Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rørføring gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Plets
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31 okt 2014 08:27
Mit fyr: Scotte 10Kwatt
Areal: 180
Brændsel: Piller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 3,8-4
Geografisk sted: Thisted

Rørføring gulvvarme

Indlæg af Plets » 30 okt 2015 10:32

Hej igen,
Jeg fik for et stykke tid siden nogle seje gutter herinde til at hjælpe med at satte mit scotte op. Og det koer bare har aldrig vaeret glader for fyret. Nu er mit problem bare at siden jeg fik fyret har vores gulvarme ikke rigtig blive rigtig varme mere. kan maerke fremloeb er varm paa gulvarmene men retur er altid meget kold ogs[ selv om alle retur ventiler staar pa max eller foelerhovdet er pillet af. jeg har ogs[ chk stiften i ventilerne og faaret udskiftet et par af dem . min vvs mand siger min fyr opsaetning er helt forkert ror missigt og at det vil koste ca 8000-10000 at lave om med en ladeventil til 4000 kr osv. er der ikke en anden maade det kan laves paa? Jeg har vedhaftet et billede af hvordan det er lavet. er der nogle der har ideer til hvad der skal laves om for at det kan kore beder. det er ikke mulig at lave om p[ gulvarmen og systemet har koert en del beder end det gor nu.
Paa forhond tak.

UPS tror den kom i det forkerte forum SRY
Vedhæftede filer
rorskit.JPG


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Korer denne scotte rigtig?

Indlæg af pille bruger » 30 okt 2015 10:48

Plets skrev:Hej igen,
Jeg fik for et stykke tid siden nogle seje gutter herinde til at hjælpe med at satte mit scotte op. Og det koer bare har aldrig vaeret glader for fyret. Nu er mit problem bare at siden jeg fik fyret har vores gulvarme ikke rigtig blive rigtig varme mere. kan maerke fremloeb er varm paa gulvarmene men retur er altid meget kold ogs[ selv om alle retur ventiler staar pa max eller foelerhovdet er pillet af. jeg har ogs[ chk stiften i ventilerne og faaret udskiftet et par af dem . min vvs mand siger min fyr opsaetning er helt forkert ror missigt og at det vil koste ca 8000-10000 at lave om med en ladeventil til 4000 kr osv. er der ikke en anden maade det kan laves paa? Jeg har vedhaftet et billede af hvordan det er lavet. er der nogle der har ideer til hvad der skal laves om for at det kan kore beder. det er ikke mulig at lave om p[ gulvarmen og systemet har koert en del beder end det gor nu.
Paa forhond tak.
Din rørføring ved fyret ser ok ud.
Jeg mangler lige at få at vide om der også er en pumpe på gulvvarme kredsene ?
Er der ikke det, kan det fint være derfor at der mangler varme i gulvet.
Et pillefyr skal ikke have ladeventil, der har din vvser fået galt fat i noget.
Når du har en termisk shunt på 61 gr. så skal kedel temperaturen være mindst 10 gr. højere, altså mindst 71 gr. som setpunkt.
Ellers lukker ventilen ikke, og så mangler du cirkulation til dine gulvvarmeslanger.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Korer denne scotte rigtig?

Indlæg af Bagger » 30 okt 2015 12:05

pille bruger skrev:Din rørføring ved fyret ser ok ud.
Jeg mangler lige at få at vide om der også er en pumpe på gulvvarme kredsene ?
Er der ikke det, kan det fint være derfor at der mangler varme i gulvet.
Et pillefyr skal ikke have ladeventil, der har din vvser fået galt fat i noget.
Når du har en termisk shunt på 61 gr. så skal kedel temperaturen være mindst 10 gr. højere, altså mindst 71 gr. som setpunkt.
Ellers lukker ventilen ikke, og så mangler du cirkulation til dine gulvvarmeslanger.
Men han ville også mangle cirkulation til hans radiatorer, og det virker tilsyneladende godt nok. :wink:

Lav en lidt mere detaljeret tegning og gulvarmeshunten hvor frem og retur kan ses. Evt. tag et billede. Det gør det hele så meget nemmere.. :)

Men separat pumpe til gulvvarmeshunten, hvis den er mere end 1 lille kreds, er et must for en fornuftig drift. :great:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rørføring gulvvarme

Indlæg af Lintz » 30 okt 2015 12:14

Emnet er flyttet til selvstændig tråd under korrekt forum.

