Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Fyrmester kasper » 15 nov 2015 11:41

jeg ved godt at grejet til at håndtere brændslet er dyrt.

men jeg er grejluder. og jeg vil gerne have mig min EGEN flishugger min EGEN traktor osv. det tiltaler mig. og med alt det træ jeg har til rådighed pt. synes jeg det er en oplagt mulighed.

og mht. diskutionen hvor meget man brænder af. bliver vi jo nød til at tale samme fugtighed, fordi hvis man skal brænde 6t piller af med 10% fugtighed. skal man vel også brænde 6T flis med 10% fugtighed. brændværdien er jo den samme. ligemeget om flisen er lavet af bøg eller nåletræ... nåletræet fylder jo bare mere.

om så de 6T nåletræsflis fylder 30 eller 60m3 er lidt ligegyldigt.

... når jeg så engang har tyndet nok ud i min skov, så skal jeg til at købe flis. og tæt på mit hus kan jeg købe flis med 10% fugtighed for 1300kr/t så jeg forventer det vel koster 10000 om året i flis forbrug.. ret mig hvis jeg tager fejl.. og det er jo ud fra at jeg tror vi bruger 6T piller hvis vi havde et pillefyr.

mht til brændværdi i flis, så har jeg læst mig til at brændværdien i brænde er godt det samme ligegyldigt hvilken type træ det er.. der er bare forskel på volumen af det, hvor bøg og eg er tungest, og nåletræ er lettest, men 1t bøg og 1t nåletræ skulle give samme varmeudbytte. ved samme fugtighed.


hvordan forholder det sig så til brændværdien i træ når fugtigheden stiger?

nu kender jeg ikke faktiske tal.. men lad mig forstå teorien....

hvis 1kg træ med 10% fugtighed vejer 1kg med 50% fugtighed må det veje 1,8kg ?

et stykke træ med 10% fugtighed indeholder 4000 kalorier i reel brændværdi
et stykke træ med 50% fugtighed indeholder 2000 kalorier i reel brændværdi

men i og med at det også vejer 80% mere, giver det et tab på 20% ved at fyre med vådt brænde, da noget af energien så bruges til fordampning..

plusser:

direkte flisning til lager
en arbejdsgang
ingen omkostninger til tørring

minusser:

løbesod
svampesporer
svær optænding
sur røg

fed tråd hvor de snakker brandværdi: http://ing.dk/artikel/sporg-laeserne-hv ... rae-124088


jeg har tænkt mig at lave gulvvarme i mit fyrrum / silo for at kunne tørre flisen, det ekstra inden det skal i fyret, jeg forventer at kunne have 10-20 m3 i fyrrummet, hvor resten er under halvtag.
så mon ikke at en fugtighedsprocent på 20-30% er realistisk når det kommer i fyret? det er ihvertfald en energi på 3000-3500kalorier og et tab på ca. 10% i forhold til total tørt brænde.

ret mig lige hvis jeg er helt ude og skide :D
Last edited by 1 on Fyrmester kasper; edited 15 times in total


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af pll » 15 nov 2015 11:50

Du må ikke have 10-20m3 i fyrrummet, der er en grænse for hvor meget du må have der, men kan ikke huske det.
Mvh Peter

nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 15 nov 2015 12:01

4m3, mener jeg tallet er - så der skal et selvstændigt rum til.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af leo-pol » 15 nov 2015 21:33

hey....
nu skal det lige siges at jeg ikke har læst alle indlægne men en del af dem og jeg har nok været i noget der ligner det samme og hade de samme tanker da vi købte det nedlagte landbrug fra 10 år siden som vi bor i idag....
men for at gørre en lang historie kort tænker jeg lidt på at, set tilbage i bakspejlet på hvad vi valgte, tænker jeg på hvad jeg har brugt af penge på stokerfyr "der kan æde fastbrændsel også" -traktor- tipvogn- stor brændeflækker-stor brændesav- kædesav...osv.osv..... ikke mindst arbejds timer....
hvis jeg dengang hade købet et "alm" billigt pillefyr kunne jeg sikkert havde fyrret for de samme penge i de 10 år uden at røre en finger for uden at hælde piller op....
nu er jeg selv lidt af en grej-nørd og kan rigtig godt lide at gå i skoven og alt det der høre til,men hade jeg den erfaring som jeg har nu tror jeg at jeg hade købt en gasogenkedel til fastbrændsel og så et pillefyr til at tage over når jeg ikke gad at fyre med fastbrændsel....
mvh leo-pol

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Hjemme teori » 15 nov 2015 23:33

brænde over ca. 20% er nogo, da det er svært at brænde rent, fordampning eller ej, flammen bliver for kold. Så her får man et stort tab af uafbrændte røgasser og ikke kun tab af fordampningsvarme.

Flis der skal tørres har mere brug for luft end varme, det skal nok selv klare at blive varmt når det "brænder sammen".
Mvh. Sophus


Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Fyrmester kasper » 17 nov 2015 15:13

ok. men selvom det har ligget i underhalvtag i lang tid. er det så ikke stadig fedt at det ligger på cementgulv med varme på så det lige får det sidste tørring inden det køres i fyret?

ang de 20m3. så må jeg jo bare lave en skillevæg i blød masonit :p

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af snubbi » 17 nov 2015 20:10

hej
vedr. brænde værdiger kan du kikke på reka hjemme side,
jeg kan sige at jeg har prøve helt frisk skovet nåletræ, der blev flise det brændt rekan uden at kny der var ca 54 % vand ,men der skal være lidt pingvin koldt så den køre hele tiden.det koster selvfølgl noget energi at koge vandet ud.
reka lave nogle container løsninger til flislager.
du skal ikke købe fyret for stor i kw ,men med stor flis silo som mulig så du ikke skal fylde på så tit.
jeg har reka`s 15 kw den er riglige stor til mine m2 (180 m2 værksted med 15-17 grader og 147 m2 hus med 23 grader).
jeg har ikke ejen skov, men køber lidt udtyndning eg/bøg/nåletræ for at suppler. så jeg har nok til vinteren . jeg bruge ca 40 til 50 m3 på en fyring sæson.
jeg laver ca 40 m3 flis af udtyndnings stammer med max. 17 cm på ca 6 timer med en 55 hk traktor og en tp 660.
mvh ik

nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2015 15:32

Til trådstarter:

Jeg har været i kontakt med teknologisk institut for at få afklaring på det med godkendelserne. Jeg fik den her sendt til mig: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=167776

med den tilføjelse at der er følgende kategorier, som brændsel til stokere opdeles i (der er altså en godkendelse til hver type brændsel)

jeg citerer fra den mail jeg efterfølgende fik sendt fra teknologisk:

"Tak for din henvendelse, hermed et forsinket svar.

Ifølge lovgivningen https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=167776 må en kedel kun fyres med det brændsel og efter det princip den er godkendt til.


Typerne bestemmes ud fra følgende kategorier, se nedenstående udklip fra gældende lovgivning.

8) Typer af fast brændsel som fyringsanlæg under 1 MW ifølge prøvningsattesten kan være prøvet med, jf. § 7:

a) naturligt træ i store stykker med eller uden bark, i særdeleshed i form af brænde, træflis samt grene og kogler,

b) findelt naturligt træ, i særdeleshed i form af savsmuld, spåner eller slibestøv,

c) briketter af naturligt træ i form af træbriketter i henhold til DS/EN 14961-3, eller i form af træpiller i henhold til de brændselstekniske krav i DS/EN 14961-2, samt andre træpiller af naturligt træ med samme kvalitet, eller

d) halm og lignende plantestoffer, korn, der ikke er beregnet som fødevare, såsom hele kornplanter, affaldskorn, avner og halmrester samt piller af det førnævnte brændsel.



Svaret til dit spørgsmål er en kedel som er godkendt til udelukkende træpiller, må ikke fyres med andet en træpiller.

Hvis anlægget er prøvet på f.eks. korn, må der fyres med alle brændsler som tilhører kategori d i ovenstående."

- citat slut.

Jeg er ikke pedant, og er i og for sig ligeglad med hvilken retning dit projekt tager - det er bare vigtigt, at du ikke kommer i klemme, så jeg vil anbefale dig at få din skorstenfejer med på råd og få ham til at give grønt lys inden du køber en Gejs, Reka, Linka, Twinheat, KSM, HDG, MGM eller whatever til flisfyring. Jeg ønsker dig god vind med projektet.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Brandsen » 19 nov 2015 22:43

Halløj i forum,

Det er bare helt super nemocharlie !! Nu kan vi med stokere godkendt til biobrændsel,
med sindsro fyre med alt der er bare den mindste brændbart, og småt nok til
at komme gennem sneglen, som f.eks hvede, havre, byg, rug, havregryn, cornflakes, ris,
spaghetti, durum, raps, raps piller, rapskager, kakaoskaller, kaffe skaller, raps afrens, korn afrens,
mini flis, skov flis, stearinlys stumper, peppernøder med kraftigt overskredet sidste salgsdato,
laminerede kravlenisser, friture fedt, majs, korkpropper fra seneste meeeega fest, katte knas,
hundefoder, gammelt brød der jo er laver af korn jamen listen er jo nærmest uendelig, så super tak
for den afklaring. Skulle lige hilse fra min gamle Baxi, og sige at den også altså elsker dig !

Min Baxi ved ikke noget bedre, end at bliver overrasket over hvad den med sin iltstying pludselig
måtte finde i tanken. Surprise mother fucker ! Nej, det sagde jeg altså ikke, det vil kone altså
ikke have jeg siger, f.eks må jeg ikke sige Bullshit for hende, så jeg må nøjes med Escremento del Toro !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Flemming DJ » 19 nov 2015 23:10

Det stod der altså ikke.

Er dimsen prøvet med fx korn, må der fyres med alt andet "inden for kategori d":

d) halm og lignende plantestoffer, korn, der ikke er beregnet som fødevare, såsom hele kornplanter, affaldskorn, avner og halmrester samt piller af det førnævnte brændsel.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar