Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 09 nov 2015 19:35

I størrelse ville en Cpi12 vel passe bedst, men den kan ikke fyre med brænde - så skal du op en større Twinheat.

Men hvad med KSM? De laver også rigtig gode stokere, som kan fyre med brænde og meget andet. Jeg ved dog ikke om de er godkendt til mere end træpiller stadigvæk. De fører både den ældre serie til cirka 40k og den nyere Tuxedo serie til 53k+. Autotænding kan tilkøbes i modsætning til Twinheat.


nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 09 nov 2015 19:40

læste lige tråden igennem igen - hvis der stadig skal udvides med 400m2 opvarmet garage, så er Mi20 måske ikke helt ved siden af. Og heller ikke med en passende akkutank (så at KSM havde anført 50l pr kw ydelse i en af deres manualer).

Jeg ved iøvrigt ikke om Gejs har fået deres godkendelser igennem til andet brændsel.

Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Fyrmester kasper » 09 nov 2015 21:38

umiddelbart er jeg også mest lun på en twinheat. den kan også fås med automatisk askeudtag. det synes jeg er ret cool. dog savner jeg en nem måde at tænde op på.. synes det med at man skal køre noget flis ind. og hælde lidt diesel på osv.. virker til noget der kommer til at gå en på nerverne? - eller lader alle andre bare lortet pausefyre? - den smule varme pausefyringen giver, vil selvf. bare sørge for at temp. i akkutanken falder lidt langsommere... men hvis jeg båler 4m3 vand op. er det vel nok til et par dage?

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af J-B » 09 nov 2015 21:51

Prøv at se på en KSM, der kan du få autotænding til og de laver nogle geniale flisgnaskere.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Bigfoot » 09 nov 2015 22:22

J-B skrev:Prøv at se på en KSM, der kan du få autotænding til og de laver nogle geniale flisgnaskere.
men desværre ikke godkendt..... :cry:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Bigfoot » 09 nov 2015 22:33

Jeg ville kigge på et Gejs eller som du selv har omtalt, twinheat. Glem CPi'en til flis. Det er kun til pilleflis den dur til.

Gejs er faktisk et rigtig godt anlæg at køre med. Med deres rustfrie brænderhoved i, kan den virkelig køre i mange år, næsten vedligeholdelsesfrit.
Dem som jeg har været ude og pille i, kører som en drøm, og på flis er lugten altid god i fyrrummet.

Det er også en noget billigere løsning med en gejs kontra en twinheat.

Ang din beregning på flis, så tror jeg du skal regne om igen.

Min erfaring, er at 250 kvm middelbolig, i et fornuftigt flisfyr, ligger i 40-50m3 pr år. Så din allé der, bliver kun til et par år. Men det er jo stadig "gratis". Men når det nu er nåletræer, så er brændværdien ikke så høj i det. Derfor skal du nok regne med ihvertfald 50m3 når værkstedet kommer på.

100m3 flis leveret, ligger jo også kun i 10.000 +- i dag. Alt efter hvem man handler hos.

Men når du nu bestiller et flisfyr, så sørg for at få et med en god stor tank. Der render altså en del brændsel igennem på flis, og det er pænt træls at skulle fylde det to gange om dagen, når vinteren er hårdest.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Brandsen » 09 nov 2015 22:39

Halløj i forum,

ja, .... og et lager der er stort nok, maskiner til at håndtere, og plads til at få flisen tørret,
så ikke det hele ender i én stor rådden bunke, med masser af svampesporer.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 10 nov 2015 05:59

Bigfoot skrev:Jeg ville kigge på et Gejs eller som du selv har omtalt, twinheat. Glem CPi'en til flis. Det er kun til pilleflis den dur til.

Gejs er faktisk et rigtig godt anlæg at køre med. Med deres rustfrie brænderhoved i, kan den virkelig køre i mange år, næsten vedligeholdelsesfrit.
Dem som jeg har været ude og pille i, kører som en drøm, og på flis er lugten altid god i fyrrummet.

Det er også en noget billigere løsning med en gejs kontra en twinheat.

Ang din beregning på flis, så tror jeg du skal regne om igen.

Min erfaring, er at 250 kvm middelbolig, i et fornuftigt flisfyr, ligger i 40-50m3 pr år. Så din allé der, bliver kun til et par år. Men det er jo stadig "gratis". Men når det nu er nåletræer, så er brændværdien ikke så høj i det. Derfor skal du nok regne med ihvertfald 50m3 når værkstedet kommer på.

100m3 flis leveret, ligger jo også kun i 10.000 +- i dag. Alt efter hvem man handler hos.

Men når du nu bestiller et flisfyr, så sørg for at få et med en god stor tank. Der render altså en del brændsel igennem på flis, og det er pænt træls at skulle fylde det to gange om dagen, når vinteren er hårdest.
men Gejs (som KSM) er vist heller ikke godkendt til andet end træpiller - http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35 ... sone_share

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Bigfoot » 10 nov 2015 18:56

nemocharley skrev:men Gejs (som KSM) er vist heller ikke godkendt til andet end træpiller - http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35 ... sone_share
du skal til at have mere erfaring, istedet for bare at fremvise brochurer icon_cheesygrin.gif

De fleste bio anlæg er godkendt på træpiller, da det er en konstant ensartet biobrændsel.
Men da anlæggene alle hedder BIO stoker, så er de faktisk godkendt til biobrændsel.
Det var ihvertfald hvad min skorstensfejer fortalte mig, da vi talte klasse 5 godkendelser. Som han sagde, så længe skorstenen ser korrekt ud, så kigger de ikke i tanken.

Problemet med KSM, om det stadig er aktuelt, er jeg lidt i tvivl om, men KSM toxedo eller hvordan det nu staves, var jo i lang tid ikke godkendt efter klasse 5. Men stadig solgt på markedet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 10 nov 2015 19:30

Okay den definition var ny for mig, det samme må så være gældende for de gamle ksm modeller - der er ikke godkendelser for Tuxedo - ihvertfald ikke inde på teknologisk.

Men hvorfor er twinheat så anført til at kunne brænde både piller og flis, når godkendelsen for træpiller er den samme? Jeg synes ikke det giver ret meget mening, at kalde det Bio-stoker, som så ændrer billedet - som forbruger er det mildest talt uigennemskueligt.


Besvar