Solvarme periode

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: Solvarme periode

Indlæg af BVMP »

Ulrik skrev:Nu skal forrentningen jo ses i forhold til træpiller.

Jeg har ikke varme på om sommeren, i ca 3 måneder.
I de 3 måneder kan jeg varme mit brugsvand op for ca 10 kg dagligt hvis jeg ikke kører tænd/sluk på fyret.
Det giver ialt et lille ton træpiller á 1850,-
Kører jeg tænd sluk kan jeg gøre det for halvdelen.

Spørgsmålet er så hvor meget et solvarmeanlæg vil producere ud over de 3 måneder.
Det skal alligevel producere en del hvis det skal være en god investering.

Men nu er det også et spørgsmål om det bekvemmelige i solvarme.
Selvfølgelig skal man være opmærksom på hvordan det kører, men man behøver ikke spekulere i sod og lav røgtemp pga for lavt forbrug.
Det problem må man jo løse ved IKKE at være den sidste der går i bad icon_cheesygrin.gif
Det vil sige at du kan spare en lille tusse - om sommeren, ved slukket fyr - dertil kommer så det tilskud du vil få resten af året. (minus dec & jan hvor solen står forlavt) Hvis anlæget er lavet med 3-vejsventil og varmeveklser til centralvarme returen vil solvarmen give et tilskud til varmeproduktionen. Hvor meget er ikke til at sige, men lidt har jo også ret. Og jo mere frost des mere sol.......

Og som du selv siger; det er meget bekvemt.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af Ulrik »

Vedr. forrentning er problemet at jeg ikke ved hvor meget det kan give resten af året.
Er der nogen af jer med solvarme der har styr på det?
MvH Ulrik©
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af Troldmand. »

Hej Ulrik

Slukker også fyret om sommeren - blev forøvrigt slukket i dag. Varmen i huset overtages fra nu af af en panasonic luft til luft varmepumpe.
Det varme vand fås fra el-patronen i VVB beholderen.
Vi er to voksne der er i bad hver dag, og ellers bruger varmt vand som man nu gør.
Konen i huset her holder styr på alt også elforbruget. På en uge bruger vi 20 kw. til varmt vand.
Man skal jo lige huske på at med en el-patron, er der jo ikke rigtigt noget tab. Ved fyret og brug af piller går energien til opvarmning af fyr og rør jo totalt til spilde.
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: Solvarme periode

Indlæg af BVMP »

Ulrik skrev:Vedr. forrentning er problemet at jeg ikke ved hvor meget det kan give resten af året.
Er der nogen af jer med solvarme der har styr på det?
Det er der nok ikke nogen levende der kan svare på ange.gif
- får vi en vinter med +- 0, bliver der ikke meget sol. Er der derimod dagfrost med -5, er der som oftes sol. Men hvem ved....

Nogle gange vinder man, andre gange taber man. Men for at spille skal man deltage!
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
Sol-eco
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Solvarme periode

Indlæg af Sol-eco »

Jeg har logget den leverede varmemængde fra mit solfangeranlæg siden 13 maj sidste år. I skrivende stund har anlægget leveret 5050 Kwh. Det er vel at mærke hvad der er afsat i tanken.
Jeg slukkede sidste år stokeren i midten af maj og tændte igen i midten af september. I denne periode leverede anlægget den nødvendige brugsvarme samt gulvvarme til ca. 30 m2 fliser.
Jeg kan ikke prioritere mit brugsvand først, kunne jeg det regner jeg med at kunne udvide perioden med solvarmedækning med ca 14 dage i hver ende af sommeren.
Hvis jeg kunne prioritere brugsvarme først ville den totale ydelse nok også stige med 20% idet jeg pt ikke kan udnytte temperaturer i solfangeren der er lavere end 45 grader.

Jeg regner med at jeg har sparet hvad der svarer til 2-2,5 ton piller set over det sidste år. Besparelsen er dog ikke det jeg har lagt mest mærke til, det er derimod den store lettelse det har været i en lang periode ikke at skulle bekymre sig om rensning og tilsyn af stokeren (man bliver meget hurtigt doven).

Hvis man udelukkende ser på forrentning og tilbagebetalingstid, så kan det ikke betale sig at investere i solvarme når man fyrer med piller, men det undrer mig somme tider, hvor fokuserede folk bliver på forrentning når man skal investere en beskeden sum penge i et alternativt energianlæg. En del af dem der er mest fokuserede på forrentning, ofrer gladeligt samme sum på en skiferie, og hvor god er forrentningen lige på sådan en?

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af pelle »

Sol-eco skrev:Jeg har logget den leverede varmemængde fra mit solfangeranlæg siden 13 maj sidste år. I skrivende stund har anlægget leveret 5050 Kwh. Det er vel at mærke hvad der er afsat i tanken.
Jeg slukkede sidste år stokeren i midten af maj og tændte igen i midten af september. I denne periode leverede anlægget den nødvendige brugsvarme samt gulvvarme til ca. 30 m2 fliser.
Jeg kan ikke prioritere mit brugsvand først, kunne jeg det regner jeg med at kunne udvide perioden med solvarmedækning med ca 14 dage i hver ende af sommeren.
Hvis jeg kunne prioritere brugsvarme først ville den totale ydelse nok også stige med 20% idet jeg pt ikke kan udnytte temperaturer i solfangeren der er lavere end 45 grader.

Jeg regner med at jeg har sparet hvad der svarer til 2-2,5 ton piller set over det sidste år. Besparelsen er dog ikke det jeg har lagt mest mærke til, det er derimod den store lettelse det har været i en lang periode ikke at skulle bekymre sig om rensning og tilsyn af stokeren (man bliver meget hurtigt doven).

Hvis man udelukkende ser på forrentning og tilbagebetalingstid, så kan det ikke betale sig at investere i solvarme når man fyrer med piller, men det undrer mig somme tider, hvor fokuserede folk bliver på forrentning når man skal investere en beskeden sum penge i et alternativt energianlæg. En del af dem der er mest fokuserede på forrentning, ofrer gladeligt samme sum på en skiferie, og hvor god er forrentningen lige på sådan en?

mvh.
Jeg giver dig fuldstændig ret.
Jeg fyrer næsten gratis med træ. Men er ved at bygge et stort solvarmeanlæg. Jeg regner med det kan spare mig 1/3 del i træ. Og det er måske 25 år frem i tiden.
Så det er for miljøets skyld. Solvarme er co2 fri energi. Pumpen bruger kun lidt strøm. Og så er det fordi jeg er doven, med savning og trækløvning . Det er også spændene med solvarme. Hellere ligge noget arbejde i det og spare en masse arbejde med træ.
Jeg hørte om en der havde 30 m2 solfangere. Det halverede hans varme regning. Så endnu større anlæg man har, endnu mere vil man kunne spare på pillerne.
Jeg har hørt at solen leverer energi der svarer til 100 liter olie pr m2 over et år.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Solvarme periode

Indlæg af pelle »

Hej
Og iøvrigt, Hvad koster piller om 10,15,20 år. De bliver nok kun dyrere og dyrere i takt med olien stiger.
Køber man et solvarmeanlæg. Vil det, med lidt held, kunne holde i 25 år. Ihvertefald med gode plane fangere(Rørsolfangere ved jeg ikke så meget om).
Det er en gang at investere i det. Man skal bare sørge for at det bliver lavet rigtigt. Der findes desværre en del sørgelige eksempler på at det er blevet lavet forkert. Tit er det vvs manden der har haft for lidt kendskab til dette.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
tnordholt

Re: Solvarme periode

Indlæg af tnordholt »

Hej med jer. Jeg har 60 vacuum roer koblet paa 300L VVB med motorventil til ventralvarmen. Anlaegget er direkte syd paa en 30 graders haelning uden skygge. Vacuum roerene leverer vand der er 10-15 grader varmere end et alm. solfangeranlaeg, saa vi har ingen grund til at starte stokeren fra midten af april til slutningen af september.
Der er et par raad jeg vil give der goer at anlaegget er meget mere effektivt.
1: Soerg for at bruge en motorventil til centralvarmen saa centralvarmen kun bliver koblet til naar VVB naar en vis temperatur, f. eks. 50 grader. Mange saetter den til 60 grader, men man har reelt ikke brug for brugsvand over 50 grader og i sommerhalvaaret kommer temp tit over 60 grader alligevel saa der er ikke fare for legionella.
2: Soer for at dobbeltisolere alt roerfoeringen. Jeg satte selv 2 lag roerisolering udenpaa hinanden og resultatet var en oejeblikkelig forbedring af effekten.
3: Soerg for super isolering af VVB. Jeg smed 15cm rockwool omkring VVB hvilket gjorde den nu kun taber ca. 1 grad i doegnet. Vigtigt naar der er overskyet en dag eller to.
4: Saet cirkulationspumper til centralvarmen/gulvvarmen paa samme udgang som motorventilen. Der er kun brug for at de koerer naar der skal varme over i centralvarmen.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme periode

Indlæg af Ernst Drastrup »

Der er mange måder, at lave et billigt solvarmeanlæg på. Solfangeren af øldåser, som Pelle har lagt ind, står jeg ikke model til, idet den kan kun køre ved pumpecirkulation. Væsken i den, ved jo ikke hvilken vej det skal løbe i disse vandrette rør.
Jeg laver altid fangerne med lodrette forbindelser (med dåser på) mellem to fordelerrør, et fordelerrør i bunden og et i toppen. Disse lodrette 10 mm. kobberrør ligger med 92 mm. afstand på et isoleret underlag, der kan være fra 30 til 50 mm. tyk.
Hvis rammen laves af trykimprægneret brædder, behøves der kun ca. 20 mm. kantisolering. En ting der er vigtigt er.: der skal være 22 mm. fra dåsernes flade side op til underkant af glasset (eller dæklaget) som jo godt kan være 6 - 8 mm. polycarbonat.
Hvis man synes spændevidden er for stor, skærer man alm korkpropper af i 22 mm. længde og giver dem en lille klat cilicone og limer dem fast med passende mellemrum på overfladen af dåserne. Når det hele er spændt sammen, skal det trykprøves, (bare med alm. vandværkstryk). Nogle lægger et lag alukraft - staniol eller lignende på rockwollen, inden "absorberen" lægges ned. Nu kan man sprøjtmale alle dåsernes overflade med matsort maling, og dæklaget kan monteres.
Man laver en matrice til at klappe dåserne flade i. Jeg må prøve, om jeg kan lægge tegning af en sådan ind. Man spidser en 10 mm. stålaksel og prikker den op gennem bunden af dåsen, og videre op og ud af drikkehullet. Dåsen lægges på den nederste halvdel af matricen, og øverste matrice ovenpå, så får den nogle gode slag med en muggert, så dåsen bliver flad. Man rykker akslen ud, og nu passer dåsen ret godt på et 10 mm. kobberrør, hvor den har en god termisk kontakt. Det er meget enkelt.
Med venlig hilsen
Ernst Drastrup
Første smed med solvarme i DK.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme periode

Indlæg af Ernst Drastrup »

Nå, - der kom igen tegning over en matrice med, jeg må prøve igen.
m.v.h.
Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar