Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slukke pumpe til gulvvarme et par gange om dagen

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
ReneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Slukke pumpe til gulvvarme et par gange om dagen

Indlæg af ReneG » 21 nov 2015 11:58

Mit Pellux fyr står i mit værksted og det varme vand cirkulerer konstant ind til huset hvor det cirkulerer i varmtvandsbeholder, et par radiatorer og et par håndklædevarmere.

En shunt med pumpe sørger så for cirkulation til gulvvarmekredsene.

Kunne man med fordel slukke gulvvarmepumpen feks fra kl 00.00 til 04.00 og igen fra kl 11.00 til kl. 14.00 for at opnå følgende:

1. Fyrets belastning bliver samlet i blokke så det vil få mere at lave ad gangen i stedet for at det starter op hver og hver anden time.

2. Hvis gulvvarmen er slukket om natten så forestiller jeg mig at mit gulv vil føles varmere på de tidspunkter hvor jeg er hjemme. Dvs om morgenen og om aftenen. I stedet for at en gulvvarmekreds åbner kl. 00.00 hvor jeg ligger i min seng.

Er det en teori der virker i praksis? Kan jeg spare penge på det er det fint, men ellers har jeg det fint med at gevinsten kun er lidt varmere gulve når jeg er hjemme


nemocharley

Re: Slukke pumpe til gulvvarme et par gange om dagen

Indlæg af nemocharley » 21 nov 2015 12:05

Jeg eksperimentere med noget tilsvarende lige for tiden. Fyret kører med 135min forsinkelse på opstart og har et sted mellem 4 og 6 opstarter i døgnet - hver med cirka en times drift, pumpen kører hele tiden - så det kan altså ikke helt sammenlignes.

Jeg kan ikke mærke nogen forskel på komforten endnu, men det kan self. nå at komme når frosten sætter ind for alvor. Jeg er ikke sikker på at jeg sparer noget ved det, andet end slid på fyret.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Slukke pumpe til gulvvarme et par gange om dagen

Indlæg af JFinderup » 21 nov 2015 12:29

Hvilken type gulvarme taler vi om? Træ eller beton.
Jeg mener at især med de tunge betongulve er der en bedre økonomi med at holde dem jævnt varmt døgnet rundt, fordi der skal en større energimænde til at hive de mange kg op igen efter natsænkning/sluk. Der er ikke så stort et problem med de lette trægulve hvor massen og massefylden er mindre.
Jeg er ikke ekspert på området, men det er de råd jeg har fundet og hørt.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Re: Slukke pumpe til gulvvarme et par gange om dagen

Indlæg af nemocharley » 21 nov 2015 12:38

for mit vedkommende er det tung gulvvarme. Jeg har set/læst mig frem til begge dele - nogle siger de sparer, andre siger det er det samme og andre igen siger at det øgede pilleforbruget. Jeg har selv besluttet mig til at prøve mig frem, så må vi se hvad resultatet bliver. Antallet af opstarter og det ekstra strømforbrug, slid er reduceret i den sammenhæng - men det er også det eneste jeg kan sige med sikkerhed pt.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Slukke pumpe til gulvvarme et par gange om dagen

Indlæg af Flemming DJ » 21 nov 2015 18:50

Jeg vil bare sige, at man skal tænke 8 timer frem, hvis man har gulvvarme i beton. Mindre, hvis slangerne ikke ligger så dybt som standarden. Det kan jo forekomme.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


nemocharley

Re: Slukke pumpe til gulvvarme et par gange om dagen

Indlæg af nemocharley » 21 nov 2015 22:25

ja det er også min erfaring :)


Besvar