Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gnister i stedet for flammer

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 03:33

Så her er lux vist i stokerkontrol før og efter:
Før.jpg
Nu.jpg


xkfc

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af xkfc » 10 okt 2015 03:35

Nu køre fyret vist godt nok KA DU SÅ KOMME I SENG icon_cheesygrin.gif

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af triumph » 10 okt 2015 05:34

Torpet skrev:Hm — jeg gør eet eller andet galt! Jeg har afvejet flere gange, har forhøjet ydelse fra 1.5 kW til 2 kW, men kan alligevel ikke rigtigt få stillet flammerne, da jeg faktisk mest får gnister flyvende ud af herden uden ret meget flamme. Jeg har eksperimenteret med både at gå langt ned med blæser, men så dør dyret og ved mere blæst så er det gnister og ikke ret meget flamme. Det gælder både 10, 50 og 100%. Altså får fyret tilsyneladende ikke nok piller at arbejde med.

Så nu er gode råd dyre. Ved at gå op til 2 kW i ydelse, burde der så ikke komme flere piller ned? Tilsyneladende nej. Selve doseringen har jeg prøvet at forhøje fra 5g til 5.1g, kan jeg måske går kraftigere til værks der?

Jeg kan se på stokercloud at der må have været ret så mange optændinger.

Så det kører og det varmer, men har tilsyneladende ofte helt mangel på lux.

Ved ‘regulering’ af 10% kan jeg godt få den til at hvæse ved at give den masser af luft, men stadigvæk kun med flyvende gnister og måske en flamme dybt ind på herden, den er ikke synlig, så jeg kan ikke regulere den. Ser flot og spændende ud, men altså ikke noget stabilt noget.

Før jeg kan indstille 10% fornuftigt, så kommer jeg vist ikke rigtigt nogen vegne.

Lige nu kører jeg med blæser tal 21-30-34 (havde den ellers på 17-25-30 i går), men ingen af dem er rigtige, dog kører det. Så de tal skal ikke tages for noget. Om jeg så bruger blæser 40 til 100%, så hjælper det intet, dog flere flotte gnister.

Hvad er den rigtige måde at få flere piller ned på? Bare en højere dosering? det lyder dog lidt simpelt og altså sikkert forkert. Man kunne vel også snyde med afvejningstallet? Men igen virket det ikke korrekt.

Ændringen i ydelse fra 1.5 kW til 2 kW i 10% syntes slet ingen virkning at have.

Har lige kigget til den og den fungerer tilsyneladende med at holde varmen ved bare gnister i stedet for en regulær flamme. Der er lys inde i herden, så der må altså blæse en lille hidsig flamme. Egentlig meget at det kan holde temperaturen oppe? Hvis ikke lige det var fordi den slukker og starter igen, så kunne det vel være underordnet, men den går nok ikke når vinteren kommer?

Nogen ideer er meget velkomne.
Jeg forstår ikke hvorfor du har sat mere blæs på, hvis blandingen er for mager, så burde du da sætte mindre blæs på ?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af pille bruger » 10 okt 2015 08:14

Torpet skrev:Kom til at tænke på at jeg måske skal lægge sneglen lidt lavere ned, selvom jeg syntes jeg er på de ca 45 grader anbefalet. Jeg har bemærkes at pillerne i toppen af røret ligesom triller baglæns, når der køres fremad. Det er altså blot de løse i toppen, gad vide om de altid gør det? Afvejningen er dog ret stabil, tager gennemsnittet af 3 ret ens afvejninger.
Nye BS 1016 fyrrum.jpg
Når jeg ser på dette foto, kan jeg godt forstå du har nogle udfordringer icon_cheesygrin.gif
Udløbet fra sneglen skal pege nedad :great:
Stil afvejningen på den korrekte vægt, og brug gerne standard tal til blæser indtil du får tid til at nørde new4
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af paw » 10 okt 2015 08:24

pille bruger skrev: Når jeg ser på dette foto, kan jeg godt forstå du har nogle udfordringer icon_cheesygrin.gif
Udløbet fra sneglen skal pege nedad :great:
Stil afvejningen på den korrekte vægt, og brug gerne standard tal til blæser indtil du får tid til at nørde new4
icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif Ja for dælen, det dur da ikke, godt set, :great:


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 10:28

G'day forum, ny dag :).

I må undskylde det gamle billede, som viste en snegl der sidder lidt forkert, det er fra april under installationen, Pillebruger var skam allerede var så kvik at se det med sneglen dengang i april måned:
Pillebruger.jpg
Det er blevet rettet, jeg følger skam gode råd sagkyndige råd omgående, det ser sådanne ud nu.
Snegl.jpg
Fyret har kørt upåklageligt hele natten og som kan ses på stokerkontrol så er lux hel fin nu, efter min hjemmelavede opfattelse? Det fungerer med en angivelse af 700g som vægt i stedet for de 1080g afvejningen viser. De 1080g vil at een eller anden årsag betyde at det stort set går ud.

Til Paw, jo, du har sikkert ret i at en mager blanding må kræve mindre blæser, men da blandingen var så dårlig, så var eneste måde jeg bare kunne få selv gnister var ved mere blæst, husk på at der ikke var nogen synlig flamme at arbejde med, den har sikkert ligget helt inde bag i og meget lille. Men alt det er historie nu, hvor der er helt normale tilstande at arbejde med, når bare jeg bruger den ‘regulerede’ afvejning.

Nu er det jo kun 3. dag fyret kører, så nyt er det, så måske det vil ændre sig efter en uges tid eller så, når det hele sætter sig. Een af faktorerne er måske også at hele herligheden har stået stille i det nye fyrrum siden min installation var færdig i april måned (tørt og overdækket). Måske senere når de piller der var i siloen er kørt igennem, så vil friske piller reagere anderledes. Siloen var halvfuld af piller fra det gamle stokerfyr, men det er stadig samme piller jeg bruger nu. Jeg har meget gode erfaringer med de rene svenske Vida/Varga piller. De piller der kører nu KAN jo godt være påvirket af at have stået i siloen, selvom de virket helt fine, fast og tørre. Fyrrummet er i en tilbygning sammen med garagen, en videre bygning af huset og ikke opvarmet, men dog frostfri. Det er ikke fugtigt. Men som jo oplyst mange steder, så skal jeg under alle omstændigheder gentage både afvejning og flammejustering efter 1-2 ugers brug, det er normal procedure. De forholdsregler udvider jeg sikkert og vil følge tæt om der på et tidspunkt kan afvejes på forsvarlig måde. Men hvis det tager småjusteringer for at få det til at køre optimalt, så skal det jo følges, tankerne går til 'Nobody's Perfect'.

Det super gode der er sket med xkfc’s inspirerende løsning, er, at jeg nu ved hvordan det kan køre fint, uanset om sneglen ikke skulle afgive piller som systemet tror den gør. Bundlinien er jo at fyret skal køre så økonomisk, teknisk og dermed så effektivt som muligt og uden at skulle holdes i hånden hele tiden. Maskiner er jo bare det, ganske som computers aldrig er dummere end sin bruger eller sin 'maker', bare spørg SKAT :).

Tænk at xkfc kunne være så kreativ så sent om natten, klokken var hele 00.59, altså kl 1 om natten. Ret godt gået af så ung en mand eh? :). Sgu da flot, syntes jeg.

Jeg havde jo strejfet tanken tidligere i mit nødråb, om at snyde med den indskrevne vejning, men der skulle xkfc til så konkret at foreslå 600g og så prøve det. Disse pillefyr er jo næsten en hel lille spændende videnskab, så der er mange små detaljer at lege med og rokere rundt på. Sjovet er næppe overstået endnu, jeg skal nok finde noget at rode mig ind i, men så har vi jo hele den brain-trust i stokerpro at trække på, fin hjerne gymnastik.

Jeg forstår godt helt klart pillebrugers tanker om helt at følge ‘the a-b-c’ med ny afvejning osv., det er normalt den bedste og sikre vej at gå, men når det nu ikke virker, så er det da OK og spændende at en kreativ måde som xkfc foreslog at prøve, faktisk virker og løser problemet som det er lige nu. Min stokerkontrol viser vist meget tydeligt at xkfc havde en et super brain-storm indfald i nat, ikke? :). Han er rigtig god at have med i dette forum, det må vist alle samtykke med! Håber det ikke sugede al energi ud af ham :).

Så, min lille Blackstar stjerne står lige så stille og gnasker piller, det giver ikke ret meget varme i selve fyrrummet, ingen lugt, asken ser fin ud, ingen kondensvand, ingen røg, så indtil videre: so-far-so-good. Samtidig så er det ret godt at få disse børnesygdomme overstået før den rigtige kulde melder sig. Jeg har set beregninger der påstår vi skal have en hård vinter i år, men vi får se.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af paw » 10 okt 2015 10:45

Har du sat pilledosering til 10 eller er den 5 ? Min erfaring er den er mere stabil med 10 end med 5 gr med pillefødningen, måske et nyt ord der :roll: , eller måske endda 15, men prøv dig frem :great:

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 10:57

Du mener vel her minimum indstildningen? Ja, jeg prøvede med at sætte den op fra 5g til 5.1g, men det var sikkert for konservativt, skal prøce dine 10g, værd et forsøg.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 11:01

Hi igen paw, så lige at du har et et 16 kW fyr, er det ikke lidt stort for dine 80m2? Eller fungerer det mon OK. Da vi har huse i ca samme størrelse ville det være interessant at vide hvor mange kg piller du bruger om året?

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af paw » 10 okt 2015 11:11

Alt for stort mit fyr, men det er så gammelt at man ikke kunne få dem mindre dengang, så derfor.
4-5 tons bruger jeg ca om året, men det er dælme også en utæt hytte jeg bor, samt manglende isolering mellem etager og især ude i skunken.
Til gengæld døjer jeg aldrig med sne på taget om vinteren :roll:
Mit fyr http://www.stokercloud.dk/dev/showmain. ... pawerwoody


Besvar