Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstille brænder Blackstar

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Indstille brænder Blackstar

Indlæg af Torpet » 08 okt 2015 14:55

Hi venner
Jeg er ved at starte op (første sæson) og vil gerne sætte flammen i 10-50-100%, men kan ikke lige finde hvor den indstilles. Er godt klar over måden, kan bare ikke finde den menu hvor jeg kan stille effekten til 10-10 osv. I både følgebogen og MHEs ellers fine beskrivelser henvises der til 4. autoberegningsmenuen. men mon ikke dette henviser til V6 menuen? Jeg har en V7, så i stedet for at jagte rundt i menuerne og måske bruge en forkert effekt, så er det vist nok bedre at spørge her?

Det eneste sted jeg umiddelbart kan se at man kan stille en effekt på f.eks. 10-10 er under 3. regulering>kedeltemperatur>min og max ydelse. Men det er vist ikke stedet.

Jeg ved godt hvor blæseren skal indstilles og har læst masser omkring hele flammeindstillingen, kan bare ikke lige finde den bloody menu, hvor jeg begrænser effekten og låser den 10-10%, 50-50% osv. :).


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Indstille brænder Blackstar

Indlæg af pille bruger » 08 okt 2015 14:56

Torpet skrev:Hi venner
Jeg er ved at starte op (første sæson) og vil gerne sætte flammen i 10-50-100%, men kan ikke lige finde hvor den indstilles. Er godt klar over måden, kan bare ikke finde den menu hvor jeg kan stille effekten til 10-10 osv. I både følgebogen og MHEs ellers fine beskrivelser henvises der til 4. autoberegningsmenuen. men mon ikke dette henviser til V6 menuen? Jeg har en V7, så i stedet for at jagte rundt i menuerne og måske bruge en forkert effekt, så er det vist nok bedre at spørge her?

Det eneste sted jeg umiddelbart kan se at man kan stille en effekt på f.eks. 10-10 er under 3. regulering>kedeltemperatur>min og max ydelse. Men det er vist ikke stedet.

Jeg ved godt hvor blæseren skal indstilles og har læst masser omkring hele flammeindstillingen, kan bare ikke lige finde den bloody menu, hvor jeg begrænser effekten og låser den 10-10%, 50-50% osv. :).
Du skal ind i menu 3 regulering, for at stille/låse effekten. :)
Husk først at gå ind i menu 19 og vælg teknik indstilling ja.
Så får du fuld adgang til alle punkterne i menuerne.
Der er en time out på den funktion, så det kan være at den skal gentages.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Indstille brænder Blackstar

Indlæg af Torpet » 08 okt 2015 17:15

Efter din gode forklaring, Michael, så gled det hele fint. Små detaljer, men de fylder meget.

Faktisk er den blæser indstilling den er født med ret god i mit tilfælde. Standard indstillingen var 18-25-30 og jeg endte op med 17-25-29, men skal lige følge det i de næste par dage og skal måske op igen til 18-25-29.

Det er ret interessant så følsom brænderen er til bare eet punkt højere eller lavere på blæseren. Da jeg syntes 10-10 var lidt for kraftig satte jeg den ned til 16 fra de 18, men der gik den næsten ud med en anelse røglugt! Så 17 ser lige lidt bedre ud.

Hele denne første opstart af fyret gik ellers ret så godt, specielt takket være de mange indlæg jeg har læst flere gange her i dette forum (tonsvis), super.

Sjovt at se ventilen på 3-vejs VVB køre lige så fint langsom frem og tilbage helt præcist som den skulle.

I (StokerPro) havde jo forberedt mig på lidt kondensvand i starten på fliserne, så det tog jeg ikke så tungt. Det var heller ikke ret meget og forsvandt helt efter der kom lidt varme på. Der er intet nu. Ikke nogen anden form for kondensvand.

En enkelt radiator havde kold/ingen returvand, men igen havde StokerPro folks jo også snakket om dette problem, så jeg var forberedt på at det bare var en lidt gnaven ventil på radiatoren der trængte til massage og WD-40 i munden. Og ja, det løste omgående problemet.

Man må jo nok sige at det hele er et ret fint stykke mekanik, lidt som computers, hvor det normalt er en fejl 40, hvis det ikke fungerer.

Nu skal jeg nok lade det få ro og bare køre stille videre i en uges tid, observere det og så gentage afvejning og flammejustering, som anbefalet igen og igen herinde.

Jeg lurer lidt over hvorfor fremløb tempt ofte går ned under 60 når den kører, men det er sikkert bare noget jeg vil vænne mig til hen ad vejen, da det jo nok bare er den måde fyret balancerer det hele? Det generer jo hverken varmen i huset eller VVB.

Min Alpha2 cirkulationspumpe er sat til auto, men den kører hele tiden på 21-22w, gad vide om jeg burde eksperimentere med at sætte den til manuelt 6w, har nogen prøvet det? Det er jo kun et mindre hus, 4 radiatorer ialt og så en håndklædetørrer, den ene radiator er en ret lang een og på 1ste sal. Nogen med erfaring her?

Utroligt at ens lille fyrrum ikke bliver ret varmt med dette fyr, det var sandelig noget helt andet med mit gamle stokerfyr, hvor det varmeste rum i ejendommen var fyrrummet :).

Helt rart nu at få lunet op i huset. Tak til alle de der har skrevet en masse indlæg, om en masse emner, jeg har haft stor fornøjelse ud af at læse dem i de sidste par måneder, mens jeg gik og fik mod til det hele.

Selve det chart der er på stokerkontrol har jeg ikke styr på endnu, dog interessant som kedel tempt og røg tempt følger hinanden skarpt. Hele det chart så noget kaotisk ud med de mange farver, som jeg ikke altid kan skelne fra hinanden, indtil jeg opdagede at hvis man holder musen på en linie, så fortæller den selv hvad den repræsenterer, rigtig godt lavet. Kunne også se nøjagtig hvornår VVB 3-vejs ventilen skiftede over til hus prioritering. Men jeg skal have studeret alt det meget mere.

Mvh

Torpet

Mine start indstillinger:
Indstillinger.jpg

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Indstille brænder Blackstar

Indlæg af pille bruger » 08 okt 2015 17:32

Lige når det hele skal opvarmes, kører pumpen max.
Om et par dage falder det hele til ro, også kurverne.
Er kurverne urolige, så er det PI reguleringen.
Den kender du jo icon_cheesygrin.gif
Stokerkontrol kommer til at kunne meget mere new4

Du mangler at udfylde e-mail til alarm + brændermodel - kedel - opvarmet areal :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Indstille brænder Blackstar

Indlæg af Torpet » 08 okt 2015 17:49

Tak pille bruger, i skrigende topform, som altid (tænker på dit avatar :)


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Indstille brænder Blackstar

Indlæg af HR LUCCA » 08 okt 2015 18:31

Hvis din Kedeltemp svinger op og ned kan det være fordi Alpha2 cirkulationspumpe står på Auto , på mit anlæg driller pumpen og styringen hinanden hvis pumpen står på Auto , men du kan jo prøve nogle forskellige indstillinger på pumpen og ser hvad der er bedst :wink:

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Indstille brænder Blackstar

Indlæg af Torpet » 08 okt 2015 19:27

Ja, Lucca, jeg tror du har ret, Jeg bemærkede at den ved højere varme nedsætter sit for brug! Da kedlen steg i temp til over 70°, fordi jeg justerede en del på radiatorerne (skruede ned fra 5 til 3), som jeg havde holdt på fuld styrke fra da jeg fyldte vand opå systemet og starten, så faldt pumpen til bare 13w. Det er det laveste jeg har set den på i dag. Før Blackstar brugte jeg pumpen på 6w låst og det gik godt nok. Nu er jeg selvsagt 'done' for i dag, men dine tanker skal bruges :)


Besvar