Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Max. pilleforbrug i timen med Comfort 15?

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Max. pilleforbrug i timen med Comfort 15?

Indlæg af nielshm » 12 nov 2015 08:04

Nu har jeg haft et par pauser i løbet af dagen, når vi ikke er hjemme. Men jeg hæfter mig ved, at det tager 1,25 time med fuld effekt at komme op i temperatur igen, efter sådan en nedlukning på 5 timer.
Kan det overhovedet betale sig at gå i pause, eller bruger den mere på at varme efter pause end ved at holde temp. jævn?
Hvor mange piller ryger igennem i timen, hvis fyret kører fuld effekt (15,9 KW)?


xkfc

Re: Max. pilleforbrug i timen med Comfort 15?

Indlæg af xkfc » 12 nov 2015 08:57

Der er mange faktorer der spiller ind. Når fyret er slukket har du intet stråletab, intet skorstenstab, og ingen pilleforbrug, 3 plusser. Når vandet så skal varmes op igen skal fyret varme meget, altså stort stråletab, stort skorstenstab og stort pilleforbrug, 3 minusser. Nu ville det være nemt at lægge plusser og minusser sammen, men så enkelt er det jo desværre ikke.
Det eneste du kan gøre er at afprøve de forskellige ting og så konkludere, nu ved jeg ikke om du har samme muligheder som vi har med NBE styringerne for det er næsten umuligt at sammenligne forsøg hvis man ingen grafer og data har løbende.
Personligt tror jeg ikke på stor gevinst ved at slukke fyret i en periode, ikke hvis man ønsker samme temperatur i huset, for det kræver jo den mængde energi der skal til, stopper man energitilførslen nedkøles huset.
Jeg mener at NBE bruger 4,6kW pr kg træpiller, hvis MGM styringen bruger samme værdi bruger dit fyr 15,9 divideret med 4,6 altså 3,45kg i timen ved 100%

Besvar