Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af nyt fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Klokker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 jul 2015 22:13
Mit fyr: Reca60 samt Passat c2+compact
Areal: 165 i to plan
Brændsel: Halm og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Modtaget likes: 1 gang

Valg af nyt fyr

Indlæg af Klokker » 18 okt 2015 11:42

Hej alle
Det her spørgsmål er formentlig stillet Før, men jeg vælger at besvære jer alligevel.
Jeg er så heldig at jeg skal have et nyt fyr. Jeg har egentlig Været igennem elever beslutningsprocessen hvor valget faldt på en RTB et fedt fyr, men til 50000 in kl montering plus skorsten. Nu viser det sig at min jeg kan få monteret et passat pillefyr inkluderet skorsten til Ca 35000. Jeg er indstillet på passaten ikke er lige så effektiv som RTB og den også kræver mere vedligehold, men det er jeg egentlig ikke så bekymret for. Så nu er jeg interesseret i at hører jer kloge hoveder om passaten og eventuelle alternativer i samme prisklasse er værd at arbejde med.
Jeg vil klart helst have en RTB, men jeg syntes simpelthen det er mange penge at kunne spare, specielt når jeg ikke er bange for det ekstra vedligehold ved den billigere løsningsforslag. Er jeg helt gal på den eller hvad
Alt kød under 400 gram er at betragte som pålæg :) :)


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Valg af nyt fyr

Indlæg af Flammen » 18 okt 2015 12:04

en RTB 10kw -320 koster 34.000. så der hvor du har forspurgt vil have 17.000kr for montering!
er du sikker på skorsten eller vvb ikke er med i tilbudet

Klokker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 jul 2015 22:13
Mit fyr: Reca60 samt Passat c2+compact
Areal: 165 i to plan
Brændsel: Halm og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af nyt fyr

Indlæg af Klokker » 18 okt 2015 12:10

Tilbuddet på rtb er uden skorsten, men monteret på et oprindeligt anlæg.
Modellen jeg har fået tilbud på er en 16kw RTB
Alt kød under 400 gram er at betragte som pålæg :) :)

pendec

Re: Valg af nyt fyr

Indlæg af pendec » 18 okt 2015 12:55

Jeg fik tilbud omkring 60k for RTB 10kw inkl. montering og lidt ændring af rør montering. 3 tilbud omkring 60-70k , et blev ændret til 3vejs men ellers rimelig standard vil jeg mene. Så din 50k er vel ikke værre end mine på 60k ;)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af nyt fyr

Indlæg af triumph » 18 okt 2015 13:07

Scotten har samme brænder og styring som RTBén. og koster ca. det samme som passaten.
Så er der fyr der prismæsigt ligger imellem passat og RTB.
F.eks.: MGM og Pellux 100 / Metro.
Jeg har en scotte, og jeg har varme på, og det er altså ikke det store arbejde.
Om det er 15.000 kr værd = ca. 1000 kr/år. At få noget der er lidt mere lækkert, det må jo være en individuel vudering.

RTBén skulle ikke være lige så følsom over for smuld som Passat/scotte. Kedlen er tæt, så man kan bruge iltstyring, og dermed ikke bruge så meget tid på at sikre korrekt forbrænding, og RTBén er selvrensende, hvor scotten skal renses 4 gange om året (+ hærden en gang om ugen, hvis man ikke har kompressorrens) Hvis du har dit fyr stående i et bryggers, så ville der klart være mindre grisseri med en rtb.

Men det er jo ikke det samme som at scotten/passaten ikke kan brænde lige så godt. Det kræver bare en smule mere vedligehold. Og måske at man bruger lidt mere tid på at sætte sig ind i virkemåden.
Jeg tror måske at jeg ville spare 1 time om måneden hvis jeg fik en RTB istedet for en scotte. Men nu ved jeg også hvordan scotten virker, og brænderen skal justeres. Første gang kan der godt gå 4 timer, nu tror jeg måske at jeg bruger 2 timer om året, på det. Hærden skal renses, det afhænger af pillekvalitet, men enten hver 14 dag eller en gang om ugen (evt. supleret med at man lige rager aske væk fra hærden under drift) Det tager vel 5-10 minutter at rense hærd. At rense kedel tager vel 1 times tid (min står et sted hvor det ikke gør så meget hvis der kommer lidt aske i lokalet)


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Valg af nyt fyr

Indlæg af mgmone » 19 okt 2015 06:58

Hej Klokker
Jeg giver gerne et bud på montage, samt co2 tilskud til dit halmfyr. Det koster ganske gratis, så har du lidt at sammenligne det andet tilbud med, selvom du vælger at bruge mit tilbud til at presse RTB prisen ned og ikke vælger en MGM er vi lige gode venner.
Hilsen Karsten
2868 7360
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

nemocharley

Re: Valg af nyt fyr

Indlæg af nemocharley » 19 okt 2015 07:51

Passats C+ serie er ikke lige min kop the - ved godt jeg risikerer at få klø, men jeg har nu mødt to ejere som bestemt ikke er ubetinget tilfredse (varmetab fra kedel, så stort at du ikke kan have hånden på kedeltop under drift, langvarige problemer med indstillinger i startfasen - fyret slukker simpelthen, eller det modulerer ikke, men kører kun start/stop over termostaten). Passats Bioheat er en anden snak, men stykprisen for dem er 36-40K.

I 20-25K klassen er scotten, Vølunds pellux og compact, Kostrzewas mini-bio og Atmos bedst. Omend de er ret forskellige.

Mellem MGM og RTB - hvis pris er et issue, ville jeg tage det bedste tilbud. Begge pillefyr har bevist deres kvaliteter.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af nyt fyr

Indlæg af triumph » 19 okt 2015 14:28

Jeg kender ikke passaten, så mit indlæg skal ikke ses som om at jeg anbefaler den. Scotten ved jeg fungere

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Valg af nyt fyr

Indlæg af H.S » 19 okt 2015 21:10

Hej
Mon ikke det skulle være mulig hvis ikke varmtvandsbeholder at ramme ca den pris
Hvad har du af skorsten måske en stålkærne er en mulighed
Og alt efter årgang på dit nuværende fyr kunne DN måske give et pænt tilskud
Gi mig et kald på 86929393
Eller hvis du er på tur på lørdag 24/10 har vi stand på Hadsten teknisk skole
Hvor vi står med NBE s demo truck
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Besvar