Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
norretoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af norretoft » 08 okt 2015 16:05

Hej igen

Jeg bor i gråsten i Sønderjylland.

Hvordan indstiller jeg den rigtige luftmængde? er det i montør indstillinger man justerer den?


ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af ibsoerensen » 08 okt 2015 16:15

ja

norretoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af norretoft » 08 okt 2015 20:44

Hej ibsoerensen, ved du hvorfor en der skal stilles på, luftreducer, luftminimum eller hvilken skal jeg prøve at skrue op på?

Mvh. Brian

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af ibsoerensen » 08 okt 2015 21:23

Hvis der er slagger skal luftmængde nedsættes og det er luft max min står på 38 og brændsel 110 og røgtemp ca 100 ved 100% ydelse
Men husk at det tager nogen tid før du kan se resultatet det kan også være svært at få en god indstilling før vejret er sådanne at der kræves et stort forbrug

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af Brandsen » 08 okt 2015 21:44

Halløj i forum,

Nej !! Det her er vist helt piv galt, hvis jeg ellers læser hele tråden korrekt fra start af.

Du havde en mindre eksplosion i dit fyr, og har vildt meget glanssod, der er begge dele klare
symptomer på alt for meget brændsel til alt for lidt luft. En mindre eksplosion, er det der normalt
kaldes en forpuffning, altså at der dannes mere brændbare gasser i fyret, flere end der kan forbrændes
med for lille luft tilførsel, og når de så pludselig får luft, f.eks fordi en luge åbnes, så får du en mega forpuffning,

Og er der voldsomt meget uforbrændt gas, så for du ikke bare en forpuffning, men en gedigen eksplosion,
der flækker både kedel og røgrør som en bananskræl.

Så hey, jeg skal ikke afgøre om du har for meget eller for lidt luft, jeg tror helt klart at du har for lidt, alt for lidt,
men pointen er, kontroller lige det her en extra gang, fordi forpuffning og røggaseksplosioner er ikke at spøge med,
så 'think twice' inden du gør noget som helst. Bare mine 5cent input
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


norretoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af norretoft » 09 okt 2015 13:54

Hej igen Ibsoerensen
Vil du kunne se ud fra et billede i min skål om jeg skal nedsætte luft eller skrue op for den?
Når jeg gør rent i fyret er der en masse slagger i skålen og inde bag i fyret sammen med asken ligger der er god slat piller der ikke er brændte, jeg tænker at det skyldes at skålen er for fuld og de så rammer ned i og flyver videre ud bag.
Min luftmaximum står lige pt på 30%

Jeg tog igår et billede af flammen ned igennem det hul hvor slangen går ned, syntes umiddelbart flammen ser fin ud eller hvad syntes du?

Mvh. Brian
Vedhæftede filer
IMG_3479 (640x478).jpg

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af ibsoerensen » 09 okt 2015 15:21

desværre nej, så havde det jo været nemt
men du kan få et indtryk ved at se på den aske der sidder indvendig side af kedelen hvis den er meget lysegrå for meget luft hvis sort for lidt luft
men der går altid nogen tid inden du kan se forskel på ændringer (flere timer) især på denne årstid hvor forbruget er lavt

norretoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af norretoft » 10 okt 2015 09:28

Okay, ud fra asken som er mere over i det sorte skirver du at den får for lidt luft, vil det så sige at jeg skal prøve at ændre på den indstilling der hedder luft maximum? og skal jeg skrue den højere op i % eller længere ned i %

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af ibsoerensen » 10 okt 2015 09:47

luft højere op, eller brændsel ned
men prøv at gå tilbage til standard indstillingerne og indtil videre glem alt om pausefyring mm. idet pausefyring også kan give sort belægning
hvis der megen ild når den går i pause (det vil der normalt være) vil den ose og lave sort belægning pg.a. manglende luft
men sæt brændsel til 110 - 120 (min står på 110 på denne årstid men det kan afhænge af pillerne) ydelsen skal helst ligge konstant mellem 80 - 100 %
der er ikke ret meget sparet ved at køre pause drift eller sommerdrift (kun hvis der udelukkende skal laves varmt vand)
røgtemperaturen skal helst ved 100% drift ligge 90 - 100 grader ved ren kedel afhængig af skorstenstypen

norretoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Re: Mindre eksplosion i mit pillefyr igår, hvorfor?

Indlæg af norretoft » 10 okt 2015 10:28

Jeg har slået pausefyring fra på mit fyr, de standard indstillinger du hentyder til er det dem der står i manualen der følger med fyret du tænker på?
Når du skriver brændsel 110 er det så 1.10 du tænker på? har skruet min ned på 1.10 nu her og ydelsen er steget til 55-60%


Besvar