Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Placering fremløbstemp føler

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Placering fremløbstemp føler

Indlæg af mivm » 06 okt 2015 21:19

Har lige overtaget et nyt (gammelt) hus med pillefyr, som jeg er begyndt at justerer mig lidt frem for at få lidt føling med indstillingerne og funktioner.

Jeg lagde mærke til, at fremløbs temperaturføleren er placeret efter 3 vejs ventilen på strengen til centralvarmen og ikke til VVB. Men bør denne føler ikke sidde før 3 vejs ventilen så den måler det reelle fremløb fra kedlen?

PFH. tak Michael

Kan i øvrigt ses her: http://www.stokercloud.dk/dev/showgraph ... =gadegaard


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Placering fremløbstemp føler

Indlæg af J-B » 06 okt 2015 22:08

På din kedel burde der sidde en overkogssikring på den ene side og på den anden side går der en tynd sort ledning ind, det er din kedeltemperaturføler og den er monteret til T1-T i din styring.
Kan se at du laver varmt vand lige nu, så der er nok en tilsvarende tynd sort ledning der kommer fra din VVB og den er monteret til T4-T i styringen og det er til varmtvandsprioriteringen og styrer din 3 vejs ventil.
Det ser ud som om at du har en føler monteret til T5-T, den hedder ekstern temperatur på cloud, mon ikke det er den du er i tvivl om? den kan bruges til flere ting, så jeg håber at [tag]pille bruger[/tag] ser tråden her.

Jens7600
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2015 09:42

Re: Placering fremløbstemp føler

Indlæg af Jens7600 » 06 okt 2015 22:12

Det kræver vist lidt mere info, at give et brugbart svar:

Hvad bruges den målte fremløbstemperatur til?? Hvis den evt. styrer 3-vejs ventilen (anlægsshunt) vha. motor og en eller anden form for styring, så må placeringen være fin nok.

Hvis den evt. styrer et eller andet i kedlen, så skal der måske en anden placering.

Hvis den ikke styrer noget som helst, men bare er til almen information - så synes jeg selv, at fremløb til huset er relevant information.

/

mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Placering fremløbstemp føler

Indlæg af mivm » 06 okt 2015 22:54

Føleren jeg taler om styrer kun kedel temperaturen (fremløbstemp). Vvb har sin egen temp føler og jeg har også udeføler. Jeg tænker bare, at hvis føleren er placeret efter 3 vej ventilen og der laves varmt vand, så vil kedlen vel skrue ekstra op da alt varmen jo så går til vvb, og fremløbs temp dermed er lavere. Det virker forkert i min verden.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Placering fremløbstemp føler

Indlæg af J-B » 07 okt 2015 00:16

Din kedeltemperaturføler SKAL føle i kedelen, den må IKKE være som du beskriver det :shock:
STOP FYRET OMGÅENDE for din egen sikkerheds skyld, når du så har tjekket at på den ene side af kedelen sidder en overkogssikring, den ser sådan ud, http://hedestoker.dk/3692_overkogssikri ... _og_2.html og tilsvarende på den anden side skal der bare gå en tynd sort ledning ind, hvis det er sådan, så er alt ok, men er det ikke sådan, så skal du ikke starte den op, (tjek det jeg har beskrevet).
Efter hvad der kan ses ud fra grafer på cloud, så er det ikke kun fejlmonteering, men også fejljustering der er galt, hvis du udfylder din profil med hvor du er fra og spørger om der er en i nabolaget der kender fyret, så kan du være heldig at en kop kaffe eller en kold får dit fyr koblet rigtig til :wink:
Dette er ikke for at være "svigermor med kødhammeren" :wink: det er kun fordi at ud fra din beskrivelse, så er der mange fejl i montering og de "kan" være livsfarlige :|


mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Placering fremløbstemp føler

Indlæg af mivm » 07 okt 2015 07:34

@ J-B tak for advarslen

Jeg har som tidligere nævnt selv flyttet fremløbsføleren så den nu sidder i fremløbet fra fyret/kedlen og ikke på afgreningen til centralvarmen efter 3 vejs ventilen ;-) Jeg undrede mig bare over, at den var placeret der og ville sikre mig, at det var korrekt det jeg har gjort.

Jeg vil mene, at de øvrige komponenter er placeret korrekt og er forbundet korrekt. Jeg tester som sagt forskellige indstillinger af systemet, og forsøger med forskellige kedeltemperaturer, max/min effekter og VVB temperaturer.

Hvad bider du mest mærke i når du siger at fyret er fejljusteret?

VVB har jeg læst bør være 55°C, men hvad med fremløbstemp. er der en god grundregel?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Placering fremløbstemp føler

Indlæg af pille bruger » 07 okt 2015 08:13

mivm skrev:Har lige overtaget et nyt (gammelt) hus med pillefyr, som jeg er begyndt at justerer mig lidt frem for at få lidt føling med indstillingerne og funktioner.

Jeg lagde mærke til, at fremløbs temperaturføleren er placeret efter 3 vejs ventilen på strengen til centralvarmen og ikke til VVB. Men bør denne føler ikke sidde før 3 vejs ventilen så den måler det reelle fremløb fra kedlen?

PFH. tak Michael

Kan i øvrigt ses her: http://www.stokercloud.dk/dev/showgraph ... =gadegaard
Besked sendt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar