Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min kedel 5.05

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
rholten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 okt 2015 08:51

Min kedel 5.05

Indlæg af rholten » 11 okt 2015 13:00

Kære alle
Jeg har haft et woody 5.05 i ca 3 år.
Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har sat mig 100 procent ind i fyrets indstillinger og kørt det lidt bob-bob ud fra logisk tænkning.
Nu er jeg nok der, hvor jeg må vide noget mere om hvad jeg har med at gøre og søger derfor et par svar på dette guddommelige kloge forum, der er kommet til min bevidsthed :)

1. Jeg render tit og ofte ind i problemet med koldt hus, hvor der står skrevet "min kedel" i display. Indtil videre har jeg blot genstartet fyret. Somme tider hænger det sammen med, at det trænger til en ekstra indvendig rensning. Men bestemt ikke altid. Så når der er koldt udenfor og koldt udenfor - hvorfor måler den sig frem til at det nu er klogest at slukke og ikke starte op igen? Og bemærk den skriver ikke "stoppet" for så går den aldig igang igen, men "minimum kedel" og går ikke selv igang.
Kan temperaturmåleren mangle eller sidde forkert?

2. Mener at have fået at vide, at der er en sommerindstilling og en vinterindstilling!? Er dette korrekt husket og er det i fald noget jeg skal ændre på, hvornår og hvordan?

Venligst Rasmus, 8600


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Min kedel 5.05

Indlæg af pille bruger » 11 okt 2015 13:08

rholten skrev:Kære alle
Jeg har haft et woody 5.05 i ca 3 år.
Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har sat mig 100 procent ind i fyrets indstillinger og kørt det lidt bob-bob ud fra logisk tænkning.
Nu er jeg nok der, hvor jeg må vide noget mere om hvad jeg har med at gøre og søger derfor et par svar på dette guddommelige kloge forum, der er kommet til min bevidsthed :)

1. Jeg render tit og ofte ind i problemet med koldt hus, hvor der står skrevet "min kedel" i display. Indtil videre har jeg blot genstartet fyret. Somme tider hænger det sammen med, at det trænger til en ekstra indvendig rensning. Men bestemt ikke altid. Så når der er koldt udenfor og koldt udenfor - hvorfor måler den sig frem til at det nu er klogest at slukke og ikke starte op igen? Og bemærk den skriver ikke "stoppet" for så går den aldig igang igen, men "minimum kedel" og går ikke selv igang.
Kan temperaturmåleren mangle eller sidde forkert?

2. Mener at have fået at vide, at der er en sommerindstilling og en vinterindstilling!? Er dette korrekt husket og er det i fald noget jeg skal ændre på, hvornår og hvordan?

Venligst Rasmus, 8600

Der er ikke sommer eller vinter indstillinger, fyret kan fungere hele året på samme indstillinger.
Hent en manual her http://www.nbe.dk/download/manualer.html ( det er nok 4.99 du skal bruge )
Den skriver at du ikke har opnået den ønskede min. kedeltemperatur i den tid den havde til rådighed, og derfor er den stoppet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Min kedel 5.05

Indlæg af triumph » 12 okt 2015 17:58

Hvis kedlen ikke opnår drifttemperaturen inden for en given tid. Så kan det skyldtes at man (ved en fejl) er kommet til at sætte max ydelsen for lavt

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Min kedel 5.05

Indlæg af paw » 12 okt 2015 18:17

triumph skrev:Hvis kedlen ikke opnår drifttemperaturen inden for en given tid. Så kan det skyldtes at man (ved en fejl) er kommet til at sætte max ydelsen for lavt
Enig, eller forbrændingen er helt forkert, alt for mager, for lidt piller eller for meget blæs.

rholten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 okt 2015 08:51

Re: Min kedel 5.05

Indlæg af rholten » 12 okt 2015 20:30

Tak alle indtil videre. Hvis driftydelsen står for lavt - hvad kan et fingerpeg være på korrekt indstilling? Hvad bør den stå på?
For lidt piller kan jeg vel rette ind med en ny vejning?
For meget blæs -? - hvordan retter jeg det ind og efter hvilket forhold?
Håber at det er i orden at stille nye spørgsmål på jeres garanteret super fornuftige svar. Svar som måske er indlysende men jeg starter lidt fra bunden her ;)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Min kedel 5.05

Indlæg af triumph » 17 okt 2015 09:30

rholten skrev:Tak alle indtil videre. Hvis driftydelsen står for lavt - hvad kan et fingerpeg være på korrekt indstilling? Hvad bør den stå på?
For lidt piller kan jeg vel rette ind med en ny vejning?
For meget blæs -? - hvordan retter jeg det ind og efter hvilket forhold?
Håber at det er i orden at stille nye spørgsmål på jeres garanteret super fornuftige svar. Svar som måske er indlysende men jeg starter lidt fra bunden her ;)
Man kan vælge max og min ydelse i styringen.
Hvis din max ydelse er sat til f.eks. 40%. Så kører brænderen maksimalt op på 40 %, Maxydelsen skal stå på 100%

Selvom du laver en afvejning, er det ikke sikkert at forbændingen bliver 100% optimal.
Efter du harlavet afvejningen, sætter du max og min ydelsen til 100%. Så justere du "blæser høj" ned så flammen får sorte spidser, og så op igen, så de sorte spidser forsvinder.

Derefter sætter du min og max ydelsen på 50%, og gør det samme ved at justere "blæser midt"

Dette gentager du så ved at sætte min og max ydelsen til 10%, og justere "blæser lav"

Det kan være en fordel at justere ved 20% ydelse, da man så ikke risikere at brænder går ud.

Husk at der skal gå ret langt tid mellem hver justering, og at forbrændingen ændres når du åbner lågen, så kig kun kortvarigt


Besvar