Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gnister i stedet for flammer

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 09 okt 2015 23:32

Hm — jeg gør eet eller andet galt! Jeg har afvejet flere gange, har forhøjet ydelse fra 1.5 kW til 2 kW, men kan alligevel ikke rigtigt få stillet flammerne, da jeg faktisk mest får gnister flyvende ud af herden uden ret meget flamme. Jeg har eksperimenteret med både at gå langt ned med blæser, men så dør dyret og ved mere blæst så er det gnister og ikke ret meget flamme. Det gælder både 10, 50 og 100%. Altså får fyret tilsyneladende ikke nok piller at arbejde med.

Så nu er gode råd dyre. Ved at gå op til 2 kW i ydelse, burde der så ikke komme flere piller ned? Tilsyneladende nej. Selve doseringen har jeg prøvet at forhøje fra 5g til 5.1g, kan jeg måske går kraftigere til værks der?

Jeg kan se på stokercloud at der må have været ret så mange optændinger.

Så det kører og det varmer, men har tilsyneladende ofte helt mangel på lux.

Ved ‘regulering’ af 10% kan jeg godt få den til at hvæse ved at give den masser af luft, men stadigvæk kun med flyvende gnister og måske en flamme dybt ind på herden, den er ikke synlig, så jeg kan ikke regulere den. Ser flot og spændende ud, men altså ikke noget stabilt noget.

Før jeg kan indstille 10% fornuftigt, så kommer jeg vist ikke rigtigt nogen vegne.

Lige nu kører jeg med blæser tal 21-30-34 (havde den ellers på 17-25-30 i går), men ingen af dem er rigtige, dog kører det. Så de tal skal ikke tages for noget. Om jeg så bruger blæser 40 til 100%, så hjælper det intet, dog flere flotte gnister.

Hvad er den rigtige måde at få flere piller ned på? Bare en højere dosering? det lyder dog lidt simpelt og altså sikkert forkert. Man kunne vel også snyde med afvejningstallet? Men igen virket det ikke korrekt.

Ændringen i ydelse fra 1.5 kW til 2 kW i 10% syntes slet ingen virkning at have.

Har lige kigget til den og den fungerer tilsyneladende med at holde varmen ved bare gnister i stedet for en regulær flamme. Der er lys inde i herden, så der må altså blæse en lille hidsig flamme. Egentlig meget at det kan holde temperaturen oppe? Hvis ikke lige det var fordi den slukker og starter igen, så kunne det vel være underordnet, men den går nok ikke når vinteren kommer?

Nogen ideer er meget velkomne.


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af paw » 10 okt 2015 00:59

Der vil næsten altid være lidt gnister om det er 10 eller 100 % den kører på.
Sæt bare dosering op på 10, gør det altid selv når jeg er ude og stille fyr for nogen.
Tror du er lidt for utålmodig når du stiller på blæseren.
Når du låser den på 10 % og måske 2kw, så lad den køre 10 min uden du kigger til flammen.
De 10 min kigger du istedet på styringen, og ser om den holder lux nogenlunde, temperaturen tjekker du samtidig.
Hvis den kan holde lux er det jo fint, men hvis der kommer mange gnister er der for meget blæs på.
Flammen på 10 % må jo gerne lige nå ud over herden, men den må ikke ryge.
Hvis flammen er doven, lidt flagrende skal den have mere blæs.
Hvis din flamme er for lille er det som regel for meget blæs.
Har du læst denne og evt set videoerne er det nu du skal gøre det, inden vinter :great:
http://www.mhes.dk/
Ligeså når du stiller 50 og 100 % skal man være tålmodig, så hvis den stiger for meget og hurtigt i temperatur må du ha fuld skrald på varmen og endda evt lukke et vindue eller 2 op.
PS hvis der er meget støv eller smuld i dine piller VIL der komme mange gnister uanset.
PS igen :) Når du begynder på indstilling, sørg for din herd er ren ellers hvis den er beskidt kan man jo ikke stille den ordentlig ind hvis halvdelen af hullerne er stoppet til. :great:

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Flammen » 10 okt 2015 01:21

har du vendt herden rigtigt?

