Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Resultat af smuld 'test'

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 14 okt 2015 20:31

Det lyder både godt og rigtigt, Lintz, hullerne synes for mig en ret logisk måde at få fjernet noget af smulden på og det passer jo sig selv (koster heller ikke hverken olie eller strøm). Dog lavede jeg en lille eksta sikkerhed under planlægningen for monteringen af fyret. Hvis nu der skulle ophobe sig noget smuld inde i nedfaldsstammen under siloen, altså inde den bund som sneglen stikker ind, så er det jo noget af et stykke arbejde, hvis man skal tømme hele siloen for bare at komme til den part. Altså skar jeg et hul i siden af den og satte en lille 'lem' på, så jeg bare kan støvsude den part, uden at skulle tømme hele siloen.
Bund lem.jpg
Bundlem set udefra
Inde i rør.jpg
Lemmen set inde i røret. Det større hul er til sneglen.

Og ganske rigtigt, som et medlem her i Stokerpro kommenterede det, da jeg i april måned viste ideen i et indlæg, så får jeg nok aldrig brug for at skulle åbne lemmen, men HVIS jeg nu ikke havde lavet den, tja, så ville den nok have manglet, sådan er det jo :). Men ja, jeg er nu også ret tryg ved at have mine huller i sneglen. Og det er jo rigtigt, at efter f.eks. 6 tons har kørt igennem, så ville selv denne lille mængde smuld fylde noget, nemlig 93 x dette bette smuld, som er fra bare 64 kg.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Lintz » 14 okt 2015 20:35

Torpet skrev: Hvis nu der skulle ophobe sig noget smuld inde i nedfaldsstammen under siloen, altså inde den bund som sneglen stikker ind, så er det jo noget af et stykke arbejde, hvis man skal tømme hele siloen for bare at komme til den part. Altså skar jeg et hul i siden af den og satte en lille 'lem' på, så jeg bare kan støvsude den part, uden at skulle tømme hele siloen.
Så kan jeg kun spørge "Hvorfor" hvad der befinder sig under sneglen er da ligegyldig. Om det er smuld, piller eller en tilskåret flamingoklods er da hip som hap. Det som ligger derned komme jo aldrig "i brug" og er kun opfyld.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 14 okt 2015 20:45

Ja, det er skam rigtigt nok, sålænge det ikke generer opsamlingen af piller til røret har du ret. Men hvis det skulle være tilfældet at bunden med tiden bliver godt fyldt med blød smuld så kan det måske genere pillerne, maybe, jeg kan forestille mig at smuld godt ville kunne klumpe sig sammen og ville jo så på et tdispunkt kunne nå op til V'et i snegl-indløbet? Måske ikke, men det skader jo ikke noget at være lidt på den måske overforsigtige side. Det var jo en lille operation og kostede intet, bare en lille omgang med en vinkelsliber og et par skruer.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Lintz » 14 okt 2015 20:50

Torpet skrev: Det var jo en lille operation og kostede intet, bare en lille omgang med en vinkelsliber og et par skruer.
Rigtigt - Men kunne forstille mig at en bedre løsning kunne være at placere en rist i siloen som sneglrøret stod på og lavede et hul der hvor du har sat en rist, stor nok til at en hånd kunne komme ind og rage smuld ud.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af pille bruger » 14 okt 2015 20:57

Genvejen er en bred japan spartel.
Den stikkes ind i magasinet i spalten lige over den runde fod.
Så kan snegl tages af, uden at magasinet skal tømmes.
Tilsætter du 1 dl. olie på toppen hvergang, tja så kunne du fint hoppe over udskæringerne icon_cheesygrin.gif
Hvad der måtte være af smuld, bindes til siderne af pillerne og triller op og brændes af.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 14 okt 2015 21:16

