Ariterm

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
trunte
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 jan 2015 22:51

Ariterm

Indlæg af trunte »

Er der nogen der har erfaring med et Ariterm biomatic pillefyr eller kender noget til det

nemocharley

Re: Ariterm

Indlæg af nemocharley »

Hvis du har et link, ville det hjælpe.

Ud fra min erindring så mener jeg det er et svensk kvalitets pillefyr på højde med CTC´s ecoteck.

Fyret modulerer ikke men tænder og slukker over termostat (der er 140l vand i selve kedlen) ved en fast indstillet kw ydelse - som jeg mener er mellem 6 og 20kw, hvis jeg husker ret.

Jeg har aldrig set fyret i drift, men kun på udstilling.

Fortæl gerne lidt om det hus der skal varmes op, cirka befindtlighed i landet hvis I nu skal på fyrspark. Der er rigtig mange pillefyr at vælge mellem (har selv et svensk pillefyr som jeg er glad for).
nemocharley

Re: Ariterm

Indlæg af nemocharley »

Er I gået fra at smide en atmos brænder på anlægget (130m2 og 1800l akkutank)? Jf. tidligere tråd fra dig.
nemocharley

Re: Ariterm

Indlæg af nemocharley »

http://195.67.82.150/ariterm/Ariterm-Bi ... ow-res.pdf

går ud fra det er den her - brænderen er af muldvarpetypen med intern snegl, den minder meget om Bioline ecotech som ctc´s brænder. Spændvidden er 8-20kw.

Jeg ville smide den ind over akkutanken, dog ikke alle 1800liter.
trunte
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 jan 2015 22:51

Re: Ariterm

Indlæg af trunte »

Ja er gået fra at montere brænder på eksisterende Atmos . Jeg er faldet lidt for den Ariterm da den tilsyneladende er meget enkel at bruge og har snakket med flere i Sverige der roser den meget.

nemocharley

Re: Ariterm

Indlæg af nemocharley »

Det samme hører jeg også om CTC´s Ecotech. Jeg har selv et pillefyr fra sverige, som jeg er fint tilfreds med (det er dog slet ikke så avanceret som hverken Aritherm eller Ecotech).

Der er nogle ulemper ved at have et fyr som ikke er så udbredt, man bliver jo ret afhængig af den ene eller de få forhandlere der måtte være. På den front er atmos en smule bedre kørende med få men store og landsdækkende forhandlere.

Har i solvarme til jeres nuværende anlæg?

Der er i øvrigt et svensk forum, som selvsagt har flere erfaringer med de forskellige svenske mærker: http://www.pellets.info/
nemocharley

Re: Ariterm

Indlæg af nemocharley »

Og nu kan jeg jo se at du har været medlem noget tid, så du har nok surfet lidt rundt herinde - men alligevel vil jeg da lige nævne de pillefyr som scorer højest herinde i popularitet

Scotte, MGM, RTB, Pellux 100 - nok nogenlunde i den rækkefølge, de modulerer i modsætning til Ariterm, Atmos, Pellmax, Pellx og andre svenske pillefyr. De ikke modulerende pillefyr er gode at give lidt vand de kan fyre ind i (400l+) for at bremse antallet af opstarter, som skulle koste ekstra energi. Når det så er sagt, så kan de også fint virke uden - det er der da et par eksempler på herinde.

Så hvis du er ude i at rykke hele det gamle anlæg ud eller om det er en ombygning/tilføjelse - så er der forskellige mere eller mindre oplagte muligheder. Til de 130m vil et enkeltstående pillefyr på 10kw jo være rigeligt til opvarmning - sammen med rumfølere, timer og vv-prio kan det blive en meget billig opvarmningsform.
trunte
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 jan 2015 22:51

Re: Ariterm

Indlæg af trunte »

Har ikke solvarme pt men står for at skal ha nyt tag på inden længe og i den forbindelse vil vi ha solvarme koblet på.
nemocharley

Re: Ariterm

Indlæg af nemocharley »

ok så i beholder akkutanken som centrum i varmeanlægget, altså hvorfra varmen transporteres ud i huset. En intelligent varmestyring fra tanken vil give gode besparelser.

Jeg tror jeg ville spare lidt (Ariterm er ikke billig) - en atmos d14p kan erhverves til ca 22k. Jeg tror næppe i kommer til at bruge så meget årligt, at det er nødvendigt med automatikken, som Ariterm har). Hvis i gerne vil have lidt automatik så er der et nyt pillefyr på vej Metrocompact hedder det, som måske var noget (det ser ud til at være en videreudvikling af vølunds pellux 100).

Mht til solvarme, så ved jeg ikke lige hvordan i vil gribe det an (der er mange måder :) ) - men jeg fandt denne lille gennemgang - http://www.varmtvandfrasolen.dk/produkt ... .htm#kombi

Man kan jo sige at med så stort et vandlager, så kan der smides megen solvarme på taget, men det er self dyrt. Hvis i beholder brændefyret, så har i et kombianlæg, som vil kunne holde jeres varmeudgifter meget lave (efter de heftige investeringer).

Besvar