Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Neova Træpiller

Bruger til bruger info om specifikke træpiller
Vi opretter et emne til hver type træpille

Hvor mange Stjerner vil du give Neova træpillerne

10 Stjerner (bedst) Giver minimal aske og ingen slagge samt god indpakning
23
49%
9 Stjerner
2
4%
8 Stjerner
14
30%
7 Stjerner
2
4%
6 Stjerner
2
4%
5 Stjerner
3
6%
4 Stjerner
0
Ingen stemmer
3 Stjerner
1
2%
2 Stjerner
0
Ingen stemmer
1 Stjerne (dårligst) Giver meget aske og meget slagge samt dårlig indpakning
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 47

pendec

Neova Træpiller

Indlæg af pendec » 10 nov 2014 09:51

Fandt sådan 3 stykker beton i sækkene fra Neova her til sidst, så det er ikke altid kvalitet, de andre gange har det kun været fjedre eller andre småting, som sneglen ikke kunne skades. Disse var dog lige store nok for sneglen og skabe forstoppelse.

Billede


pendec

Re: Neova Træpiller

Indlæg af pendec » 01 okt 2015 19:24

Som Lintz forklarer i anden tråd, så er det rigtig svært at vurdere kvalitet, og da jeg fik forsyningerne fra anden leverandør tilbage i 2013, så prøver jeg endnu engang det jeg kender, da jeg tidligere har haft gode erfaringer i mange år med dem.

Et lille røver historie
Jeg sidder nu tilbage med lidt dårlig smag i munden, for min tidligere leverandør bildte mig ind, at Neova opkøbte HP Kvalitets pillerne, så de blev solgt under HP/Neova, nu tænker jeg er det en røver historie eller var der dengang noget om dette, at HP træpiller var Neova i andre poser?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Neova Træpiller

Indlæg af Brandsen » 01 okt 2015 21:33

Halløj i forum,

Oprindeligt var HP sådan set bare en kvalitets betegnelse, fra dengang man stort set kunne finde alt
muligt i træpiller, især maling, lim, melanin, og ikke mindst sand i rå mængder.
Det banede så vejen for HP klalitets mærket, og senere blev det simpelthen forbudt at have andet end
rent træ i træpiller.

Samtidig er Neova ikke nødvendigvis Neova. Der er leverandører som køber hele skibsladninger Neova,
og så selv sender pillerne over et sold, og selv sækker dem op, og palleterer, sådan det er super ren vare
uden smuld der leveres. Andre leverandører køber dem bare, og efter transport og hårdhændet behandling,
så kan der være meget smuld i Neova.

Det bekræfter vel bare den almindelige visdom her på Stoker Pro, sørg altid for at få en vareprøve,
fra netop din leverandør, inden du køber tonsvis hjem, uanset kvalitets mærke, uanset fabrikat,
og uanset leverandør.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

pendec

Re: Neova Træpiller

Indlæg af pendec » 02 okt 2015 00:22

Enig,
Jeg har jo købt Neova i en del år , før jeg prøvede ny leverandør, og kvaliteten og farve og indhold kunne godt ændre sig en del, dengang købte jeg over mange gqnge, 2 paller per gang. Størrelsen synes jeg også ser ensartet ud.
Den her gang ser sending så ikke ringe ud og det kører da ok uden særlig stor forskel ift. de forrige år (endnu) men kulden har jo dårligt ramt, og jeg varmer kun op via pillefyr, fordi jeg har fugt skade på gulvet i et rum, som nu skulle være ordnet.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: Neova Træpiller

Indlæg af Flammen » 02 okt 2015 22:23

for 20år siden var det hvis kun HP i vildbjerg der producerede træpiller i DK, andre træpiller var derfor import. betegnelsen HP kvalitet opstod dengang som en reference for kvaliteten.
jeg kørte dengang suge/blæser bil ved den lokale foderstof, og først i 1994 måtte vi køre til pindstrup med kornafrensen, hvor det endte før den tid må i selv gætte....
dengang HP producerede træpiller, kørte der en mindre hær af biler fra dansk spåntransport gennem byen døgnet rundt.
de rigtige HP piller var udsækket i 40kg sækker, og i to palle størrelser hhv. 1000 og 1200kg. sækkene lignede sådan nogle kina sække vævet i lange tynde plaststrimler med en plastpose indeni. de var stærke, men havde desværre også den uheldige egenskab når du skar dem op, så røg der nogle af disse plaststrimler med pillerne i magasinet. jeg har adskillelige gange måtte adskille sneglen for at få de forban.... plaststrimler ud, for at få varme på igen.
som jeg husker det, så købte statoil HP fabrikken for ca. 12år siden, og efterfølgene overtog neova den. betegnelsen HP kvalitet hænger dog stadig ved. et rigtigt vestjysk kvalitetsstempel på et nu svensk produkt :roll:


pendec

Re: Neova Træpiller

Indlæg af pendec » 02 okt 2015 22:33

@Flammen
Takker, så var den røver historie ikke helt usand ;) Så var det bare de sidste sække og prisen som ikke holdte det kørende, da jeg valgte nyt. Indholdet så virkelig skræmmende ud dengang men havde aldrig oplevet det før, at finde skrald i poserne, altså. Det kan vel ske, præcis som dem som finder jern i bolsjer eller i haribo poserne ;)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Neova Træpiller

Indlæg af Brandsen » 03 okt 2015 08:01

Halløj i forum,

Ja, som nævnt var HP oprindeligt kvalitets mærke, og Statoil købte ganske rigtigt HP fabrikken,
og det var faktisk årsagen til at jeg købte en Baxi stoker.

Olieprisen havde for godt 10 år siden én af sine perioder med vilde prisstigninger, så jeg kikkede på
alternativer, og havde egentlig besluttet mig for træpller, lige indtil Statoil købe træpillefabrikken.
For så tænkte jeg det var en stakket frist, for Statoil sikkert ville opkøbe andre træpille producenter,
og prisen på træpiler også stige voldsomt.

... lige indtil min nabo vantro kikkede på mig, og sagde at hvis prisen på træpiller stiger for meget,
så giver du dig bare til at fyre med korn ! Det var præcis den oprindelig årsag til, at jeg valgte en stoker.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Re: Neova Træpiller

Indlæg af nielshm » 05 okt 2015 09:05

Det skal så siges, at fabrikken i Vildbjerg igen selv presser piller. Det kom vist i gang for 2 år siden. Jeg henter selv deroppe, har længe brugt deres tank-selv silo, men den er hård ved pillerne, så jeg får læsset med gummigeden nu, selv om det kun er et lille drys med kæmpe skovlen. Så er kvaliteten til gengæld også rigtig fin og fri for smuld.

pendec

Re: Neova Træpiller

Indlæg af pendec » 13 sep 2016 21:11

Jeg valgte så at gå tilbage på Neova pillen, da problemerne jo var i min egen snegl, og ikke i poserne.

Lille forskel er dog forbruget var lavt sidste år, så de 6 paller i år , er nu 5 neova + 1 af andet fabrikant jeg har glemt nu.
Spændende er om den ene palle så er god eller dårlig, den kommer nok først i spil i foråret.

Der er så 896kg pr. palle til 1650,- Fint at priserne er faldet lidt eller det ser sådan ud i hvert fald. Set ud fra sidste års indkøb :)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Neova Træpiller

Indlæg af Brandsen » 13 sep 2016 21:31

Halløj i forum,

Samme her, har altid været meget tilfreds med Neova, de bliver sendt over et sold
ved opsækningen i Ringsted, , så faktisk intet smuld i poserne, og jeg observerede
også at prisen er en del lavere i år end sidste år.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar