Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vvb føler

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

Re: Vvb føler

Indlæg af rivjern » 20 nov 2015 16:07

Uha Det blev hardcore men tak for indspark. Kan se nu at styringen kan bruge både ntc og pt1000. Men er det ok med en ntc 10k og noget tyndt telefon kabel. ? Man får det jo nærmest kastet i nakken fra feks eBay


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Vvb føler

Indlæg af kovas » 20 nov 2015 16:46

Hej.
@ xkfc. Det ka såmænd godt være at en pt 1000 er en pt1000 det skal jeg ikke kloge mig i. Min pointe var bare at jeg ikke lykkedes med at finde en ntc 10kohm som svarede til det som ekopower opgav at den skulle måle ved feks 55gr. Jeg kunne finde nogle som lignede med jeg skulle stadig ud i noget omregning og sjussen mig frem. Så herregud køb dog den som producenten anbefaler.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

xkfc

Re: Vvb føler

Indlæg af xkfc » 20 nov 2015 17:21

rivjern skrev:Uha Det blev hardcore men tak for indspark. Kan se nu at styringen kan bruge både ntc og pt1000. Men er det ok med en ntc 10k og noget tyndt telefon kabel. ? Man får det jo nærmest kastet i nakken fra feks eBay
Det er da det man gør :great:

rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

Re: Vvb føler

Indlæg af rivjern » 20 nov 2015 18:16

Nu har jeg aldrig set at en helt bestemt pt 1000 feks der kun bliver anbefalet til et produkt og tror heller ikke at installatører sidder og sortere følere ud fra mærket. Så jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal tage en besparelse på omkring 200. Især når der alligevel skal laves om på kablet

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Vvb føler

Indlæg af T-mek » 20 nov 2015 19:39

kovas skrev:Hej.
@ xkfc. Det ka såmænd godt være at en pt 1000 er en pt1000 det skal jeg ikke kloge mig i. Min pointe var bare at jeg ikke lykkedes med at finde en ntc 10kohm som svarede til det som ekopower opgav at den skulle måle ved feks 55gr. Jeg kunne finde nogle som lignede med jeg skulle stadig ud i noget omregning og sjussen mig frem. Så herregud køb dog den som producenten anbefaler.
Det er ikke altid lige til....
Du nævner selv en NTC10K og den kan man f.eks. få i en lineær og en ikke-lineær udgave, det vil give en stor forskel når man måler på dem.
En anden ting der spiller ind er dens "B-værdi" (benævnt: B-constant)
Det er et udtryk for hvordan temperatur/modstand ændre sig, der er nogen standart værdier, men man kan få mange forskellige.
Det kan derfor give en helt naturlig forklaring på hvorfor du ikke bare lige har kunne finde en med den rette modstand ved 55 grader som du nævner.
Vil man vide mere om denne B værdi, så er der info her:
http://www.exsense.cn/shownews_214.html
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.


xkfc

Re: Vvb føler

Indlæg af xkfc » 21 nov 2015 07:23

T-mek skrev:Det er ikke altid lige til....
Du nævner selv en NTC10K og den kan man f.eks. få i en lineær og en ikke-lineær udgave, det vil give en stor forskel når man måler på dem.
En anden ting der spiller ind er dens "B-værdi" (benævnt: B-constant)
Det er et udtryk for hvordan temperatur/modstand ændre sig, der er nogen standart værdier, men man kan få mange forskellige.
Det kan derfor give en helt naturlig forklaring på hvorfor du ikke bare lige har kunne finde en med den rette modstand ved 55 grader som du nævner.
Vil man vide mere om denne B værdi, så er der info her:
http://www.exsense.cn/shownews_214.html
Uha der står en masse, jeg orkere desværre ikke læse det og forstå det, jeg vil simpelthen ikke bruge tiden på det da jeg ikke menet at få behov for den viden.
Jeg har gennemrodet nettet og kan kun købe en model, den model svarer til tabellen herunder og jeg har aldrig været uheldig i mine indkøb af følere.
tmodstande.jpg

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vvb føler

Indlæg af knaldhatte » 21 nov 2015 23:13

En NTC føler er ikke bare en NTC føler har jeg fundet ud af. De har samme eksponentiel kurve. Men forskellige "normal" temp at gå ud fra. Det besvarede min uvished hvorfor den formel jeg fandt ikke stemte overens med dit skema over en NTC til scotte fyr. Typisk står der N(25) eller et andet tal. Som viser hvor føleren har sin normal værdi.

Og ja en PT 1000 har også forskellige normal temp. Så XKFC at du bestiller en PT1000 på ebay, der får du nok den mest brugte pt1000 men nu findes der jo også udstødnings føler som er pt1000. Det er IKKE den samme som du putter i dit fyr ;)

knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Re: Vvb føler

Indlæg af knaldhatte » 21 nov 2015 23:16

xkfc skrev:Uha der står en masse, jeg orkere desværre ikke læse det og forstå det, jeg vil simpelthen ikke bruge tiden på det da jeg ikke menet at få behov for den viden.
Jeg har gennemrodet nettet og kan kun købe en model, den model svarer til tabellen herunder og jeg har aldrig været uheldig i mine indkøb af følere.
tmodstande.jpg

Kan man nogen sinde få for meget viden ? hvis vi ikke kloges os i noget, bliver vi da kun dummere og dummere. Det er den forkerte vej at gå for evolutionen. Syntes nu det var meget rart jeg lige klogede mig lidt i føler. Du ved aldrig hvornår du får brug for den skøre ting du sad og gjorde dig klog på en aften.

xkfc

Re: Vvb føler

Indlæg af xkfc » 22 nov 2015 08:38

Forum er det helt rigtige sted at udvidde sin horisont, men jeg gider ikke bruge en masse tid på noget der for mig er irrellevant, så smutter der måske noget relevnt ud som der så ikke er plads til :shock:

Du har ret i at en NTC ikke bare er en NTC, det har heller aldrig været min påstand, men at en NTC10k følger tabellen og at en PT1000 følger tabellen vil jeg påstå lidt endnu.

Selvfølgelig kan jeg overbevises, men ikke med formler jeg ikke ved en hat om, eller et kompliceret dokument. Det ville da være lettere at smide et link op til en PT1000 der ikke følger tabellen, for jeg har ledt og kan ikke finde noget. Det er jo ikke det samme som at det ikke findes, jeg skal bare have lidt hjælp :great:

Plets
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31 okt 2014 08:27
Mit fyr: Scotte 10Kwatt
Areal: 180
Brændsel: Piller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 3,8-4
Geografisk sted: Thisted

Re: Vvb føler

Indlæg af Plets » 25 nov 2015 08:39

Er vvb føler. anderledes end kedelføler? den er da meget dyrer inde på de forskellelig sider. og hvorfor skal der være 15 meter kabel til de føler. nu mangler jeg en med kun en 3 meter ledning


Besvar