Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Brandsen » 10 nov 2015 19:53

Halløj i forum,

Ikke helt med på hvorfor det ændrer billedet ? Stokere skal jo kunne opfylde klasse 5 for at blive godkendt,
og det gør fabrikanterne typisk ved at optimere med træpiller, for nemmest muligt at opnå godkendelsen.

Men stokere der er godkendt til klasse 5, er jo også godkendt til fast biobrændsel, selv om det måske er tvivlsomt
om man ved fyring med majs, raps, hvede, eller andet biologisk brændsel kunne opnå klasse 5 ved en test, men det
ændrer jo ikke godkendelsen, eller at man må fyre med andet biobrændsel.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 10 nov 2015 20:13

Men hvorfor står der så ved nogle at de er godkendt til træpiller og flis, mens andre kun til træpiller. Producenten betaler vel for begge godkendelser?

Flis er vel også en biobrændsel? Eller er det af en eller anden årsag i en anden kategori?

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af From » 10 nov 2015 20:46

nemocharley skrev:Men hvorfor står der så ved nogle at de er godkendt til træpiller og flis, mens andre kun til træpiller. Producenten betaler vel for begge godkendelser?

Flis er vel også en biobrændsel? Eller er det af en eller anden årsag i en anden kategori?
Jeg er helt enig med dig. Hvis producenterne bare skal ha' fyret godkendt med en slags brændsel for at måtte sælge det som et fyr der må (og kan) brænde alt muligt "bio". så ville de vel bare få fyret godkendt med træpiller. Træpiller er jo det nemmeste materiale at brænde - og en test hos DTI er vel ikke just billig.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Brandsen » 10 nov 2015 22:46

Halløj i forum,

Det forekommer mig, at det måske er ordet 'godkendt' der volder kvaler for os, og giver
denne sproglige forbistring.

Godkendelse efter EN 303-5 betyder bare at fyret opfylder 3 krav, dels til virkingsgrad,
dels til emmission, og endelig til brandsikkerhed.
For at undersøge om et fyr overholder kravene, må man jo nødvendigvis afprøve det
med én eller flere typer brændsel.

F.eks siger prøvningsattesten på min Baxi bare 'biomasse' som brændsel, og at den i øvrigt er afprøvet
med henholdsvis træpiller, korn og flis, med forskelligt resultat, men alle godkendte efter EN303-5.

Det er derfor efter min mening sådan set noget sludder at sige den er godkendt til korn,
det er den ikke, den er godkendt til biomasse, men afprøvet med blandt andet korn, piller og flis.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

pendec

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af pendec » 10 nov 2015 23:31

Brandsen skrev:Det er derfor efter min mening sådan set noget sludder at sige den er godkendt til korn,
det er den ikke, den er godkendt til biomasse, men afprøvet med blandt andet korn, piller og flis.
Iflg. TI er det da ikke noget sludder?

Du kan da læse det her: http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412

Her angives det anvendte testbrændsel. I parentes får man oplyst, om anlægget er godkendt til andre brændselstyper.

Undtagelsen i deres beskrivelse er lige præcis korn, og andre typer biomasse når godkendelsen er på korn. Det skriver de vel ikke hvis den er godkendt til træpiller? Så sludder? Deres specifikke reference er garantien når den først er godkendt til korn og om man vælger at bruge anden biomasse og dette så går galt.

Måske misforstår jeg bare at du skriver sludder til godkendt til korn?


Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Fyrmester kasper » 12 nov 2015 21:31

Bigfoot skrev:Jeg ville kigge på et Gejs eller som du selv har omtalt, twinheat. Glem CPi'en til flis. Det er kun til pilleflis den dur til.

Gejs er faktisk et rigtig godt anlæg at køre med. Med deres rustfrie brænderhoved i, kan den virkelig køre i mange år, næsten vedligeholdelsesfrit.
Dem som jeg har været ude og pille i, kører som en drøm, og på flis er lugten altid god i fyrrummet.

Det er også en noget billigere løsning med en gejs kontra en twinheat.

Ang din beregning på flis, så tror jeg du skal regne om igen.

Min erfaring, er at 250 kvm middelbolig, i et fornuftigt flisfyr, ligger i 40-50m3 pr år. Så din allé der, bliver kun til et par år. Men det er jo stadig "gratis". Men når det nu er nåletræer, så er brændværdien ikke så høj i det. Derfor skal du nok regne med ihvertfald 50m3 når værkstedet kommer på.

100m3 flis leveret, ligger jo også kun i 10.000 +- i dag. Alt efter hvem man handler hos.

