Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gnister i stedet for flammer

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 11:30

Du får UG i optimisme! Tænker på din herlige kommentar at du ikke vil have problemer med sne på taget, ha ha.
Ja, 4-5 tons, jeg håber på noget mindre i år med det nye fyr, bliver interessant.
Bemærkede at din lux svingede meget, specielt i nat fra midnat til kl 4, men måske det ikke betyder helt så meget som jeg tror? Sålænge det ikke betyder stop start er det vel ikke så vigtigt? Eller har det nogle konsekvenser for dig — jeg er jo ny i denne fagre nye pillefyr-verden — så det ville være interessant at vide, så jeg ikke jagter spøgelser :).


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af paw » 10 okt 2015 11:50

Når man kører 10-20 % vil lux køre lidt op og ned, og det er fint nok, og som du skriver ingen stop start.
Mange vil gerne ha en lux på 100 konstant, det ser jo bedst ud, men ikke her.
Når den sommetider ryger i bund, luxen, er det sikkert når den renser og når den allerede kører så langt nede, 10-20 % så er der ofte ikke mange gløder tilbage, piller med ild, så det tar lige lidt tid inden der er ild igen, samtidig med temperaturen falder noget.
Det kan man jo løse ved en noget højere kw, måske 2-3 kw, på 10 % men så stiger temperaturen stille og roligt og slukker fyret og det gider jeg ikke.
Derfor er det også jeg som regel skriver, når 10 % skal indstilles, så skal der være nogenlunde stabil flamme og hvis den kan køre videre efter en blæserrens uden den skal lave en ny optænding så er det perfekt.
Da de fleste har en blæserrens hver 10 min, så skal den ikke blæse bålet ud ellers får man en masse optændinger og det gider vi jo ikke, vel ? :great:

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 12:18

Tak for en fin forklaring, det lyder fornuftigt, den ryger lige i min 'memory-bank'. Egentlig lyder det lidt som at det faktisk vil være noget dyrere i pilleforbrug, hvid man jagter at have 100% lux hele tiden. Efter denne succes med at få det hele til igen at køre godt, så sænkede jeg faktisk min kw fra 2kw til 1.8kw i nat (jeg havde sat op fra fabriks forudindstillede 1.5kw). Men med dine tanker, så tror jeg det vil være smart igen at gå op på 2wk, bare for at styrke 10%. Flammerne ser stadigvæk fine ud. Det er en god forklaring at rens kan være direkte årsag til svingninger i lux, når den midlertidig snupper noget af ilden væk. Jeg kører rens hvert 10. minut 5 sek og med blæst 40%. Det har jeg læst virker for de fleste. Standard er 30% iflg NBE. Og ja, du har ret i at det netop er optændingerne der skal undgås, de både spilder piller og belaster el-tænderne. Jeg har to tændere i, så de kører bare på 50% hver. Har du leget med keramiske el-tændere. Jeg har faktisk både en almindelig og en keramisk el-tænder på lager som reservedel, men tænker på om man kan tillade sig at mix dem og også om det mon ville være OK at bruge to keramiske el-tændere, når de to almindelige engang flyver op til træpille-guderne? Jeg ved godt at kan jeg da dælme selv finde ud af når den tid kommer, men det ville være smart at vide det på forhånd, så jeg kan lave det rigtige reservedels lager :).

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af martin_b » 10 okt 2015 17:52

Det ser ud til at du har placeret afgangen fra sneglen, så pillerne skal falde sidelæns ud? Den skal vende nedad.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 18:20

Hi Martin, godt nok set og korrekt, men gå lige lidt tilbage i denne diskussion, så vil du se at pillebruger faktisk så det allerede i april, mens jeg monterede. Det første billede du har kigget på er faktisk et billede fra den gang og jeg ændrede det selvsagt omgående, som du også kan se i indlæggene her. Men godt obseveret alligevel, for tænk hvis ingen andre havde set det, det viser bare du er vågen :) fint med dette forum, ikke?
Snegl nu.jpg


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af martin_b » 10 okt 2015 18:33

Udmærket :) Jeg sprang over de midterste sider i diskussionen, og tænkte nok at en havde bemærket det. Men jeg tog chancen og sagde det alligevel ;)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 18:44

Det er helt fint, Martin, jeg værdsætter dit input og interesse, der er jo meget at lære her for mig :).

xkfc

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af xkfc » 10 okt 2015 20:10

Ja, forum er fint, det den ene ikke ser, ser den næste måske.


Besvar