Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM Tweaks og Guides

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Alex fs » 24 okt 2015 23:26

Du kunne jo give den lov at drosle helt ned, i feks. 1.5 kW.
Selv har jeg haft mit nede i 0.8 kW. Men så begynder det at være ustabilt.
Det kræver du laver en afvejning af din snegl, er ydelsen bare 50 gram fejl, går den ikke.
Jeg har ilt styring som nok hjælper den.
Jeg tør dog ikke sige noget om effektiviteten dernede
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Blinky » 25 okt 2015 09:47

Hvis fyret skal trappe ned endnu tidligere skal P leddet sættes ned til f.eks. 1,7.
Hvis P leddet kommer for langt ned vil du erfare at den får svært ved at komme op på setpunktet ( 65 grader) - forudsat huset kan aftage varmen. Så må man hæve lidt igen.
Hvis huset ikke kan aftage minimumsydelsen vil du dog altid ende på 70 grader og nedlukning.
Øvelsen består i at ramme et tal for P-leddet det gør at fyret gearer ned i god tid før setpunktet og er nede på minimumsydelsen når 65 grader rammes, og gerne en grad før nemlig 64 grader.
Mit fyr modulerer lidt frem og tilbage i intervallet 63 - 65 grader.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 25 okt 2015 12:22

Den er ikke langt fra at være rigtig god. Så jeg må pusle lidt mere. Men det er vel ikke kun P ledet som batter noget. Hvad er det I ledet betyder for regnestykket? Som jeg læser det, så kan en høj I andel betyde at setpunktet overskrides, og en lav kan betyde at det ikke kan nås.

Men det er sært at mine indstillinger virker bedst ved så lave værdier, de fleste andre har langt højere tal, er vores anlæg så forskellige? Det er lidt vildt.
Hvor langt tilbage i tiden kigger formlen til PID? Er det bare en enkelt fyring og så kører det, eller skal den lære en slags mønster?

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Blinky » 25 okt 2015 14:20

P leddet er speederen. Hvor hårdt vil du træde på "sømmet".
P leddet tager bestik af forskellen mellem kedeltemp og setpunktet. Jo større afstand , desto mere brændsel, og den funktion bliver mere eller mindre aggressiv afhængig af P leddets størr.

I og D leddet regulerer P leddet så fyret ikke får for store udsving, men P leddet er hovedfaktoren.

I leddet regulerer på baggrund af den historiske tid. Hvis fyret er bagud i forhold til setpunktet husker I leddet det og forhøjer P leddets indflydelse/størrelse - også selv fyret er tæt på eller har nået setpunktet. Det er derfor vigtigt at fyret nærmer sig setpunktet langtsomt, så hukommelsen ikke får den til at overreagere. Det betyder også at hvis fyret kører med en konstant temp. på et balancepunkt, vil I leddet og D leddet ikke have indflydelse på styringen.

D leddet er bremsen. Hvis kedeltemp. er stigende, bremser D leddet og hvis kedeltemp er faldende giver det mere gas. Som tidligere nævnt har jeg forstået at i Pillefyr har D leddet ikke den store indflydelse fordi temp. udvikler sig forholdsvist langsomt.

Med pillefyr er det jo ikke godt at det kører med høj hastighed frem til setpunktet. Dels kan den ikke nå at modulere ned når setpunktet er nået, fordi den kun modulerer ned med et trin ad gangen og med en vis fast tid imellem hver modulering. Inden den har fået moduleret ned fra en høj ydelse, har fyret jo nået lukningstemp. Dertil kommer at selv om fyret når at få moduleret ned fra en høj ydelse til den når setpunktet, vil der jo være en vis mængde piller i brænderskålen, der først skal brændes af før moduleringen til minimumsydelse virker på varmeudviklingen, og så er det ofte for sent.

Derfor skal der moduleres ned stille og roligt i god tid,- d.v.s P leddet skal stå lavt.

Det er muligt at man forår og efterår kan være fristet til at stille P leddet så lavt at fyret, når det bliver pingvinvejr, slet ikke kan komme op på settemp. Så må man enten sætte settemp. lidt højere om vinteren eller forhøje P leddet og evt. I leddet om vinteren.

Mange teknisk indsigtsfulde er sikkert ikke enig i mine forklaringer, men sådan har jeg forstået det og det virker på mit fyr.

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Bagger » 26 okt 2015 08:05

Jo det er stort set rigtigt Blinky. Der er bare lige et par små ting som ikke er helt korrekte, men det er i princippet ligegyldigt.

Som jeg skrev i et af mine tidligere indlæg, er det netop P leddet der er forstærkningen, og den som du skal regulere ned. I leddet og D leddet har ikke indflydelse på P leddet som sådan, men derimod på det samlede udgangssignal. Som jeg skrev tidligere, vil udgangssignalet for en ren P regulering hedde:

Usignal=Kp*e

omskrevet til: Hvor meget fyret skal levere = forstærkningen ganget med fejlen (hvor langt du er fra setpunkt)

Hvis det så er en PI eller PID regulering, så får du flere led på dit regnestykke, og afhængigt af fortegnet for det enkelte led, får du enten et mindre eller højere udgangssignal.

Som jeg skrev tidligere, så justerer du P leddet til du er tilfreds (altså hvor lang tid den er om at ramme setpunkt)

derefter I leddet for at undgå den skyder over.

D leddet for at tage evt. små driftsforstyrrelser.

Når det er sagt, så vil du gerne have dit P led ned, og jo mindre det bliver, jo mindre bliver behovet for I og D leddet, da regulatoren får meget mere tid, til at finde sig leje..

Det er korrekt, at i de fleste boligopvarmninger, med begtrænset kW optag, der vil D leddet stort set være overflødigt. Anderledes forholder det sig, hvis det var en institution, skole eller lignende. Forestil jeg gymnastikholdet der går i bad, og tænder 20+ brusere samtidigt. Der kommer altså et seriøst behov for kW og der skal P leddet altså være højt, ellers trækker de bare fyret i bund. Når P leddet bliver så højt, så spiller I og D leddet meget mere ind, og skal justeres korrekt, for at få en stabil regulering.

Men igen, som jeg skrev tidligere, det kommer an på den enkelte installation og forbruget, før man kan give anvisninger om den enkelte regulering.


nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 26 okt 2015 15:43

Bagger skrev:Jo det er stort set rigtigt Blinky. Der er bare lige et par små ting som ikke er helt korrekte, men det er i princippet ligegyldigt.

Som jeg skrev i et af mine tidligere indlæg, er det netop P leddet der er forstærkningen, og den som du skal regulere ned. I leddet og D leddet har ikke indflydelse på P leddet som sådan, men derimod på det samlede udgangssignal. Som jeg skrev tidligere, vil udgangssignalet for en ren P regulering hedde:

Usignal=Kp*e

omskrevet til: Hvor meget fyret skal levere = forstærkningen ganget med fejlen (hvor langt du er fra setpunkt)

Hvis det så er en PI eller PID regulering, så får du flere led på dit regnestykke, og afhængigt af fortegnet for det enkelte led, får du enten et mindre eller højere udgangssignal.

Som jeg skrev tidligere, så justerer du P leddet til du er tilfreds (altså hvor lang tid den er om at ramme setpunkt)

derefter I leddet for at undgå den skyder over.

D leddet for at tage evt. små driftsforstyrrelser.

Når det er sagt, så vil du gerne have dit P led ned, og jo mindre det bliver, jo mindre bliver behovet for I og D leddet, da regulatoren får meget mere tid, til at finde sig leje..

Det er korrekt, at i de fleste boligopvarmninger, med begtrænset kW optag, der vil D leddet stort set være overflødigt. Anderledes forholder det sig, hvis det var en institution, skole eller lignende. Forestil jeg gymnastikholdet der går i bad, og tænder 20+ brusere samtidigt. Der kommer altså et seriøst behov for kW og der skal P leddet altså være højt, ellers trækker de bare fyret i bund. Når P leddet bliver så højt, så spiller I og D leddet meget mere ind, og skal justeres korrekt, for at få en stabil regulering.

Men igen, som jeg skrev tidligere, det kommer an på den enkelte installation og forbruget, før man kan give anvisninger om den enkelte regulering.
Så højere I-led giver mere kontrol over at den ikke skyder (for meget) forbi set-punktet?
Varmtvandsbeholderen er en forfærdelig slughals, og aftager stor varmeeffekt. Der kan jeg sagtens opleve at den står ved 61-62 gr. med en alt for høj effekt, fordi varmtvandsbeholderen snyder fyret til at skrue mere og mere op.
Typisk tager beholderen så stor effekt, at selv om fyret skruer længere og længere op, så stiger temperaturen ikke umiddelbart. Pludselig er det varme vand varmt nok, temperaturen stiger og så kan fyret ikke nå at drosle ned igen.

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af Blinky » 26 okt 2015 17:08

Nej , jeg mener det er modsat. Et lille I led giver en svag reaktion i en situation hvor kedeltemp. ligger under settemp. Et stort I led giver en ekstra acceleration.
Problemet med varmtvandsbeholderen kender jeg godt. En løsning kunne være at den indstillede kedeltemp er 10 grader over den indstillede varmtvandstemp,- så har den tid til at drosle ned. Samtidig skal I leddet ikke være for stort, idet fyret ellers fortsætter med for høj ydelse når varmtvandsbeholderen er nået op på den indstillede temp. fordi den kører på et historisk behov, der ikke længere er brug for.
Jeg kører med en kedeltemp. på 65 grader og varmtvandstemp. på 55 grader. Det fungerer fint. 55 grader skulle være nok til at ramme evt. bakterier i vandet, men ligger lige under den temp. hvor der udfældes for meget kalk.
Kan du nedsætte fyrets minimumsydelse hjælper det jo også i en periode med svagt varmebehov fra huset, som Alex fs skriver.
Hvor lang tid I leddet kigger tilbage ved jeg ikke,- men det er vel et mindre antal minutter ,- måske 5 minutter. Den husker ikke et mønster fra timer eller dage tilbage i tiden.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 26 okt 2015 20:26

Der er vist ingen tvivl om efterhånden, at den varmtvandsbeholder er mit nemesis. Lidt opvask og et lidt længere bad, og temperaturen sagde 18 gr. På trods af at det der kommer ud af hanen er LANGT varmere, så føleren må sidde i bunden, hvor det er koldest. Der er 160 l. beholder, så den er rigeligt stor.
Så der er pludseligt uendeligt langt op til de 50 gr. som er setting på fyret, og det er tydeligt vis ikke en temperatur som er retvisende for hvor varmt vand der er i hanen. Spørgsmålet er om VVB skal reguleres ned, hvis vandet der tappes af i toppen alligevel er rigeligt varmt?
Fyret tændte og varmede rimeligt let op til 58 gr., så begyndte VVB at kræve sit, temperaturen faldt lidt og ydelsen steg efterhånden til 15 Kw for at opfylde kravet for varme. I og med at fyret skal varme mere og mere, og alligevel ikke når setpunkt, så stod den pludselig på 63 gr. med 13 Kw. Så blev VVB varm nok og pumpen slukkede. Så går det jo galt igen, og ydelsen går ikke rigtig ned fordi der regnes med historik.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af newpas » 26 okt 2015 20:39

Når vvb er på 160L kan du da roligt sætte termostat til f eks 40¤. Kedeltemp vil jo opnåes i den øverste del af beholder og hvis resten er 40+ kommer du jo ikke til at mangle varmt vand.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: MGM Tweaks og Guides

Indlæg af nielshm » 26 okt 2015 20:52

newpas skrev:Når vvb er på 160L kan du da roligt sætte termostat til f eks 40¤. Kedeltemp vil jo opnåes i den øverste del af beholder og hvis resten er 40+ kommer du jo ikke til at mangle varmt vand.
Fyret kan ikke gå under 40 gr. til VVB. Faktisk lidt dårligt, for det kunne jeg godt tænke mig at eksperimentere med. Med mindre man dybt i indstillingerne kan sætte om føleren sidder koldt eller varmt.
Hvis jeg tapper en liter varmt vand, så kan det ses derude, så det er højfølsomt.


Besvar