Lintz / Redaktørgruppen
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Plets
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31 okt 2014 08:27
Mit fyr: Scotte 10Kwatt
Areal: 180
Brændsel: Piller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 3,8-4
Geografisk sted: Thisted

Re: Rørføring gulvvarme

Indlæg af Plets » 30 okt 2015 12:48

Der er ikke nogle shunt på gulvarmen! der er et rør fra fremløb ned i gulvet og op af gulvet (hvis vi følger varmestrømmen) en retur ventil så på retur røret. jeg kan ikke sætte en shunt på da gulvarmen kommer separat op i alle rum. den eneste kres der virker med gulvvarme er en gres der er bygget med en fremløbs termostat med en elmotor på der er koblet til en rumføler. MEN problemet er at de virkede da der var fastbrænselsfyr/oliefyr på systemet.. det er lige som om alt vandet løber rundt i det lille kredsløb der med den trevejs ventil derfor monteret jeg en hane så jeg kunne reducer flowet gennem den LK 3 vejs ventil men lige meget om så alle gulvarmerne står fuldt åben bliver de aldrig varme selv ikke efter flere uger. jeg bor i et 2 plans hus med kælder (gulvarme) stueetagen med radiator hvor jeg har fået installeret nogle danfos ventiler hvor jeg kan reguler vandflowet igennem. men er der nogle der ved hvad de skal stå på? de går fra en til otte men ligemeget hvad jeg indstiller dem på 1 eller otte varmer radiatorne stadig.

Det skal lige siges at hvis jeg dreger den redunition hane der sidder mellem fremløb og retur på 3 vejsventilen helt åben er der ikke varme nogle steder og alpha pumpen køre på fuld drøn fyret lukker ned pga max kedeltemp (78grader).
redunition hane skal stå på næsten lukket før der er varme i radiatorne.
Vedhæftede filer
rorskit_vand.jpg


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Rørføring gulvvarme

Indlæg af pille bruger » 30 okt 2015 13:15

Plets skrev:Der er ikke nogle shunt på gulvarmen! der er et rør fra fremløb ned i gulvet og op af gulvet (hvis vi følger varmestrømmen) en retur ventil så på retur røret. jeg kan ikke sætte en shunt på da gulvarmen kommer separat op i alle rum. den eneste kres der virker med gulvvarme er en gres der er bygget med en fremløbs termostat med en elmotor på der er koblet til en rumføler. MEN problemet er at de virkede da der var fastbrænselsfyr/oliefyr på systemet.. det er lige som om alt vandet løber rundt i det lille kredsløb der med den trevejs ventil derfor monteret jeg en hane så jeg kunne reducer flowet gennem den LK 3 vejs ventil men lige meget om så alle gulvarmerne står fuldt åben bliver de aldrig varme selv ikke efter flere uger. jeg bor i et 2 plans hus med kælder (gulvarme) stueetagen med radiator hvor jeg har fået installeret nogle danfos ventiler hvor jeg kan reguler vandflowet igennem. men er der nogle der ved hvad de skal stå på? de går fra en til otte men ligemeget hvad jeg indstiller dem på 1 eller otte varmer radiatorne stadig.

Det skal lige siges at hvis jeg dreger den redunition hane der sidder mellem fremløb og retur på 3 vejsventilen helt åben er der ikke varme nogle steder og alpha pumpen køre på fuld drøn fyret lukker ned pga max kedeltemp (78grader).
redunition hane skal stå på næsten lukket før der er varme i radiatorne.
Det tyder på at din kedeltemperatur ikke er høj nok til at shunten regulere.
Dermed har du ikke det fornødne flow til huset.
Gulvvarme kræver mere flow end radiatore, og da du har begge, skal shunten kunne regulere i stedet for at være helt åben.
Hæv kedeltemperaturen.
Få gerne din styring på StokerCloud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Plets
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31 okt 2014 08:27
Mit fyr: Scotte 10Kwatt
Areal: 180
Brændsel: Piller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 3,8-4
Geografisk sted: Thisted

Re: Rørføring gulvvarme

Indlæg af Plets » 30 okt 2015 13:28

mere end 78 g?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Rørføring gulvvarme

Indlæg af pille bruger » 30 okt 2015 14:33

Plets skrev:mere end 78 g?
?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Rørføring gulvvarme

Indlæg af From » 30 okt 2015 14:54

Hvis LK820 ventilen kun åbner for den kolde retur fra huset og ikke lukker for omløbet/shunten, så vil vandet søge den nemmeste vej og det er ikke gennem gulvvarmeslangerne.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Rørføring gulvvarme

Indlæg af Ernst Drastrup » 30 okt 2015 17:41

Vand er lige så doven som mennesker, det løber den nemmeste vej,
og i det her tilfælde vil det være gennem din v.v.beholder.
Hjælper det ikke at lukke lidt ned for dennes termosttat.??
Så vil du få lidt mere flow til dine gulvvarmeslanger.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar