Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PID driller, hjælp

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

PID driller, hjælp

Indlæg af Torpet » 27 okt 2015 10:56

Hi venner.
Jeg er røget ind i et problem med PID. Jeg skal jo kunne bruge det, men helt nemt er det nu ikke.

Mit problem er at temperaturen hele tiden ‘hænger’ lige under setpoint. Jeg har 65° som setpoint, men fyret elsker at ligge på en grad eller to under, ofte ligger den på 64.5 i timevis. Også selvom den bruger ydelse 20%.

Retur ligger som den skal.

Fyret et er 10wK, men for at få piller nok er det sat til en ydelse på 2kW. Der har jeg været helt oppe på 2.5wK, men ved megen pillen med blæserne er jeg nu gradvis kommet ned på ‘bare’ 2wK. Dette vil jeg senere forsøge at få ned til vel ca. 1.8kW, hvilket vil være OK.

Men først må jeg se at få hold på PID. Umiddelbart tænker jeg at hvis det ikke vil kunne ramme setpoint, så må ‘I’ have lidt mere. Hastigheden fyret reagere på er roligt og stille og det kan jeg faktisk godt lide, så jeg rører lige nu ikke ved ‘P’.

Men det er ikke så simpelt som det måske lyder, for da jeg har tallene for PID på P=2.0 og I= 0.10 effekt/minut, så vil bare en lille forhøjelse af ‘I’ betyde er ‘forholdsmæssig’ stor ændring.

Burde jeg hæve begge tal noget og så give ‘I’ en anelse mere, så det er i bedre forhold? Hvis jeg ikke er forsigtig her kommer ydelse ret så meget i gang med en rutschebane effekt.

Et lille råd her ville være så super.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af pille bruger » 27 okt 2015 11:09

Torpet skrev:Hi venner.
Jeg er røget ind i et problem med PID. Jeg skal jo kunne bruge det, men helt nemt er det nu ikke.

Mit problem er at temperaturen hele tiden ‘hænger’ lige under setpoint. Jeg har 65° som setpoint, men fyret elsker at ligge på en grad eller to under, ofte ligger den på 64.5 i timevis. Også selvom den bruger ydelse 20%.

Retur ligger som den skal.

Fyret et er 10wK, men for at få piller nok er det sat til en ydelse på 2kW. Der har jeg været helt oppe på 2.5wK, men ved megen pillen med blæserne er jeg nu gradvis kommet ned på ‘bare’ 2wK. Dette vil jeg senere forsøge at få ned til vel ca. 1.8kW, hvilket vil være OK.

Men først må jeg se at få hold på PID. Umiddelbart tænker jeg at hvis det ikke vil kunne ramme setpoint, så må ‘I’ have lidt mere. Hastigheden fyret reagere på er roligt og stille og det kan jeg faktisk godt lide, så jeg rører lige nu ikke ved ‘P’.

Men det er ikke så simpelt som det måske lyder, for da jeg har tallene for PID på P=2.0 og I= 0.10 effekt/minut, så vil bare en lille forhøjelse af ‘I’ betyde er ‘forholdsmæssig’ stor ændring.

Burde jeg hæve begge tal noget og så give ‘I’ en anelse mere, så det er i bedre forhold? Hvis jeg ikke er forsigtig her kommer ydelse ret så meget i gang med en rutschebane effekt.

Et lille råd her ville være så super.
Lige nu er dit P bidrag = 0 og I = 20
Derfor er det kun I der bestemmer når du har så rolige en kurve.
Det vil være flueknepperi at bruge tid på at justere lige nu.
Vent til du har noget uens forbrug :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af Torpet » 27 okt 2015 11:17

Tak PB, jeg hader fluer :) — så jeg vil slå koldt vand i blodet lige nu og bare koncentrere mig om at få den kW ned, der er et par justeringer jeg leger med. Forholdstallene du nævner er en god måde at se det på, den skal huskes. Men jeg må helt klart læse en del mere om PID også genlæse Mhes materialerne om emnet, det irriterer mig noget ikke at være helt oppe endnu. Det skal dælme kunne forstås :).

