Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alarmkode 2

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
kard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 feb 2015 15:08

Alarmkode 2

Indlæg af kard » 09 aug 2015 09:39

Hej

Mit fyr har kørt lige siden februar i år uden problemer. For et par dage siden begyndte den at komme med Alarmkode 2 - Ingen brændsel, hvorved den stopper af sig selv.
Hvis jeg starter den igen, fylder den piller i og køre den første omgang brændsel. Men så kommer den med fejlen igen.

Her til morgen, rensede jeg sneglen for smuld, men der var næsten ikke noget, så jeg tror bestemt ikke der, fejlen ligger. Men da jeg startede fyret igen bagefter, blev jeg ved fyret, for at se, hvad der skete. Når den tænder op og ilden har fået fat, står der i displayet, at den stadig tænder op. Pludselig ser jeg at den brænder bagud - altså op mod flexrøret til sneglen. Jeg slukkede fyret igen, og afventer nu enten efter godt råd fra jer, eller at vvs-mand kan komme forbi.


uffev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Alarmkode 2

Indlæg af uffev » 09 aug 2015 18:28

har du renset fotosensoren da det ser ud som om den ikke kan registrerer ild
har du renset fyre siden den blev sat op, for det lyder som om der ikke er nok træk når den brænder bagud
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#

kard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 feb 2015 15:08

Re: Alarmkode 2

Indlæg af kard » 09 aug 2015 18:37

Hej

Ja, jeg har renset fotocellen, men den var ikke snavs på den eller ved hullet ned til ilden. Kan sådan en gå i stykker?
Fyret renser jeg hver 14. dag om vinteren og hver 30. dag her om sommeren.

hansdanmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 feb 2014 10:42
Modtaget likes: 1 gang

Re: Alarmkode 2

Indlæg af hansdanmark » 14 sep 2015 21:31

Hej Kard
har du fundet årsagen til at du fik alermkode 2 ?

Jeg går og overvejer at købe en pellux 100 og er lige ved at læse om de problemer der er.... De er umiddelbart til at overskue :-)

kard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 feb 2015 15:08

Re: Alarmkode 2

Indlæg af kard » 14 sep 2015 21:40

Hej

Tjo, problemet stoppede efter vi udskiftede fotocellen, men da vi testede fotocellen bagefter, så det ud til, at den ikke var i stykker. Så jeg ved ikke præcis hvad der var skyld i det. Ellers kører den fint, men har været nødt til at tage turbulatorerne ud, da de sætter sig fast, så jeg må rense røgrørerne manuelt, indtil jeg finder ud af en løsning.


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Alarmkode 2

Indlæg af mchlbk » 09 okt 2015 13:16

Pokkers også, mit fyr er begyndt at lave det samme - bortset fra, at det ikke brænder bagud.

Det er også begyndt at være meget lang tid om at tænde op, 20-30 minutter. Og når det så ikke lykkes giver det fejl 2, selvom skålen er fuld af piller.

Man kan høre, at det tager piller ind som normalt, hvorpå det 'klikker' lidt, hvilket sikkert skyldes temperaturstigning i tændelementet. Og så sker der ikke mere, før efter måske 20 minutter, hvor der pludselig er ild. (Eller en alarm 2.)

Blæseren kører, men jeg spekulerer på, om der alligevel ikke kommer nok luft til, at pillerne kan antændes..?

Input er velkomne...

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Alarmkode 2

Indlæg af T-mek » 09 okt 2015 13:44

mchlbk skrev:Pokkers også, mit fyr er begyndt at lave det samme - bortset fra, at det ikke brænder bagud.

Det er også begyndt at være meget lang tid om at tænde op, 20-30 minutter. Og når det så ikke lykkes giver det fejl 2, selvom skålen er fuld af piller.
Når den er så lang tid op at tænde op og hvis vi antager el-tænder er OK, så kunne det måske være en fejl i styringen der gør at udgang til el-tænder ikke kan trække nok effekt.
Som kontrol kunne man afmontere den ene ledning til el-tænder og sætte amperemeter imellem og kontrollere hvilken strøm der trækkes.


Man kan høre, at det tager piller ind som normalt, hvorpå det 'klikker' lidt, hvilket sikkert skyldes temperaturstigning i tændelementet. Og så sker der ikke mere, før efter måske 20 minutter, hvor der pludselig er ild. (Eller en alarm 2.)

Blæseren kører, men jeg spekulerer på, om der alligevel ikke kommer nok luft til, at pillerne kan antændes..?

Input er velkomne...
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Alarmkode 2

Indlæg af mchlbk » 17 okt 2015 09:38

@T-mek:

God idé, men det skal jeg nok have en fagperson til at kigge på.

I første omgang har jeg konstateret, at der er en del slagger i pilleskålen. Asken er blevet sort og mere fedtet og skueglasset er tilsodet, så jeg mistænker de nye Ikea-piller, jeg har købt, for at være fyldt med skidt.

Jeg prøvede at fjerne skueglasset under forbrænding og umiddelbart føltes det som om der kom luft ud af hullet, hvilket der jo ikke må. Det kunne tyde på, at trækket i skorstenen ikke er ok. (Hvordan kan dét pludselig ske?)

For at forbedre trækket har jeg nu fjernet den ene retarder. Lige nu har fyret kørt uden bøvl i 1½ døgn, hvor der før var op til 3 stop pr døgn.

Mærkeligt.

Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Alarmkode 2

Indlæg af Ole Larsen » 20 okt 2015 18:16

Og nok en alarmkode, eller rettere på nuværende vel omkring 45 stk.
Jøps, 45 alarmer, og der kommer en ca. hver 1/2 minut.
Alarmkode 24 som refererer til ingen kommunikation med iltstyringen. Shit. Blæseren larmer lidt i lejer. Shit. måske Lambdasonden. Shit
Har kontaktet Allan Hedestoker, ingen svar endnu. Shit shit.

Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Alarmkode 2

Indlæg af Ole Larsen » 23 okt 2015 16:06

Nyt iltstyringsmodul ankommet og monteret. Fejlkoder slettet, og styringen regulerer igen. :great:
Har adskilt den gamle styring, da jeg har "leget" meget med elektronik. :cry:
En lille ensretter samt en lille elektrolyt er stået af. så den fikser jeg lige. :great:


Besvar