REKA pillefyr - søger lidt info

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
nypille
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 nov 2015 19:15

REKA pillefyr - søger lidt info

Indlæg af nypille »

Hej,

Vi har tænkt os at byde på et hus hvor der er et ældre REKA pillefyr.
Jeg har taget lidt billeder af det i håb om at kunne finde mere info omkring det. Google har desværre ikke været hjælpsom hvorfor jeg håber på hjælp herinde.

Kunne godt tænke mig at vide en cirka alder, cirka forventet levetid tilbage, et det et godt fyr generelt osv.
Den er i et 2 plans hus (1970) på cirka 220kvm
Capture2.JPG
Capture.JPG
På forhånd mange tak for enhver hjælp

nemocharley

Re: REKA pillefyr - søger lidt info

Indlæg af nemocharley »

Det ligner en Tpk12 med en topydelse omkring 15kw hvilket er ok til 220m2, den pausefyrer hvilket mange mener ikke er tidssvarende længere, hvor moderne pillefyr har autotænding og langt flere styringsmuligheder.

Alderen på fyret er sgu svær at sige - 10+ år er et bud. Reka har ry for at lave gode solide fyr, eller det hører man da om deres stokere. Jeg har fået at vide at de bruger meget strøm ift. mere moderne fyr, men det ved jeg ikke om er rigtigt.
nemocharley

Re: REKA pillefyr - søger lidt info

Indlæg af nemocharley »

forventet levetid.... det kan man jo nærmest kun gætte på. Jeg kender ikke så mange der har pillefyr, som er over 20 år gamle - næsten-naboen har dog en twinheat stoker som er et pænt stykker over de 20. Men mon ikke Rekaen er et af de pillefyr, der rent godsmæssigt kan holde til en del - men sådan et fyr har jo også noget elektronik, styring og andre ting.
nypille
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 nov 2015 19:15

Re: REKA pillefyr - søger lidt info

Indlæg af nypille »

Mange tak for svar nemocharley :)
De har brugt for cirka 7200 kilo træpiller i 2014 samt 1 rummeter kløvet brænde for de 220m2 fordelt på 2 plan.
Energimærke D på huset.

Tænker det ikke er helt tosset?
nemocharley

Re: REKA pillefyr - søger lidt info

Indlæg af nemocharley »

næ det er det såmænd ikke - der vil nok kunne reduceres i forbruget med et nyt fyr - jeg tænker at Rekaen er lukket helt ned i sommerperioden og det varme vand kommer fra en elpatron i en combivarmtvandsbeholder. Så lidt i strøm ville også kunne spares.

Men det er nok ikke der jeg selv ville bruge de første kroner i forbindelse med huskøb. Det fungerer vel fint som det er?

nypille
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 nov 2015 19:15

Re: REKA pillefyr - søger lidt info

Indlæg af nypille »

Det er korrekt med elpatron om sommeren, det glemte jeg at nævne.
Der skal nyt køkken til bla. i første omgang :)

Og ja, sælger siger det fungere perfekt uden problemer, så tænker også det bare skal få lov til at køre. Vi har også mulighed for fjernvarmetilslutning, men skal lige have regnet ud om det kan betale sig.
Men mange tak for det gode svar :)
nemocharley

Re: REKA pillefyr - søger lidt info

Indlæg af nemocharley »

velbekomme - det er få steder fjernvarme vil kunne svare sig ift. biobrændsel, men det er meget lettere at have med at gøre.

Besvar