Men når du nu bestiller et flisfyr, så sørg for at få et med en god stor tank. Der render altså en del brændsel igennem på flis, og det er pænt træls at skulle fylde det to gange om dagen, når vinteren er hårdest.
jeg skal lige forstå et par ting her.

et gejs anlæg... der skal jeg vel have en alcon 6 med et 1250m3 stoker. det løber op i ca. 70k det samme som et twinheat.
kan gejsen autotænde osv? - er det federe end twinheat--- hvad med iltstyring osv?


ang. forbrug af flis. du skriver 50m3 om året. det er vel ca. 20tons... er det ikke mega meget? - jeg tænkte at når folk brugte 6t træpiller bør jeg vel ikke bruge mere end 6 ton flis?... og 6 ton flis er vel ca. 20m3 ?
jeg har set flis til salg for ca. 1200kr for et ton(10%). og hvis der går ca. 3m3 på et ton så vil jeg sq ikke til at købe 50m3 om året :( det er jo ca 20000kr

vi må snakke forbi hinanden på en eller anden måde fordi hvis du siger man får 100m3 or 10k, det er jo noget heeeelt andet?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Brandsen » 12 nov 2015 22:36

Halløj i forum,

Tror det lige er nødvendigt, at I bliver enige om hvilken type flis I hver især taler om. 8)

1) Type 2) Vand% 3) Rumvægt kg/m3 4) Brændværdi MJ/kg
Miniflis 10% 375 17,6
Savværksflis, tørt 20% 170 15,2
Savværksflis, fugtigt 40% 240 10,5
Skovflis, lagret 40% 235 10,4

Træpiller 7% 650 17,6

Som man kan se af tidligere beregninger i tråden, er der cirka 100% forskel
i resultatet, alt efter hvilken forudsætning I hver især har gjort med hensyn til
typen af flis, og deraf følgende rumfang, og ikke mindst den tilhørende brændværdi,
og dermed hvor meget flis der skal til et erstatte dine 6 ton træpiller.

Sagt på en anden måde:
Hvis det er knastørt miniflis, så har du ret i at 6 ton flis = 6 ton træpiller,
flisen fylder bare ca det dobbelte.

Men er det flis med 40% vand, så skal du bruge 10 ton, og det fylder ca det
tredobbelte.

Og helt tosset går det hvis det er frisk skovflis, for så er vand procenten helt oppe på 55%
og en brændværdi på kun omkring 7 MJ/kg
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Brandsen » 12 nov 2015 23:10

Halløj i forum,

[tag]pendec[/tag], det er bestemt muligt det forholder sig som du skriver,
altså at hvis stokeren opfylder kravne når den afprøves med korn, så bliver
resultatet, at den godkendes til biomasse.

Fakta er i hvert fald, at min Baxi er afprøvet med både træpiller, flis og korn,
den opfyldte kravene ved alle tre afprøvninger, og den er godkendt til biomasse.

DTI siden kender jeg udmærket, og læste den lige igen, og ser ligesom dig, at når
den er godkendt til korn : , så vil den ofte være anvendelig til fyring med andre typer
brændsel, som skaller, frø, kerner, mv.


Det kunne da underbygge dit synspunkt, at det netop er korn afprøvningen, der giver en
generel godkendelse til biomasse.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af triumph » 13 nov 2015 16:24

Når du kigger på flisfyring, så skal anlægget selvfølgeligt være godkend. Men du skal også huske afskrivningerne , ikke bare på anlægget, men på alt der følger med håndtering og opbevaring af flis, samt evt. renter ved låntagning.
Der er nok 50.000 i forskel på installations omkostninger, på et flisfyr, og et pillefyr.
Hvis du vil fyre med tør flis, tror jeg fremgangsmåden er at fælde træer og gemme stammerne indtil de er tørre, inden man fliser dem (pænt meget arbejde), alternativt fliser man det vådt, men så skal man bruge dobbelt så meget flis (også pænt meget arbejde) Vådt flis danner svampespore der giver stenlunger.
Hvis man skal flise, skal man næsten have en traktor med frontlæsser + aflæsservogn + motorsav + køb / leje af flisemaskine + rum til opbevaring af flis
Nu ved jeg ikke noget om hvilken faciliteter du har i forvejen. Men inden man har set sig om, så har man brugt 100-150 kilo mere end en tilsvarende installation af et pillefyr ville have kostet, og så reelt kun sparet 8-10 kilo /år.
Hvis fyret holder 15 år (det gør motorsaven, nok ikke) så er der måske 10.000 i afskrivning/år på flis løsningen, og 2500 på pilleløsningen.
Så kan det godt være at du spare 9- 10000 kr på brændslet, men det gør det stadigt ikke til den billigste løsning

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af snubbi » 14 nov 2015 09:30

hej
jeg har fyret med flis de sidste 8 år først i en baxi og nu i en 15 kw reka jeg har 180 m2 værksted + 147 m2 bolig som jeg op varmer jeg bruge ca 40 -50m3 om året reka er rigtig god til at fyre med flis og den er ikke kræsen hvis den skulle være lidt fugtig i flisen.
mit flis lager er kun et halv tag med 2 halvvæge . jeg flise direkte ind i lager ,jeg har selv flise hugger tp 660 og traktor .
den flis flishugger laver bør være en god ens arte kvalitet unden mange stikker i (lange stykker) den tp jeg har lave 12mm fin flis næsten uden stikkeret
hvis du fælde og lægger stammerne et sted med meget vind gerne løfte lidt fra jorden og lader træet ligge et 1/2 til 1 år så reducer du fugten i træet med fra ca 50% til 25-30% det er min erfaring du behøver ikke at afkviste stammerne.
mvh


Besvar