Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Anlæg placeret på jorden

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
xkfc

Re: Anlæg placeret på jorden

Indlæg af xkfc » 01 nov 2015 10:50

Måske var det en ide at købe en suntracker? hvis man har muligheden for at have sådan et monster stående. Et par km fra mig står en, jeg har snakket med manden. 7kW paneler, 6kW inverter producerer knap 13000kW årligt. Den kostede godt 250000 men det var incl støbning af 10m3 sokkel. På virksomhedsordningen klares afskrivningen på 7år, det bliver der vist hurtigt økonomi i.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Anlæg placeret på jorden

Indlæg af BWJ » 01 nov 2015 16:57

xkfc skrev:Måske var det en ide at købe en suntracker? hvis man har muligheden for at have sådan et monster stående. Et par km fra mig står en, jeg har snakket med manden. 7kW paneler, 6kW inverter producerer knap 13000kW årligt. Den kostede godt 250000 men det var incl støbning af 10m3 sokkel. På virksomhedsordningen klares afskrivningen på 7år, det bliver der vist hurtigt økonomi i.
Der er bare ingen virksomhedsordning mere :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Anlæg placeret på jorden

Indlæg af Rasmus Jensen » 01 nov 2015 23:33

BWJ skrev:Det var lige præcis det at det handlede om.
Og det er generelt det gælder, også ved snefald når sneen langsomt smelter afbrydes hele elementet ikke, men "kun" ex. 33, 66 ell. 99%.
Elementer af isses også hurtigere pga. den interne temperatur ved drift.
Øv os... Det havde jeg sku da lige overset den gang jeg lavede mit anlæg... Men det var jo nok blevet noget dyre i alu stænger og bolte. Og det er trods alt kun sne der kan give problemer hvor de sidder.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Leiton
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 okt 2015 13:51

Re: Anlæg placeret på jorden

Indlæg af Leiton » 11 nov 2015 16:05

Hej igen
BWJ kan du hjælpe mig igang med beregneren... synes ikke helt jeg kan bruge den....
Hvor langt har andre mellem stativerne? panelerne bliver plaveret "liggende vandret" i 38grader.

På forhånd tak Jon Leiton


Besvar