Den ide med en bred japansk spartel lyder som en god ide, det bør man kunne få en geisha til at klare :). Jeg har prøvet at skulle tage sneglen ud for at afkorte den og da jeg ikke lige kendte den ide med en gaisha, så var det en lidt rodet måde. Noget med at stoppe pillerne i at falde ud, ved hjælp af klude. Det gik OK til sidst, men måtte presse sneglen ind på plads i hullet igen ved at lade sneglen køre samtidig (grave sig ind) ved brug af en direkte ledning til stømmen, mens jeg pressede sneglen ind på plads igen. Ikke uinteressant, men noget rod :). Det med at give fyret 'it's last oil' kan vel nok bruges, hvis smuld bliver et problem, men mon ikke det kun bør bruges som en slags 'last resort'? Hm, jeg kan nu godt se en lille Geisha for mig . . . :). Så ja, den ide må have et stort OK.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af pille bruger » 14 okt 2015 21:19

Torpet skrev:Den ide med en bred japansk spartel lyder som en god ide, det bør man kunne få en geisha til at klare :). Jeg har prøvet at skulle tage sneglen ud for at afkorte den og da jeg ikke lige kendte den ide med en gaisha, så var det en lidt rodet måde. Noget med at stoppe pillerne i at falde ud, ved hjælp af klude. Det gik OK til sidst, men måtte presse sneglen ind på plads i hullet igen ved at lade sneglen køre samtidig (grave sig ind) ved brug af en direkte ledning til stømmen, mens jeg pressede sneglen ind på plads igen. Ikke uinteressant, men noget rod :). Det med at give fyret 'it's last oil' kan vel nok bruges, hvis smuld bliver et problem, men mon ikke det kun bør bruges som en slags 'last resort'? Hm, jeg kan nu godt se en lille Geisha for mig . . . :). Så ja, den ide må have et stort OK.
Nej, det er ikke sidste udvej at bruge olie, det er genvejen icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 14 okt 2015 21:31

Amen :)

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af J-B » 15 okt 2015 01:35

Vil lige bryde ind med egne erfaringer :wink:
Jeg har for sjovt skyld prøvet at lave først +10 afvejninger uden rør i sneglen og resultatet på målingerne var +- 50 gram dog med enkelte afstikkere til begge sider på ca 100 gram, gennemsnittet endte på 1250 gram per 6 mintutter.
Derefter lavede jeg +10 afvejninger med elektrikker rør i sneglen, og resultatet der var +- 35-40 gram, men stadig med en enkelt under og en over, dog kun på 75 gram, og en gennemsnit på 1021 gram.
Det jeg har fundet ud af, er med rør i snegl er længere køretid per gram den dosere, lig med evt at unøjagtigheden bliver delt ud over længere tid, eller på en anden måde at der er kortere tid i mellem at en ny vinding åbner for piller i udløb af sneglen = mere jævn dosering og evt smuld kan ikke nå at falde så langt tilbage sneglen :wink:
Med rør i har jeg også prøver at tvangsfodre sneglen med smuld/pille blanding, jeg har dog iltstyring på, der var først da jeg nåede ca 10 liter smuld til 3 liter piller at min ellers så fine NBE brænder måtte smide håndklædet i ringen :wink:
Det jeg har fået ud af mine forsøg og som jeg selv var lige ved opstart, der er noget galt, kedeltemp er kommet 1 grad fra setpunkt :shock: der må være noget galt, der skal justeres så det ikke sker igen :wink: og så lærer man hvordan sådan et fyr egentlig virker og hvad og hvorfor den egentlig kører som den gør, den vil egentlig helst bare selv finde sig til ro og ikke forstyrres, så sørger den for en god og behagelig varme til ejeren :great:
Dette er bare min erfaring pt, men tænker lidt på at en pillebremse skal prøves, https://www.youtube.com/watch?v=PmLinD2o-Dc dog som skrevet i tekst, kun en gardinstang og i Kl.10 position :great:

emadsen52

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af emadsen52 » 15 okt 2015 09:12

Hvorfor lave så stort et problem ud af smuld. Hver 3 gang jeg fylder piller på lader jeg tanken køre tom og så støvsuger smuldet op. det tager 5 minutter og jeg har aldrig i de 2 år jeg har haft fyret haft problemer med at smuldet skulle lave noget ballade. Jeg har hverken boret huller i sneglen, brugt olie eller lavet andre tiltag :-)


Besvar