Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regler vindtræksstabilisator

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
nemocharley

Re: Regler vindtræksstabilisator

Indlæg af nemocharley » 11 okt 2015 08:49

Ja jeg forstår heller ikke hvorfor han stiller sig sådan på hælene over for en indmuret trækstabilisator.


Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Regler vindtræksstabilisator

Indlæg af MHES » 11 okt 2015 09:13

Hej,

Du får ingen problemer med en trækstabilisator monteret i skorstenen og skorstensfejermester Børge og hans folk, hvis ellers monteringen/indmuringen opfylder de brandtekniske krav (afstand til brændbare materialer o.lign.).

At skorstenen skal være tæt og ubrudt betyder blot at der ikke skal "fise" luft ind i skorstenen f.eks. i samlinger eller langs monteringen af trækstabilisatoren.

Skorstensfejermester Børge og hans folk er både fornuftige, veluddannede og dygtige og de følger faktisk ganske godt med i udviklingen på området :)

Hilsen
Michael
Bruger af skorstensfejeren i Sorø i mere end 30 år

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Re: Regler vindtræksstabilisator

Indlæg af NielsenSorø » 11 okt 2015 09:42

Jeg har ingen kritik af fejer, som skal sikre at det folk laver er iorden rent barndteknisk, og at loven er overholdt, men når jeg ikke kan finde andet lovmæssigt må jeg undersøge mine muligheder.
Denne tråd er kommet lidt omkring, men har ikke ført til at vi har fået en lovgivning frem omkring indmuring af stabilisator. Det burde være logisk at den kunne indmures, fordi der helt åbenlyst reklameres med stabilisatorer til indmuring på mange hjemmesider, og der ligefrem er en anbefaling fra nogen, så hvordan kan eks. vvs grossisten anbefale indmuring, når der ikke findes en lovgivning de kan henvise til, da de kan skabe problemer for folk. Der står dybest set heller ikke du ikke må lave et kontrolleret træk, men kun at skorstenen skal være tæt.
Jeg har læst vejledning til fyret nøje, og sikret et meget kort røgrør, hvilket også gør at fyret og skorsten står meget tæt, og derfor sidder stabilisator direkte i skorsten, og nu må jeg se om det godkendes, og ellers må jeg se om der kan trylles, men jeg har svært ved at se hvordan, hvis jeg stadig skal have det korte røgrør, hvor bøjning sidder direkte på fyret, og kører derefter direkte i skorstenen.

Som skrevet er det IKKE kritik af fejer, men en problematik jeg skal have løst inden for lovens rammer.

Tak for jeres indlæg.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Regler vindtræksstabilisator

Indlæg af JFinderup » 11 okt 2015 10:06

Sådan som jeg tolker det skal en skosten (med røgrør) være helt tæt for at sikre at røggasser kun kommer ud af toppen og ikke andre steder med forgiftning mm. til følge.
For at sikre et ensartet træk i blæsevejr kan en trækstabilisator sættes på såfremt den kun kan lukke luft ind - og ikke ud - helt som Michael K skriver.
Den bør formentlig placeres så tæt på fyr som det er praktisk muligt for at sikre at det jævne træk netop opstår tæt på fyret og ikke langt op i skorstenspiben. Da den er en del af skorstenen skal den placeres i sikker afstand fra brandbart materiale - ligesom der er krav til en renselem skal være væk fra brandbart materiale.
Det er min lægmandstolkning som stemmer overens med min skorstensfejer :o)
God søndag
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar