Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Gratis" overvågning af fyret...

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
jthyge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 07 jun 2011 14:41
Mit fyr: Atmos D21P med A25 brænder
Areal: 96
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8543
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Søby V/ Hornslet.
Kontakt:

"Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af jthyge » 07 okt 2015 18:40

Jeg har længe "irriteret" mig over at jeg ikke kunne se status på mit pillefyr, når jeg ikke var hjemme.

Men jeg har nu fundet på en smart, simpel og næsten gratis løsning på problemet.

Mange har nok en gammel halvdefekt smartphone liggende i skuffen, det havde jeg også.

Jeg hentede en app der hedder Camio, på den gamle android telefon, ligeledes på min iphone og ipad.

Den gamle telefon har jeg sat på et stativ, foran displayet på min brænder, så den kan filme hvad der står i displayet.
Den har selvfølgelig forbindelse til Wifi og laderen sidder i stikkontakten.
Fyr.PNG
Screenshot fra appen.

Nu kan jeg hvor som helst, via min iphone, ipad eller en pc, se hvad der står i displayet på min brænder.

Og det har ikke kostet mig en krone. :great:

Jeg skal have lavet et lidt smartere stativ, så billeder bliver bedre.

Så kan man tilmed stille en anden smartphone ved hoveddøren, så kan man også følge med i om posten har været det... 8)
(Den tager billeder og gemmer dem, ved bevægelse)

Det er da smart... :shock:
Jesper Thygesen
www.varmkaffe.dk


pendec

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af pendec » 07 okt 2015 18:49

Jeg havde et gammel webcam, har brugt sådanne et siden 2007-2008, hvor Jan P (Bio18 mand) ville have overvågning på udefra.
Det har kørt sådan siden, da min Bio18 ikke kan styres via netværk, sadly!

Det var også billigt nok, da webcam alligevel ikke blev brugt mere og samlede støv..

Idag har flere pillefyr jo netværkstilslutning og man kan tilgå overvågning den vej, så vores camera løsning er lidt gammeldags men enig, godt for os uden netværks tilsluttede fyr.

jthyge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 07 jun 2011 14:41
Mit fyr: Atmos D21P med A25 brænder
Areal: 96
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8543
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Søby V/ Hornslet.
Kontakt:

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af jthyge » 07 okt 2015 19:04

Ja, havde jeg skulle købe fyr i dag, ville jeg helt klar vælge et der kunne kobles på nettet.
Jesper Thygesen
www.varmkaffe.dk

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af MartinLau » 08 okt 2015 08:00

Det er sgu smart nok. Men hvordan registrerer den bevægelse, når den kun peger på displayet?
Eller filmer den 24/7?
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

nemocharley

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af nemocharley » 08 okt 2015 08:20

jthyge skrev:Ja, havde jeg skulle købe fyr i dag, ville jeg helt klar vælge et der kunne kobles på nettet.
Hvordan går det ellers med din atmos? Der er jo ikke så mange, der skriver om dem herinde.

Har du en buffertank til at have lidt styr på de mange tændinger? Kan se du kun varmer 96m2 op med a25 brænderen.


jthyge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 07 jun 2011 14:41
Mit fyr: Atmos D21P med A25 brænder
Areal: 96
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8543
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Søby V/ Hornslet.
Kontakt:

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af jthyge » 08 okt 2015 09:46

Den filmer konstant....

Men den tager stil billeder ved bevægelser. Ikke så nyttigt når man bare skal se displayet.
Men bruges det til normal overvågning har du billeder af alle der fx. Har været ved din hoveddør dagen igennem.

Mit Atmos kører upåklageligt. Ingen buffertank.... Jeg ændre effekten et par gange i løbet af sæsonen, så antallet af tændinger er ikke så voldsomt. Jeg har endnu ikke skiftet en tænder på den. Nu har jeg fået varme på overetagen, så det er nu 160 m2.

Men den er måske lidt overdimensionere.
Jesper Thygesen
www.varmkaffe.dk

nemocharley

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af nemocharley » 08 okt 2015 10:11

ja den er overdimensioneret også til 160m2, når man følger den gængse tankegang som dem med modulerende pillefyr har - og de mange tændinger gør lidt ved økonomien, og slid på ting der tilsyneladende er meget holdbare (fra flere ejere af atmospillefyr hører jeg jo at det er meget slidstærkt) - at det er et meget simpelt fyr, som primært laver varme - det kommer vi ikke uden om.

Mit fyr er også overdimensioneret (sat til 12-13kw året rundt) - men jeg kommer uden om de mange tændinger ved at kunne slukke fyret helt fra 15/4 til 15/10 hvor det er solvarme og el, der giver varmen) - har man brændeovn kan man jo næsten gøre det samme.

Personligt synes jeg de ikke modulerende brændere inviterer til en akkutank, hvorfra varmen så kan styres - et solvarmeanlæg oveni er så en xtra luksus, som man kan vælge at smide penge efter. Med en buffertank kan jeg f.eks vælge forsinket start, hvilket jeg vil prøve i denne sæson - færre tændinger, uden tab af komfort grundet varmelagring i tung gulvvarme og buffertank.

Umiddelbart ville jeg da mene at du fint kunne holde din brænder på 10kw året rundt, ser man på dine 160m2? Lange tændinger må være målet.

nemocharley

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af nemocharley » 08 okt 2015 13:25

Forresten - af ren nysgerrighed - hvad kan du holde dit forbrug på?

pendec

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af pendec » 08 okt 2015 15:19

MartinLau skrev:Det er sgu smart nok. Men hvordan registrerer den bevægelse, når den kun peger på displayet?
Eller filmer den 24/7?
min kører 24/7 ikke brugt motion detect der, jeg vil bare vide om det kører, hjemme som udefra når behovet er der.

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: "Gratis" overvågning af fyret...

Indlæg af MartinLau » 08 okt 2015 22:13

Kan den times til, at tage billeder. Eksempelvis hver time eller noget i den stil?
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Besvar