Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af Optimisten »

Hej

Jeg er igang med at udvidde min varmeinstalation fra oliefyr til varmepumpe, brændeovn med gris samt oliefyr, men jeg føler at jeg ikke ved nok til at fuldføre opgaven.

Simpel tegning af anlægget er vedhæftet. Der er ca. 800 l vand på systemet, 80m2 tung gulvvarme og 60 m2 let gulvvarme. Gulvvarmen er suppleret med radiatorer til komfort og frostsikring når vi ikke bruger huset i længere tid om vinteren. Herudover ca. 100m2 sekundære rum - primært anvendt til overnatning - opvarmet med radiatorer. Varmt vand opvarmes med små el-vandvarmere nær tapstederne. Oliekedlen er B mærket og brænderen er med luftlukkesystem når det ikke kører. Varmepumpen har fået demonteret forbindelsen til el-patronen. Brændeovnen er endnu ikke anskaffet, men skal være relativt lille 5 kW på grisen og 3-4 kW på ovnen - ikke større.

Huset er gennemgribende efterisoleret og beregninger viser at huset bruger ca. 70% af energirammen for et energimærke A hus. Praktiske forsøg med oliefyret, har vist at med en udetemperatur på 5 grader og normale vindforhold, bruger huset mellem 1 og 2 kW på opvarmning pr. time.

Alt omkring sikkerhedsventiler og ekspansion er på plads og tilpasset de nye vandmængder.

Den eneste (manuelle) regulering der er indtænkt er en afspærringsventil mellem de to firevejsmuffer på returen. Ideen med den er at kunne lukke op for oliefyrsdrift de få uger om året, hvor varmepumpen og brændeovnen ikke kan følge med pga temperaturen. Den relativt større modstand i den kreds, som leverer varme fra varmepumpen, vil sikre at vandet ikke løber ud i den kreds, men istedet direkte i kedlen når ventilen er åben. Pumpen i brændeovnen sikrer at grisen leverer varmt vand som supplement, når varmeovnen bruges.

Vil denne simple konstruktion kunne fungere i praksis eller kan den med fordel modificeres med mærkbare økonomiske forbedringer?
image.jpg
Senest rettet af Optimisten 30 aug 2015 21:53, rettet i alt 3 gange.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Velkommen til her på Stoker Pro.

Jeg kan anbefale du køber Ernst Drastups bog om varmeanlæg, han er over 80 år, og har mega erfaring i
diverse opstillinger, og er bruger her på Stoker Pro, så vi er re mange der har købt et expl. i tidens løb.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af Optimisten »

Hej Brandsen

Det vil jeg gøre, men jeg vil nu alligevel gerne høre om der er nogle som har en kommentar eller to til min "bonderøvskonstruktion" :-)
image.jpg
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.
nemocharley

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af nemocharley »

Skal du gennem oliefyret med varmekilderne - tegningen ser sådan ud, synes jeg - der vil være et spild der. 500liter tanken bør tænkes som centrum i varmesystemet, som de forskellige varmekilder varmer ind i - fra tanken kan varmen så sendes ud - gerne på intelligent vis, via vejrkompensering eller rumfølere.

Er det muligt at lave et regulært varmekald til oliefyret, således det starter op når de andre varmekilder ikke kan holde set.temp i tanken.

Dit varme brugsvand er slet ikke en del af det her system, men varmes seperat af elpatroner i vvbére?
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af Optimisten »

Jeg kan godt se at der vil være et tab i oliekedlen, men havde tænkt at returen i kolde tider blev forvarmet af de to andre varmekilder. Kedlen er placeret i et i forvejen opvarmet rum.

Vil det reducere spildet ved at flytte firevejsmufferne og ventilen over på fremløbet?
Der er en Shunt mellem ind og udløb på oliekedlen, med en 40-60 graders termostatventil - den står normalt på 40 grader. Måske man kan få en termostat som virker mellem 15 og 60 grader - så ville returen gå udenom kedlen og reducere spildet yderligere?

Man kunne godt etablere et varmekald styret af en føler i tanken - der er flere rør til følere - et midt i tanken og et i toppen.

På grund af lange føringsveje - og fire teenagere i husholdningen - er det varme vand decentraliseret med små el-vandvarmere, der qua deres størrelse reducere såvel vand- som energiforbrug ;-)
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

nemocharley

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af nemocharley »

Måske - jeg tør ikke sige det. Den systemopbygning ved jeg ikke om der er andre herinde, der har erfaringer med - men det er dem der skal komme på banen, hvis de læser det her.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af triumph »

Det er helt galt at cirkulere gennem oliefyret, det vil give store tab
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af JFinderup »

Enig - Lad din tank være den centrale kilde for opvarmning af radiator og gulvvarme. Det fungere fint hos mig. Jeg har så et solanlæg i stedet for en varmepumpe.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af Optimisten »

Tak for svarene

Jeg har lavet en ny tegning. Jeg håber at jeg har forstået kommentarerne :roll:
image.jpg
Nu kører det hele udenom fyret, undtagen når det tændes via et start signal fra tankens temperaturføler. Brændeovnen får fri cirkulation - også når der ikke er forbrug.

Og det hele skulle være automatiseret :-)

Mon der skal en kontraventil på afgangen fra brændeovnen for at forhindre det varme vand fra fyret i at løbe gennem denne, eller er det indbygget i en brændeovn med gris?

Kommentarer modtages med tak.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.
Optimisten
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Blevet takket: 1 gang

Re: Tre varmekilder - kan dette lade sig gøre i praksis?

Indlæg af Optimisten »

Så er anlægget skruet sammen og det virker perfekt - mange tak. Der er foretaget en lille ændring så det er nu varmepumpen, som tænder for oliefyret/trevejsventilen, på det tidspunkt den ville tænde el-patronen i varmepumpen i stedet for en temperaturføler i akkumuleringstanken. Varmepatronen er i den forbindelse frakoblet permanent.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Besvar