Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lyddæmpning med kedelslanger

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

lyddæmpning med kedelslanger

Indlæg af Alex fs » 27 okt 2015 21:30

Hej
Har gået og spekuleret på, hvorvidt det et par kedelslanger ville hjælpe.
Jeg har 1 strengs anlæg, og i soveværelset stikket røret op på 1. salen.

Det giver en del larm i rørene, når fyret renser, og når pumpen til vvb kører.
VVB er nærmest umulig at lufte ud. Det er en kappebeholder som hænger over fyret. Desværre hælder den lidt væk fra udluftningsskruen..
Jeg vil have monteret en aut. udlufter på, desværre kommer den til at sidde i et sving, så den er måske ikke så effektiv?

Men jeg tænker at monteret en kedelslange på frem og retur. Det kan gøres rimeligt simpelt, med kun et par enkelte rør der skal sættes om.
Kedelslanger kommer til at sidde helt lige, så de burde holde et godt stykke tid.
Men er der nogle der ved om det virker?
skal alligevel have vandet tappet af, for at montere et par termostater på 1. salen.

1 enkelt bonus spørgsmål.
Er der noget i vejen for at bruge RA-G termostat ventiler til 2 strengs anlæg? når jeg bygger om bliver alle radiatorer lavet om til 2 strengs og pex slanger, med knudepunkt i fyrrum.
Men alle mine termostater er nye(nyeste model) så ville jo være dumt at skrotte dem alle. Eneste ulempe er vel at de ikke kan mængde reguleres.
Men er det reelt noget man bruger?

Tak
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: lyddæmpning med kedelslanger

Indlæg af Bagger » 28 okt 2015 10:15

Kedelslangerne vil helt sikkert dæmpe støjen i rørene. Om det det holder i længden er et definitionsspørgsmål. Jeg har set kedelslanger der var +10 år gamle, men jeg har også set utætte slanger efter ganske kort tid. Jeg bruger det ikke selv, kun i nødstilfælde. Har du overvejet om det er fyrets kontakt mod gulvet der har grobund for støjen? Jeg har oplevet at resonanser kan forplante sig til gulvet, og hvis det er et hårdt gulv, så forplanter det sig videre til rørsystemet. Jeg har flere gange haft succes med at stille fyret på nogen PUR klodser (ca. 10 mm) som dæmper ganske fortræffeligt.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: lyddæmpning med kedelslanger

Indlæg af Alex fs » 28 okt 2015 10:21

Hej
Jeg. Tror slanger vil holde fint, de kommer som sagt til at sidde helt lige.

Fyret står blot på beton , og en træ pind for St nivellere.

Jeg tror nok jeg kunne få plads til en 10 mm klods, fyret er koblet til med 2 unioner , de må kunne drejes lidt.
Hvor får man sådanne klodser ?
Jeg kunne nok fremskaffe noget 10 mm gummi ude på arbejdet. Det er de måtter køerne ligger på.

Men det vil vel næppe tage støj fra pumperne ?
Men måske en udluftet vvb ville hjælpe på dette.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: lyddæmpning med kedelslanger

Indlæg af Bagger » 28 okt 2015 16:46

Prøv bare at ligge det fra dit arbejde under..

Nej, støj fra pumperne tager det ikke, men korrekt antaget, at en udluftet beholder er nummer 1. Når du har fået det udluftet, så juster dine pumper ned til et minimum så du undgår turbolens i rørene..

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: lyddæmpning med kedelslanger

Indlæg af Alex fs » 28 okt 2015 20:22

Hej
Jeg har lige været ved at se lidt på det. Det vil kræve en del at få lagt noget undet fyret.. faktisk skal det vist skilles ad det hele..

Løsningen med kedelslangerne er straks mere medgørlig. Skære en stump rør af, skære gevind og på med slangen.
Og så skal jeg vist ha monteret et pa rørbærer, der jo ikke meget hold i de slanger.

Hvis jeg vælger slangerne, bør jeg så gå op i 1" ? Rørene er 3/4, men er der det samme hul i en 3/4 slange som i rør?
Endeligt, er der noget formål med at sætte en hane i hver ende af slangen`? Forstået sådan bliver de utætte af en gang, eller bliver de færst en lille smule, så man kan drage fordel af, at kunne lukke af og skifte, uden vandet skal af?

Man kunne jo forberede en union og en stump rør, der passer istedet for slangen. så kan man den 24. om aftenen ret hurtigt få varme på igen

og tak.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: lyddæmpning med kedelslanger

Indlæg af Bagger » 29 okt 2015 00:19

Ja du bør gå op i 1" for at få tilnærmelsesvis samme indvending lysning.. Og ja, sæt haner på hver side, hvis du har mulighed for det :) Husk at skru' håndtaget af, så du ikke kommer til at lukke for flowet ved en fejl.. :)


Besvar