Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Resultat af smuld 'test'

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 13 okt 2015 20:33

Mens jeg forberedte at installere min nye Blackstar 10kW, læste jeg i Stokerpro om flere der døjede med smuld i deres snegle og de problemer det kan skabe.

Så jeg besluttede mig for at komme det lidt i forkøbet.

De klare råd var.
1. Brug kun en gennemprøvet træpille af god kvalitet (vigtigste råd af PB).
2. Placer evt. et plasticrør (20mm elektrikerrør) i midten af sneglen for at stabilisere selve den snoede spiral, som kan virke lidt spinkel. (T-mek råd).
3. Bor evt. en serie huller nederst i sneglen for at kunne lade smuld falde fra.
4. Smid evt. noget madolie ned i siloen sammen med pillerne. (NBE råd).

Så jeg tog dem alle med ombord.

— Træpillevalget faldt på de svenske 8mm VIDA/VARGA træpiller, de er fine
— Plasticrøret er på plads, hvad betydening det har er uvist, men skader næppe
— Hullerne blev boret og her er resultatet efter gennemkørsel af 64 kg piller
— Brug af olie lyder noget rodet og er ikke brugt, jeg vil kun prøve det, hvis jeg skulle opdage et problem med smuld, hvor andet fejler.
Smuld.jpg
Skal lige bemærke at jeg IKKE har bemærket noget problem med smuld, men da jeg jo altså alligevel har lavet denne test, syntes jeg lige jeg ville viderbringe mit resultat indtil nu :). Måske nogen kan bruge det til noget?

Så resultatet her, efter 64 kg er da vist ikke mere end der nemt ville kunne have kørt fint igennem sammen med pillerne, men som det er nu, vil jeg bare fortsætte som det er sat op.

Jeg bruger kun 10 kg om dagen lige nu, derfor er testen ikke med ret mange piller. Fyret kører helt roligt og meget stabilt, der er jo ikke rigtig koldt endnu, så ydelsen er mest på bare 10%. Der kræves ikke engang ret meget mere når den går til og fra VVB prioritering. Selve VVB prioritering tager ca. 30 min. men syntes ikke at nedsætte varmen i huset, som ligger støt på 22°. Nu bliver det interessant se når frosten sætter ind om natten, hvordan det hele spænder an.


Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af T-mek » 13 okt 2015 20:50

Torpet skrev:Mens jeg forberedte at installere min nye Blackstar 10kW, læste jeg i Stokerpro om flere der døjede med smuld i deres snegle og de problemer det kan skabe.

Så jeg besluttede mig for at komme det lidt i forkøbet.

De klare råd var.
1. Brug kun en gennemprøvet træpille af god kvalitet (vigtigste råd af PB).
2. Placer evt. et plasticrør (20mm elektrikerrør) i midten af sneglen for at stabilisere selve den snoede spiral, som kan virke lidt spinkel. (T-mek råd).
Tror ikke røret gør så meget i forhold til smuld, jeg satte røret i da jeg startede op, havde fået fat i nogen 6mm piller, men de var så korte at de næsten var runde og "stod stille" i den åben snegl = underlig uens dosering og efter skiftet til 8mm piller af samme mærke som du bruger spøjst nok har røret bare fået lov at sidde i.
3. Bor evt. en serie huller nederst i sneglen for at kunne lade smuld falde fra.
4. Smid evt. noget madolie ned i siloen sammen med pillerne. (NBE råd).

Så jeg tog dem alle med ombord.

— Træpillevalget faldt på de svenske 8mm VIDA/VARGA træpiller, de er fine
— Plasticrøret er på plads, hvad betydening det har er uvist, men skader næppe
— Hullerne blev boret og her er resultatet efter gennemkørsel af 64 kg piller
— Brug af olie lyder noget rodet og er ikke brugt, jeg vil kun prøve det, hvis jeg skulle opdage et problem med smuld, hvor andet fejler.
Smuld.jpg
Skal lige bemærke at jeg IKKE har bemærket noget problem med smuld, men da jeg jo altså alligevel har lavet denne test, syntes jeg lige jeg ville viderbringe mit resultat indtil nu :). Måske nogen kan bruge det til noget?

Så resultatet her, efter 64 kg er da vist ikke mere end der nemt ville kunne have kørt fint igennem sammen med pillerne, men som det er nu, vil jeg bare fortsætte som det er sat op.

Jeg bruger kun 10 kg om dagen lige nu, derfor er testen ikke med ret mange piller. Fyret kører helt roligt og meget stabilt, der er jo ikke rigtig koldt endnu, så ydelsen er mest på bare 10%. Der kræves ikke engang ret meget mere når den går til og fra VVB prioritering. Selve VVB prioritering tager ca. 30 min. men syntes ikke at nedsætte varmen i huset, som ligger støt på 22°. Nu bliver det interessant se når frosten sætter ind om natten, hvordan det hele spænder an.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 13 okt 2015 20:58

Ja, du har nok ret, blot kan jeg godt lide den stivhed det giver, så 'fjederen' ikke har for meget spillerum til evt at blivet drillet af piller. Den skader næppe, så jeg lader den også bare sidde der. Oooooog der kan jo godt være den kan være med til at bringe smuld videre, da den ligesom kan lave fremføringen af pillerne lidt 'strammere' og altså modvirke evt klumper? Ved det dog ikke.

Harre
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Givet likes: 2 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Harre » 14 okt 2015 10:30

Elektrikerrøret giver en lavere og mere stabil dosering hos mig og bliver aldrig afmonteret igen :great:

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 14 okt 2015 11:27

Rart at høre, jeg kan også godt lide det.


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af godsejeren » 14 okt 2015 12:19

Torpet skrev:Mens jeg forberedte at installere min nye Blackstar 10kW, læste jeg i Stokerpro om flere der døjede med smuld i deres snegle og de problemer det kan skabe.

Så jeg besluttede mig for at komme det lidt i forkøbet.

De klare råd var.
1. Brug kun en gennemprøvet træpille af god kvalitet (vigtigste råd af PB).
2. Placer evt. et plasticrør (20mm elektrikerrør) i midten af sneglen for at stabilisere selve den snoede spiral, som kan virke lidt spinkel. (T-mek råd).
3. Bor evt. en serie huller nederst i sneglen for at kunne lade smuld falde fra.
4. Smid evt. noget madolie ned i siloen sammen med pillerne. (NBE råd).

Så jeg tog dem alle med ombord.

— Træpillevalget faldt på de svenske 8mm VIDA/VARGA træpiller, de er fine
— Plasticrøret er på plads, hvad betydening det har er uvist, men skader næppe
— Hullerne blev boret og her er resultatet efter gennemkørsel af 64 kg piller
— Brug af olie lyder noget rodet og er ikke brugt, jeg vil kun prøve det, hvis jeg skulle opdage et problem med smuld, hvor andet fejler.
Smuld.jpg
Skal lige bemærke at jeg IKKE har bemærket noget problem med smuld, men da jeg jo altså alligevel har lavet denne test, syntes jeg lige jeg ville viderbringe mit resultat indtil nu :). Måske nogen kan bruge det til noget?

Så resultatet her, efter 64 kg er da vist ikke mere end der nemt ville kunne have kørt fint igennem sammen med pillerne, men som det er nu, vil jeg bare fortsætte som det er sat op.

Jeg bruger kun 10 kg om dagen lige nu, derfor er testen ikke med ret mange piller. Fyret kører helt roligt og meget stabilt, der er jo ikke rigtig koldt endnu, så ydelsen er mest på bare 10%. Der kræves ikke engang ret meget mere når den går til og fra VVB prioritering. Selve VVB prioritering tager ca. 30 min. men syntes ikke at nedsætte varmen i huset, som ligger støt på 22°. Nu bliver det interessant se når frosten sætter ind om natten, hvordan det hele spænder an.
Hej torpet

Nu ved jeg ikke hvor lang tid mit setup er om at lave varmt vand men jeg synes 30 min lyder af meget. Mon der er andre der har tid på deres Vvb tid? Jeg må ud og tage tid på det.Jeg kører også selv med rør i sneglen monteret fra dag et så har ikke nogen erfaringer uden.

Hilsen godsejeren
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 14 okt 2015 12:33

Hi godsejer

Bliver interessant at høre hvor lang tid VVB prioriteringen tager for dig. Det sker jo kun ca 1 gang i døgnet lige nu. Min VVB er bare på 75L og selve 3-vejs ventilen virker helt perfekt — har faktisk stået og set den skifte :). Og nej, jeg stod ikke og ventede 1 døgn med en kasse øl som hjælper, jeg kunne jo se når den var tæt på :).

Jeg har gjort mig lidt tanker omkring dette forhold til når det bliver rigtig vinter, men jeg tror jeg senere vil lave en ny tråd om hele det emne, så vi få belyst det lidt mere. Men lad os lige høre hvilken tid du måler, ikke? mvh Torpet

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Torpet » 14 okt 2015 13:54

Hi igen Godsejer, hvis du går ind i 'Hændelser' enten i system menuerne eller på stokerkontrol, så kan du aflæse både hvor tit din VVB er prioriteret og hvor længe VVB tager at opvarme, før der er 'drift' igen. Kig engang og drop et ord tilbage.

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af godsejeren » 14 okt 2015 19:46

Torpet skrev:Hi igen Godsejer, hvis du går ind i 'Hændelser' enten i system menuerne eller på stokerkontrol, så kan du aflæse både hvor tit din VVB er prioriteret og hvor længe VVB tager at opvarme, før der er 'drift' igen. Kig engang og drop et ord tilbage.
Jeg har desværre kun en V6 så jeg må tage den hårde metode med stopur og øl icon_cheesygrin.gif
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Resultat af smuld 'test'

Indlæg af Lintz » 14 okt 2015 20:06

Torpet skrev:Så resultatet her, efter 64 kg er da vist ikke mere end der nemt ville kunne have kørt fint igennem sammen med pillerne, men som det er nu, vil jeg bare fortsætte som det er sat op.
Det kan godt være at du ikke syntes at det er ret meget smuld, men det jeg oplevede inden jeg borede huller var at der sker en gradvis ophobning af smuld i siloen som tiden går.
Noget af smuldet bliver ført med pillerne hele vejen op igennem sneglen og bliver brændt af, mens noget andet kun bliver ført et stykke op og har en tendens til at trille baglæns eller bare blive på det samme sted i sneglen - Og noget af det får sneglen aldrig fat i.
Så når du har kørt 6 - 8 tons piller igennem er du altså ved at have en del smuld dernede i bunden af siloen og lige pludselig begynder sneglen at pakke med smuld og kører fast.

Efter at jeg borede huller i snegl-røret har jeg ikke haft problemer med smuld - En del af det smuld som bliver hentet de ca 10 cm op i røret rasler ud af hullerne og det er åbenbart nok til at der ikke sker den store ophobning i siloen. Jeg kan stadig se at der bliver trukket noget med længere op i sneglen og sandsynligvis hele vejen til bålet. Noget af det som rasler tilbage i sneglen ender så nok i "smuldbakken".

Der er meget delte meninger omkring olie kontra huller her på forummet, men jeg går ind for hullerne - Olien koster jo også en slags penge og det smuld jeg får til overs bruges i hestetraileren - Så til spilde går det ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar