. De fleste blev så panikken at de bare trådte hårdere på pedalen. Nu kan man , med abs, bare bremse og så køre bilen lige ud. Også for dem som er dårlige billister må det være en stor hjælp.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Knaldperlen »

:toofunny: Er vinterdæk ikke kun for dem med løse håndled ;-) :toofunny:
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Bigfoot »

Knaldperlen skrev::toofunny: Er vinterdæk ikke kun for dem med løse håndled ;-) :toofunny:
faldskærm er også kun for kællinger..... man skal bare lande med fødderne først.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Vinterdæk eller ej.

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

"Lande med fødderne først" sagde manden, der bruger str 52 i træsko 8)

Den er go' med dig [tag]Bigfoot[/tag], kan vi andre med lidt mindre fødder,
så ikke bare give lidt efter i knæene mon ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar