Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendelse og testresultat

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Godkendelse og testresultat

Indlæg af thoken » 01 maj 2008 20:13

Hej!
Er der nogen der ved hvor man kan få(evt. downloade) godkendelse og testresultat på scotte??


Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Godkendelse og testresultat

Indlæg af MHES » 01 maj 2008 21:35

thoken skrev:Hej!
Er der nogen der ved hvor man kan få(evt. downloade) godkendelse og testresultat på scotte??


Mvh thoken
Hej Thoken,

Du ku'prøve her http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... asp?id=213 :great:

Hilsen
Michael

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelse og testresultat

Indlæg af Ulrik » 02 maj 2008 10:48

Er den testet med skamolfætter?
MvH Ulrik©

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Godkendelse og testresultat

Indlæg af MHES » 03 maj 2008 11:23

Ulrik skrev:Er den testet med skamolfætter?
Hej Ulrik,

Der er ikke sandsynligt at den er testet med "skamolfætter", det er jo noget hjemmelavet ekstraudstyr som tilpasses den enkeltes anlæg, hvis det er nødvendigt.
Jeg var selv en af dem der "fuskede" med skamolfætteren, dengang jeg brugte for dårlige træpiller og kørte eketremt lavlast, men i dag med træpiller fra ER-BO har jeg ingen problemer, og kører uden skamolfætteren.

Hilsen
Michael

madmax
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 16 mar 2008 14:30
Mit fyr: Scotte/opop 16kw
Areal: Ca. 200m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca. 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hirtshals

Re: Godkendelse og testresultat

Indlæg af madmax » 05 maj 2008 15:18

Hmmm hvad er sådan en skamol dims for en??


petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: Godkendelse og testresultat

Indlæg af petaas » 06 maj 2008 00:39

En skamolfætter er en slags tunnel du bygger oven på herd i din scotte brænder således herden minimeres hvormed forbrændingen optimeres til lavere effekt end brænder er bygget til.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelse og testresultat

Indlæg af Ulrik » 06 maj 2008 11:16

MHES skrev:Hej Ulrik,

Der er ikke sandsynligt at den er testet med "skamolfætter", det er jo noget hjemmelavet ekstraudstyr som tilpasses den enkeltes anlæg, hvis det er nødvendigt.
Jeg var selv en af dem der "fuskede" med skamolfætteren, dengang jeg brugte for dårlige træpiller og kørte eketremt lavlast, men i dag med træpiller fra ER-BO har jeg ingen problemer, og kører uden skamolfætteren.

Hilsen
Michael
Jeg har faktisk haft kontakt til en af forumets brugere netop vedr. test med skamolfætter.
Han undrede sig over de billeder der var på DTI hvor man utydeligt kunne ane en skamolfætter.
Brugeren kontaktede derfor DTI og fik oplyst at den rent faktisk var blevet testet med en skamolfætter.

Han fik yderligere oplyst at han skulle kontakte NBE for at få en sådan tilsendt da de hører til anlægget.
MvH Ulrik©

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Godkendelse og testresultat

Indlæg af start2008 » 08 maj 2008 10:41

Ja. Det var mig der henvendte mig til Ulrik.
Jeg bemærkede at woodyen havde en anden styring (magen til den der sidder på en benekov) Samt at der var monteret en skamol fætter.
Testresultat viste at woodyen kunne gå ned til 3,9 kw, mens de 2 andre test med samme brænder kun kunne gå ned til 5 kw.
Problemet med woody brænderen er at den er designet til og køre op til 25 kw, og derfor har en stor hærd.
Derfor er det svært at få en fornuftig virkningsgrad ved lavlast.
Hvis man køre lavlast på brænderen, og står og kigger ind på flammen, så kan man se at de piller der bliver indført i hærden kigger og forgasser i rimeligt lang tid, inden de bryder i brand. Samtidigt er flammen relativt lille, så gasserne (energien) bare forsvinder uforbrændt uden om flamme. Da flammen er lille løber noget af forbrændingsluften også uden om flammen, uden og deltage i forbrændingen, hvilket altså vil sige at man er nød til at køre med højere luftoverskud (højere røggas tab). samt at temeraturen omkring flammen bliver lavere.
Ved at montere en skamol fætter, laver man forbændingsrummet mindre, hvilket gør at flammen bliver mere koncentreret/fylder hele skamol fætteren/hærd. Derved forhindre man at gasser kan forsvinde, man hæver temperaturen omkring flammen, så man sikre at alle gasser bliver brændt af, og sikre man også at al forbrændingsluften bliver ført gennem flammen (mindre luftoverskud)

Da jeg altid har hørt (også fra NBI selv) at deres iltstyring ikke duer/det er ikke mere økonomisk at bennytte iltstyring. (NBI´s styring regulere iltprocenten ved at ændre på pilletilførsel, hvor alle andre regulere ved at ændre på blæserhastighed, da det er en meget hurtiger reguleringsform. Samt at brænderen kræver højere luftoverskud ved lavlast, da noget af luften ikke deltager i forbrændingen, og så kan styring kan ikke altid finde ud af om den køre høj eller lavlast (har jeg hørt))

Jeg henvendte mig til teknologisk for at høre om jeg havde ret i min antagelse om at anlæg var testet med skamol fætter, og anden styring.
Det havde jeg.
Jeg fik afvide at skamolfætter skam var standart på anlægget, og at det måtte være en fejl at de ikke var sendt med. Jeg skulle bare henvende mig til NBI for at få en tilsendt.
Styringen var den der blev solgt med anlægget på det tidspunkt det blev testet, den styring der bliver solgt med anlæget idag var en videreudvikling (De 2 andre anlæg der blev testet samtidigt, havde den "videreudviklede" styring, men blev testet uden iltstyring, så hvorfor ikke alle anlæg er testet med "videreudviklingen" er lidt mærkeligt )

Jeg sendte en email til NBI, og bad om en skamolfætter, men da jeg efter 14 dage ikke havde hørt noget ringede jeg til dem. Her fik jeg afvide at jeg godt kunne få en skamolfætter, men at det ikke var standart på anlægget, da den højere temperatur i forbrændingen, i forbindelse med dårlige piller kunne medføre problemer med fastbrændt slagger i hærd.

Jeg fik min skamolfætter, og der er ingen tvil om at det giver en bedre forbrænding mellem 10 og 30% last på brænderen (der køre den 80% af tiden).
I fyringssæsongen må jeg rengøre hærden ca hver 10 dag. Det måtte jeg også før, nu sidder slaggen bare længere inde, og er brændt fast på hærden. For mig er der ingen tvivl om at en skamolfætter er et hit.

Men jeg syntes det er meget skummelt at NBI sender en modificert brændere, med anden styring. til test på teknologisk, specielt når NBI så oplyser at modificeringen kan give problemer ved normal brug.

Efter min henvendelse har Teknologisk fjernet billeder af anlægget med gammel styring, samt billede med skamolfætter, og erstattet det med andet billede

Jeg vedhæfter mailkorspondance
mvh jesper

Fra: Anette Brønnum [mailto:Anette.Bronnum@teknologisk.dk]
Sendt: 8. april 2008 12:14
Til: Jesper Nielsen
Emne: SV: Henvendelse modtaget via hjemmesiden



Hej Jesper



Beklager den lange svartid, men jeg har nu snakket med Jannich Hansen fra NBE. Han er ikke så meget på virksomheden i øjeblikket, og kan derfor være svær at træffe, men du kan henvende dig til ham enten pr. tlf. (xxxxxxx ) eller pr. mail (xxxxxx@nordjysk-bioenergi.dk), og dels få snakket om styringen (woody er prøvet med to styringer) og dels bede om at få tilsendt "taget" som skulle have været med ved leveringen. Jeg har ikke oplyst ham dit navn.



Du er velkommen til at henvende dig igen.



Venlig hilsen

Anette Brønnum

TEKNOLOGISK INSTITUT

Vedvarende Energi & Transport, tlf: 7220 1000/ tlf. (direkte): 7220 1313

Teknologiparken, Kongsvang Allé 29, 8000 Århus






--------------------------------------------------------------------------------

Fra: Jesper Nielsen [mailto:jessin@tennis.dk]
Sendt: 26. marts 2008 14:15
Til: Anette Brønnum
Emne: Henvendelse modtaget via hjemmesiden

Sendt fra:
http://www.teknologisk.dk/energi/911,3

Sendt dato:
3/26/2008 2:15:14 PM


--------------------------------------------------------------------------------



Afsender:
Jesper Nielsen

Afsender email:
jessin@tennis.dk

Besked:
Test af NBI/Woody anlæg; Jeg har bemærket at det woody anlæg i har testet har en anden og bedere styring end det som woody anlæg sælges med, samt at på billedet ser det ud som om der er lagt et "tag" hen over brænder. Dette er også et trick som mange brugere har fundet ud af hæver virkningsgraden ved fyring i lav last, men besværliggør rensning. Og det er altså ikke noget fyret bliver solgt med, eller gan købes til fyret mvh jesper


Besvar