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 01:45

Fint langt svar paw, jeg skal nok prøve igen i morgen — med mere tålmodighed — du har ret i den ting, jeg haster nok!! Jeg vil prøve at sætte doseringen op på 10, den kan jo altid komme tilbage senere, hvis alt kommer til at køre mere normalt. Problemet med flammen i 10% er jo lige nu, at den slet ikke er der, uanset blæserstyrke, så jeg har ikke kunne justere noget. Men måske det med en dobbelt dosering vil hjælpe på det. Pillerne er ret gode, faktisk ingen smuld (svenske Vida/Varga). Blæst giver flere gnister og mindre blæst stopper fyret helt. Jeg har kun givet mig selv 2 min hver gang for et nyt kig, så det er nok for hurtigt. Når jeg skiftede til 50% og 100% gik blæserne i fuld gang, men ikke med noget andet resultat end som på 10%, altså gnister. Men altså prøver jeg lige i morgen at stoppe fyret, rense herden for en sikkerhedsskyld (det har jeg ellers allerede forsøgt, der er jo snakket meget netop aske under herden på StokerPro). Ellers er fyret jo kun et par dage gammelt i brug og er rent. Den smule aske der er i skuffen og i skorstene er fint som kaffegrums. Jeg har læst op en masse i de sidst par måneder før opstart, så jeg har selvsagt både set og downloaded div videoer og læst mhes flitttige skriverier, men altsammen selvfølgelig med en amatørs øjne, så jeg lytter skam helt klart til gode råd fra fagfolk som dig. Jeg gør en indsats igen i morgen og vender tilbage her. Som du nok har set på mit fyrs stokerkontrol i stokercloud, så holder temperaturen fint, men Lux svinger vildt meget, lige fra 0-100. Det med at aftage mere varme har du helt ret i kan være en god ide, når man skal have til til at justere. Jeg oplevede det selv, da temp gradvis steg til lige over 70, mens jeg arbejdede på indstilningerne og fik så omgående temperaturen ned ved at åbne for flere radiatorer, som kunne aftage varmen.
Så godnat for i dag og på gensyn i morgen :). PS så lige dit spørgsmål med herden, og jo den er sat på korrekt (har læst op om den part også) — fyret kørte helt fint det første døgn. Alt var indstillet efter boger, afvejning, flammerne osv., underligt, men vi får se i morgen.
Tak for din interesse.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 01:53

Kom til at tænke på at jeg måske skal lægge sneglen lidt lavere ned, selvom jeg syntes jeg er på de ca 45 grader anbefalet. Jeg har bemærkes at pillerne i toppen af røret ligesom triller baglæns, når der køres fremad. Det er altså blot de løse i toppen, gad vide om de altid gør det? Afvejningen er dog ret stabil, tager gennemsnittet af 3 ret ens afvejninger.
Nye BS 1016 fyrrum.jpg


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 01:55

PS bruger plastrør i midten af sneglen

xkfc

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af xkfc » 10 okt 2015 01:59

Jeg gætter på at der er noget med afvejningen,selv om du har afvejet mange gange. Vi bruger 18-19kg til 200m2 lige nu, du bruger omkring 17kg til 90m2.

Det giver lidt en indikering af at fyret ikke for den mængde piller som styringen tror den giver. Måske er den gal med afvejningen eller der kommer ikke så mange piller når sneglen kører i små ryk.

Selv om det er helt forkert kan man godt snyde med indstillingen for at lære hvordan det hele hænger sammen. altså ændre autoberegneren til en fiktiv værdi f.eks 600g i dit tilfælde og se hvad det gør ved sagerne, man kan jo bare stille tilbage igen. Så skulle den give mange flere piller.
Du kan også nøjes med at fylde 20kg piller på tanken og se om de var væk efter 24t.

xkfc

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af xkfc » 10 okt 2015 02:05

Torpet skrev:PS bruger plastrør i midten af sneglen
Jeg er ikke selv bange for at modificere tingene så jeg syntes de virker bedst, men jeg ændrer dog intet uden at der er et problem, NBE leverer sneglen uden plastrør, jeg var på fabrikken i Skive og der kører deres fyr fint uden plastrør, alle de fyr i lokalområdet jeg har været ude at justere kører også fantastisk uden.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 02:13

God tanke, xkfc, det lyder ikke som ret mange piller der rasler ned af gangen, den ide må jeg prøve, lyder helt som en mulighed.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Gnister i stedet for flammer

Indlæg af Torpet » 10 okt 2015 03:23

Ja, xkfc, SÅ KOM DER GANG I DEN !!!! :). Jeg prøvede lige med dit forslag på 600g snydemål , og det virkede omgående meget kraftigt, så gik jeg op på 800g, men det var ikke specielt godt, så testede jeg 700g og der er den nu. Min afvejning sagde 1080, men nu kører den bare helt fint på 700, så indtil videre bliver den der. Men de var altså svaret. Ikke noget at sige til jeg ikke havde en chance for at indstille noget som helst.

Det herlige er, at nu er der flammer i alle tre stadier 10-50-100, så nu kan jeg justere ordentligt (har allerede gjort), altså er de nye blæsertal 21-26-34 med fine flammer som beskrevet mange steder og bl.a. på videoes, så den part er ikke noget problem. Jeg har fattet hvordan det er sat sammen, jeg manglede bare ligesom noget ild at arbejde med :). Måske jeg så skal finjustere med vægttallet og passe på de rigtige blæsertal, men dit svar var altså bare super, det skal du have kæmpe tak for. Dine tanker med at der kan være forskel på når sneglen kører piller ud i 6 min. straight modsat i små doser (ryk) tror jeg er hel rigtig. Måske det også kan have noget at gøre med at mine piller er ret store og helt uden smuld, så måden de falder på i de små ryk kan godt spille ind, well, det virker, so who cares! :).

Jeg satte alle radiatorer og håndklædetørre på helt åben men jeg indstillede, så fyret ikke blev overophedet, hvilket gav mig masser af tid til at justere i ro og mag. Jeg tvang mig selv til at gøre det med tålmodighed. Pillebruger har jo banket ind i hovederne, på alle der har stået stille længe nok, at man skal tage sig god tid til disse indstillinger, så jo, noget er hængt ved :).

Jeg må afvente med at måle hvor meget forbruget så egentlig er, indtil jeg er langt nede i magasinet. Jeg har lige fyldt en del på og har ikke helt lyst til at tømme det. Men det er OK, den tid den glæde.

Du kan selv se mine lux tal nu!! De er helt anderledes nu og uden nye optændinger, det vil mine to el-tændere nok sige tusind tak for :). De har jo været på overarbejde.

Jeg har lige været ude og kigge til fyret og der er dejlige flammer (hun spinder), sikke en forskel. Der er da vist ikke noget at sige til jeg intet kunne fatte, da jeg syntes jeg havde fulgt alle regler og egentlig syntes jeg havde forberedt mig godt på denne start ved at læse kraftigt op på alt jeg kunne få fingrede i omkring Blackstar og pillefyrs emnet. Jeg er typograf/bogtrykker, så den slags læsestudier hygger jeg mig med :).

Nå, men nu kan jeg da vist endelig få lidt søvn med mere ro i sindet :).

Mon ikke denne lille episode kan være handy for andre at skrive sig bag øret?

I skal alle have tak for hjælpen og specielt dig xkfc, det var rigtig godt tænkt.

Mvh

Torpet (Jens)
Blackstar girl.jpg
Blackstar girl.jpg (13.85 KiB) Vist 1505 gange
Sådanne ser alle Blackstar fyrrum ud :).
Well måske bare lidt for husarerne . . . :).


Besvar