Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg med vacuumrør?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af Walder » 20 mar 2008 16:46

Hej alle.

Jeg overvejer kraftigt at tilføje et vacuumrørs anlæg til min baxi 1,5, så den kan hvile om sommeren.
Jeg ønsker et anlæg, som om sommeren kan give varmt vand, have overskud til gulvvarmen i badeværelset og gerne lidt overskud som kan komme i poolen.
Min ide er at anvende 2 stk 300l tanke - en primær tank (PT) og en sekundær tank (ST).

Idag sker følgende:
Baxi fyrer husets varme samt øverste spiral i PT, og det er fra denne at brugsvandet også kommer.

Planen er herefter:
Rørerne skal så varme den nederst spiral i PT - først.
Når ønsket temp i PT er nået, skal en motorventil skifte til nederste spiral i ST.
Når/hvis den ønskede max temp opnåes her, starter pumpen til poolen som tapper varmen igennem øverste spiral i ST, og systemet er sikret imod overkogning. Jeg kan dog til enhver tid starte pumpen til poolen og tappe ST for den varme den nu engang har opnået - uden at det går udover PT.
Angående brugsvand er planen den at det først går igennem ST, derfra til PT før end det går til hanen.
Udfra de indlæg der allerede har været her på fora, er planen at placere rørene med en hældning på 65 grader for at få optimal udnyttelse i vinterhalvåret.
Hvis det kan lade sig gøre vil jeg nok have et stativ til rørene som kan lægges ned til de 35 grader om sommeren. Taget er kun 6 grader.
Planen er 60 rør af dem de har hos VVS Eksperten, men det er jo i sidste ende et spørgsmål om pris.
Hvad siger I som sidder inde med erfaringen?
Er jeg skudt i roen med ovenstående plan?
Kan det kun lade sig gøre hvis jeg kommer op på 90 rør?

SU
Walder :oops:


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af H.S » 20 mar 2008 19:30

Walder skrev:Hej alle.

Jeg overvejer kraftigt at tilføje et vacuumrørs anlæg til min baxi 1,5, så den kan hvile om sommeren.
Jeg ønsker et anlæg, som om sommeren kan give varmt vand, have overskud til gulvvarmen i badeværelset og gerne lidt overskud som kan komme i poolen.
Min ide er at anvende 2 stk 300l tanke - en primær tank (PT) og en sekundær tank (ST).

Idag sker følgende:
Baxi fyrer husets varme samt øverste spiral i PT, og det er fra denne at brugsvandet også kommer.

Planen er herefter:
Rørerne skal så varme den nederst spiral i PT - først.
Når ønsket temp i PT er nået, skal en motorventil skifte til nederste spiral i ST.
Når/hvis den ønskede max temp opnåes her, starter pumpen til poolen som tapper varmen igennem øverste spiral i ST, og systemet er sikret imod overkogning. Jeg kan dog til enhver tid starte pumpen til poolen og tappe ST for den varme den nu engang har opnået - uden at det går udover PT.
Angående brugsvand er planen den at det først går igennem ST, derfra til PT før end det går til hanen.
Udfra de indlæg der allerede har været her på fora, er planen at placere rørene med en hældning på 65 grader for at få optimal udnyttelse i vinterhalvåret.
Hvis det kan lade sig gøre vil jeg nok have et stativ til rørene som kan lægges ned til de 35 grader om sommeren. Taget er kun 6 grader.
Planen er 60 rør af dem de har hos VVS Eksperten, men det er jo i sidste ende et spørgsmål om pris.
Hvad siger I som sidder inde med erfaringen?
Er jeg skudt i roen med ovenstående plan?
Kan det kun lade sig gøre hvis jeg kommer op på 90 rør?

SU
Walder :oops:
Hej
Det er da altid en god ide med solvarme det er jo den reneste energi form vi har sunshine.gif
Det du snakker om med at ændre hældning tror jeg ikke kan betale sig hvis du stiller den
i 45 Grader er det ikke mange % det vil ændre.
En Vakuum fanger er et rigtig godt valg, den virker rigtig godt på de kolde egne vi har her i nord ;-)
Det med 2 stk 300l beholdere vil jeg nok skifte ud med 1 500 l. 1 beholder har mindre flade derved et mindre tab..
Noget du skal huske hvis du vil op i et solvarmesystem i den størrelse er det vigtig at du vælger en styring der kan håndtere det. Helst en der kan benytte flere aftagere hvor du kan bestemme
hvor du vil få mest ud af det.. Solvarmestyringen må også gerne have en mulighed for at kan give en puls hver xx min for at bevæge vandet i vakuumfangeren så den ikke stød koger det kan godt forekomme ved store anlæg..
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

tnordholt

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af tnordholt » 21 mar 2008 06:30

Jeg har selv pt 60 roer fra vvs eksperten paa en 300 L tank, og det er bestemt ikke for meget. Jeg vil mene du skal op paa 90 roer for at faa nok til baade en 500 L tank og lidt ekstra til poolvarmen.

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af Walder » 22 mar 2008 16:15

Tak for kommentarer.

Som nævnt vil jeg anvende 2*300l tanke, og det er primært fordi jeg allerede har den ene.
Min forventning er at vores behov for varme kan dækkes igennem en enkelt 300l tank, men kan rørene give mere end til én tank, da begynder jeg at hælde i den anden, som jeg så enten kan tappe til pool eller gemme til senere.
Det skal nævnes at jeg godt er klar over at overfladen bliver væsentlig større ved anvendelse af 2 tanke i stedet for én, men til gengæld har jeg tænkt mig at pakke hele moleviten godt ind i isolering, da jeg har plads til det.
Hvis jeg skal skifte til en 500l tank, bliver min varmtvands beholder vel tilsvarende større, med minder jeg finder en med dyk-tank.
Det undgår jeg jo hvis jeg beholder min 300L tank.
Derudover skal pilefyret kun fyre de øverste (ca. 140l) i min nuværende tank, dersom solvarmen ikke giver noget. Skifte jeg tanken ud til en større, skal den jo også fyre noget mere.

Eller er jeg helt gal på den?

Med hensyn til stativ, har jeg tænkt mig at lave en ramme med 3 stillinger: 30,45 samt 60 grader og lave en forbindelse med en fleksibel slange. Jeg har opfattelsen af at systemet anvender ikke lige så meget vædske som "normale" fangere gør, da det kun er manifolden i toppen der skal fyldes. Er det rigtigt?

Walder

Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af Bo Andersen » 25 apr 2008 22:12

H.S skrev: Hej
Det er da altid en god ide med solvarme det er jo den reneste energi form vi har sunshine.gif
Det du snakker om med at ændre hældning tror jeg ikke kan betale sig hvis du stiller den
i 45 Grader er det ikke mange % det vil ændre.
En Vakuum fanger er et rigtig godt valg, den virker rigtig godt på de kolde egne vi har her i nord ;-)
Det med 2 stk 300l beholdere vil jeg nok skifte ud med 1 500 l. 1 beholder har mindre flade derved et mindre tab..
Noget du skal huske hvis du vil op i et solvarmesystem i den størrelse er det vigtig at du vælger en styring der kan håndtere det. Helst en der kan benytte flere aftagere hvor du kan bestemme
hvor du vil få mest ud af det.. Solvarmestyringen må også gerne have en mulighed for at kan give en puls hver xx min for at bevæge vandet i vakuumfangeren så den ikke stød koger det kan godt forekomme ved store anlæg..
Jeg er uenig, det er muligt at der er mindre tab ved en beholder på 500l, tilgengæld er det hurtigere at varme 300l op
på en 'gråvejrsdag' så han har 300l vand der er 65 grader, en 500l der er lunkent.
Især når den ene beholder allerede er der.
Er i iøvrigt sikker på at ST-topspiralen kan holde til det cloret vand fra poolen ? Skal der ikke en speciel 'pool-veksler' ind ?
Hvis du har en pool at smide varmen i, så ville jeg da gå efter max. antal rør, uden tvivl.
Det kræver en styring, der har styr på det :wink:

Venligst, Bo Andersen.
-Venligst, Bo Andesen-


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af pelle » 25 apr 2008 22:55

Her er lidt sjov læsning om rørfangere.
Prøv at læs det sted der står om hvad man skal vælge rørfangere eller plane fangere. Der står at de yder lige meget hvis man ser på det effektive areal. Som jo er langt større på plane fangere. Lidt overraskende.
http://www.varmtvandfrasolen.dk/Produkt ... msolfanger
Bo har fuldstændig ret. Det er altid det bedste om man lader fangerne varme vandet op i portioner. Oppe fra og nedad. hvis man kan sige det sådan. Det kan udmærket gøres i en stor beholder. Det kræver så at der er en ekstra veksler placeret højere oppe. Og man har en trevejsventil og styring til dette.
Det giver ikke solvarme anlægget den højeste effektivitet. Men man får varmt vand man kan bruge til bad. Selv ved lidt sol .
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af Walder » 07 maj 2008 00:08

Så er jeg tilbage igen.
Det med to varmt vands beholdere har jeg lagt på "is" igen.
Jeg vil have mit anlæg designet således at jeg anvender min nuværende varmt vands beholder alene men samtidig have systemet skruet sådan sammen at jeg uden væsentlig indgreb kan tilslutte en buffert beholder på et senere tidspunkt.
En tanke har dog slået mig.
Da jeg har oplevet strømsvigt et par gange, vil jeg gerne vide hvordan jeg bedst muligt kan sikre mig imod en sådan situation.
Jeg ser to muligheder.
1: Et tømme anlæg.
2: En nødstrøms forsyning.

Hvad gør i andre?

Walder

PS: Pool vandet går igennem en varme veksler.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af pelle » 07 maj 2008 16:40

http://www.sunwind.dk/projekt/Solcelle-Pumpe.pdf
Fandt lige dette på nettet. Det er jo også en mulighed, ved strømsvigt. Men jeg ved ikke hvor langt man er i udvikling af produktet og hvad det koster.
mvh Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af Bo Andersen » 08 maj 2008 00:45

Walder skrev:Da jeg har oplevet strømsvigt et par gange, vil jeg gerne vide hvordan jeg bedst muligt kan sikre mig imod en sådan situation.
Jeg ser to muligheder.
1: Et tømme anlæg.
2: En nødstrøms forsyning.
Hvad gør i andre?
Da jeg ikke har et tømmeanlæg er der kun option 2 tilbage.
Jeg ved vvs-eksperten har solgt en 'færdig' pakke til at montere mellem
forsyning og pumpe+styringen. Så hvis den normale forsyning svigter
kører pumpe+styring på en slags UPS.
Den hed vistnok en 'Pumpevagt' men jeg kan ikke lige finde den på hjemmesiden ?!
Ellers en rigtig UPS til computere, de fåes brugt til relativt få penge nu om dage.
-Venligst, Bo Andersen-

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Nyt anlæg med vacuumrør?

Indlæg af H.S » 09 maj 2008 22:11

Hej Bo
Den du taler om tror jeg er lavet af http://www.dybmose.dk/ <- er gået kolde tror jeg
Men jeg har set noget ligende Bare med 2 relæer (slute/bryde)
en på 12 v siden mellem Minus på Bat. og en Harald Skod Inverter 12 til 230 v
Samt et mellem pumpe og normalt 230 v
Begge monteret med 230 v spole. Når så 230 v Net forsvinder falder begge relæer
Og Inverter starter og kan levere gennem det andet relæ mellem 230 v og pumpe hvor Inverter "fase" også sidder på det andet kontakt sæt..
Og et alm 12 v bat. samt en god switsh mode lader.
Så har du noget der virker men det er nok ikke lovlig og CE mærket men bare en idee
;-))
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Besvar