Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Optimal Temperatur

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Razor1984
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 09 mar 2011 17:23
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 140
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8680
Dagligt forbrug: 6-20 kilo
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Østjylland Ry ved Århus.
Modtaget likes: 1 gang

Optimal Temperatur

Indlæg af Razor1984 » 29 okt 2015 15:25

Jeg har i et par måneder kørt med 50 grader på vores Pellux 100, men er nu blevet i tvivl om vores kedel kan holde til det, den går ned på 35 grader før den tænder igen, og varmer derefter op til 56-57 grader.

Vi har gulvvarme i hele huset og har derfor ikke behov for en høj temperatur til andet en varmt vand.

Vi har et lavt forbrug når vi kører med 50 grader, forbruget stiger til det dobbelte når vi hæver den til 60-65 grader.

Hvad er jeres erfaring?


nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Optimal Temperatur

Indlæg af nielshm » 29 okt 2015 15:39

Som jeg hører det, så er det skadeligt for kedlen at lumre ved så lave temperaturer. Der udvikles svovlgasser i røgen som så tærer stålet.
Jeg tror så ikke at der sker noget ved at den fyrer op fra lave temp, det gør den altid jo ved sommer drift, hvor der køres kalenderstyring med lange pauser. Men den må ikke stoppe igen under 63-65 gr.

nemocharley

Re: Optimal Temperatur

Indlæg af nemocharley » 29 okt 2015 15:41

jeg har et lidt andet fyr men tumler med lidt af det samme her i overgangssæsonen. Jeg kører med fast indfyret effekt på ca. 12kw men op mod en 300l buffertank. Jeg har sat fyret til at køre med maksimal forsinkelse på 135 min, således den har 4-5 tændinger over et døgn. Temp. svinger fra 50 til 75 celsiusgrader. Udsvinget bliver forventeligt større som det bliver koldere.

Min forhandler siger at fyret er lavet til den slags drift, han har selv kørt med det i 5-6 år og hans anlæg står som nyt. Men slut temp skal højt i slut temp. op således evt. kondens kan dampe af. 57 c er for lavt.

Hvis du ikke har timerstyring i en eller anden form på din pellux, så kan et tænd/sluk ur måske rigges til? 2-3 tændinger i døgnet er måske fint nu.

Razor1984
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 09 mar 2011 17:23
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 140
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8680
Dagligt forbrug: 6-20 kilo
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Østjylland Ry ved Århus.
Modtaget likes: 1 gang

Re: Optimal Temperatur

Indlæg af Razor1984 » 29 okt 2015 16:02

Ja et tændsluk ur kunne være en mulighed, men tager fyret ikke skade af hvis blæseren stopper mens der er fuld gang i bålet?

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Optimal Temperatur

Indlæg af paw » 29 okt 2015 16:05

RTB kedlen er lavet til netop gulvvarme, hvor temperaturen ikke behøver at være mere end 40-50 gr :great:
Men nu er RTBen jo også lavet sådan, at brænderen kun skal varme et "rum" op inde i kedelen, og ikke som så mange andre hvor røgen kører gennem div røgslag, hedder det det ?, før den ender i skorstenen og er blevet kølet ned gennem kedelen og derfor skal feks Blackstaren op på 65-70 gr, for at få en høj nok temperatur, både til skorsten, men også til returen.
http://www.readytoburn.dk/
Last edited by 1 on paw; edited 29 times in total


nemocharley

Re: Optimal Temperatur

Indlæg af nemocharley » 29 okt 2015 16:17

Razor1984 skrev:Ja et tændsluk ur kunne være en mulighed, men tager fyret ikke skade af hvis blæseren stopper mens der er fuld gang i bålet?
altså det er jo en bekymring jeg deler, derfor har jeg valgt at nøjes med den styring som brænderen har.

nemocharley

Re: Optimal Temperatur

Indlæg af nemocharley » 29 okt 2015 16:21

Hvad med en buffertank og vejrkompensering fra tanken?


Besvar