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af pille bruger » 27 okt 2015 11:38

Torpet skrev:Tak PB, jeg hader fluer :) — så jeg vil slå koldt vand i blodet lige nu og bare koncentrere mig om at få den kW ned, der er et par justeringer jeg leger med. Forholdstallene du nævner er en god måde at se det på, den skal huskes. Men jeg må helt klart læse en del mere om PID også genlæse Mhes materialerne om emnet, det irriterer mig noget ikke at være helt oppe endnu. Det skal dælme kunne forstås :).
Giv dig tid.
Det PID er svært :heat: :PC: :femi: :friends: :cheers:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af Torpet » 27 okt 2015 11:50

I like all your little friends :).
Men jeg S-K-A-L nu se at få hold på hele PID teorien, det er da en udfordring, det kan jeg faktisk godt lide :).

Her lige et link til en ny bil jeg skal vælge. Det er svært.

http://classica15.caddyman.com.au


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af paw » 27 okt 2015 12:29

Min p i er 2,5 0,25, mener det er den fra fabrikken. Og det virker fint her hos mig, men kan være helt hen i vejret hos dig. MEN, nu er vore huse ca samme størrelse, så måske det kunne virke hos dig.
Min er jo en 16 kw og den kører 1,6 kw på 10 % uden problemer, har haft den pint ned på 1 kw, men så gik der laaaaaang tid hvis den skulle igang med at lave lidt fordi flammen er så lille, så flammen enten blev kvalt af piller eller det lille bål nærmest blev blæst ud, og når temperaturen endelig begyndte at stige var den måske oppe på 40-50 % fordi temperaturen blev ved med at falde mens den steg i %.
Har været ude hos en del stykker med både 10-16 og 20 kw fyr, og den som er mest bøvlet til af få til at køre ordentligt ved 10 % er 10 kw fyr :evil:
16 og 20 kw, som jo ens i herden, er der ingen bøvl med at stille henholdsvis 1,6 kw på den ene, og 2 kw på den anden, Men at få en 10 kw til at køre nogenlunde på 1 kw har jeg ikke prøvet endnu :cry:
Fik en kammis ned på 1,6 kw, men ikke længere ned end det, ellers gik den ud, og lux fiser op og ned, men den holder ild, lux, og det er jo det drejer sig om, og selvom den tit har kørt på 10 % i laaaaaaaaang tid, kan den få temperaturen til at stige og endda slukke fyret, når den kommer 15 gr over settemperatur :roll:
PS hans hus er på 90 kvm og kan ses her http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=dirtyold og kan se den har slukket idag pgra 15 gr over setemp.
PS de kw der står på kedel er beregnet med flowmåleren, men den er 1,6 kw på 10 % indstillet i styringen, hvis han ikke selv har lavet det om :great:

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af newpas » 27 okt 2015 13:54

Torpet: Ved ikke om det er bentlyen (?) eller citroenen du kigger på?? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif :great:

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af Torpet » 27 okt 2015 14:41

Jeg overvejer denne model :)
Problemer.jpg

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af Torpet » 27 okt 2015 14:42

Hi paw

Rigtig dejligt indlæg. Der er meget der jeg så godt kan genkende. Jeg er ret så stædig og har altid tænkt at hvis nogen andre har kunne noget, så kunne jeg da også. Den indstilling fik mig til at bygge mit eget 210m2 nye hus ved stranden i Australien, i scandinavian stil :). Det skal man være lidt blød i bolden for at gøre :). Dog krævede det jo ikke nogen isolering, så noget nemmere, jeg byggede dog med dobbelt murstensvægge.

Ja, det er netop de 10% jeg vil have til at fungere. Interessant at høre dine erfaringer med de forskellige modeller. Årsagen til at de større modeller kan være noget nemmere at justere i 10% er jo nok at der er en større mængde piller i spil, så der er noget at lege med? Som du også erfarede, så driller en 10wK ved at gå ud ved lav wK og lav blæser (for få piller) og hvis man vil have en flamme ved hjælp af mere blæserluft, så blæser man hele bålet væk eller det holder bare ikke ret længe, altså kan lux ikke holdes i check.

Jeg ved at jeg kan få det til at køre solidt ved at snyde med indtastning af afvejningen, som f.eks. at indtaste 800g i stedet for de 1040, som afvejningen viser. Men bortset fra at jeg så får pillebruger på nakken, så er det heller ikke smart på sigt og pillemængden kan også forøges ved at forhøje wK.

For at ‘afstraffe’ fyret, så hævede jeg wK til hele 2.5wK, nu skulle det sgu bare opføre sig ordentligt, for ellers . . . :). Det virkede omgående, jeg tror jeg skræmte det godt :). Men nu kunne jeg så endelig få sat ordenlige flammer, selv 10% havde næste for første gang en lille flamme frem under skamolpladen, som ellers skjuler bålet.

Men det koster jo i piller. Så jeg har eksperimenteret med forskellige tiltag og er lige nu kommet ned på 1.8wK ved 10% ydelse og jeg tror det holder. Det er lavt nok. Dog skal jeg i eftermiddag sætte flammerne igen. Men det kører. Dog er det hele tiden på 18-25% ydelse i fremløb og er stadigvæk hele tiden (næsten) lige under setpoint. Man føler der lige mangler et spark bagi, så den kan komme over de 65° og så køre med 10% ydelse lige over de 65° i stedet for bare at lure lige under. Det er så der jeg er med de tanker om PID. Men bør måske nok følge Pillebrugers råd om at afvente lidt, for alle kurver er jo ret så rolige ellers. At det så måske koster lige et par kg piller om dagen betyder ikke ret meget andet end irritationen. Lige nu ramte den faktisk setpoint 65° med 19% ydelse og straks klikkede den ned på 64.9°. Retur er på 56.2° og altså over shunt ventilen på 55°, så det er ikke den der snupper varmen.

Een af de ting jeg har rodet med, er tidsintervallerne for tilførsel af piller. Det syntes som om at hvis jeg sætter den til max 10g fodringstid (dosering), så kan den ikke holde ret godt til næste nedfald af piller fordi det tager 91 sek. Nu er jeg gået helt tilbage (gradvis) til bare 5g, som kommer ned ca hvert 22 sekund. Det skal også lige her tilføjes at et hint fra Henrik (Q-pro) var at den interne snegl faktisk tømmer sig selv helt efter 6 kørsler. Hvis dette sker efter en 10g dosering, tja så er der ikke ret meget til at holde bålet igang efter den bunke brænder ned. Nu ved jeg godt at netop dette punkt virker tilsyneladende forskellig for de forskellige medlemmer herinde, så altså må vi bare prøve os frem til hvad der nu virker på lige netop vores eget fyr. Der kommer sikker herd-type, skorsten, blæserfornemmelse, pillekvaliteter osv i spil, derfor de individuelle resultater.

Mens jeg skriver her kan jeg se at de 1.8kW holder luxen fint. Dog stadigvæk med det forbehold at jeg ikke har set den klare sig på 10% ydelse. Det vil dog ske, når jeg senere sætter flammerne igen, så er det sandhedens time :).

Hvis min lux fortsat kan holde sig så stabil som nu, tja så kan jeg nok tillade mig at gå ned på de 1.6wK, som du også nævnte som noget der kan fungere. Jeg kan dog godt lige at holde ne god lux linie for så er der noget at give af, hvis en rensningsblæst skulle blæse bålet ud eller der midlertidigt skulle være for meget smuld i en dosering. Nu kan det jo godt være jeg er for beskyttende overfor den luxlinie. En alt for stabil lux kan måske også betyde at der fodres flere piller end højst nødvendigt?

Midt i det hele så betyder radiatorernes ventiler også ind. Jeg bemærkede lige at retur på det link du gav mig, pludselig gik op til 60° med et fremløb på bare 63.6°, så det var nok en radiator der ikke gad have mere varme lige nu?

Nå, men det er bare at eksperimentere videre, så alt er klart til vinteren sætter ind.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: PID driller, hjælp

Indlæg af triumph » 27 okt 2015 14:54

det er da helt og aldeles ligegyldigt om din fremløbstemperatur afviger 0,5 c. Det er langt vigtiger at reguleringe af ydelsen på dit fyr sker roligt, så hul i om fremløb ligger +/- to-tre grader fra setpunkt


Besvar