Sliber til kædesav

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Sliber til kædesav

Indlæg af mortenmorten »

hej
Jeg ved ikke om det er det rigtige rum jeg skriver i....

Hvis man skal købe en kædesliber til sin kædesav, hvilken skal man så vælge hvis det skal være kvalitet!

Stihl har deres egne usg og Hos !
Er det den bedste og hvad er forskellen på disse? At den ene kan slibe andre ting end kæder?

Jeg vil gerne kunne slibe kæder som er hærdet, de kæder som der er et lille "L" oven på kæden.
Kan tro at det er en form for platte som er monteret på kædeledene.
Altså tandhærdet kæder.

Er der nogle som har erfaring med disse maskiner og kan anbefale en?

Hvis I kender til at slibe knive bruger jeg tormek som siges at være noget af det bedste,
Og vil gerne have det samme til kædesaven.

Mvh Morten

xkfc

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af xkfc »

Jeg anede ikke der fattes hærdede kæder, eller om dem jeg bruger er hærdede. har du et link til dem?

Jeg bruger bare en håndfil, men nu bruger jeg ikke så ofte motorsav. Min genbo har fastbrændsel og saver meget, han bruger også bare en håndfil. Jeg ved at en kammerat har et eller andet mekanisk, men kæden skal vist demonteres, når jeg har været med ham i skoven skærer hans save fint, han skifter bare kæde et par gange, men det tager lige så længe at skifte kæden som jeg får min slebet, og så skal han jo til at bruge tid hjemme i værkstedet. Hvis jeg ikke rigtig kan få kæden skarp ryger skidtet ud og der kommer en ny på.

EDIT: Nu har jeg lige googlet lidt, fy for en skefuld http://www.lykke-shop.dk/shop/stihl-kae ... 5757p.html
De holder sig skarpe 4-5 gange længere end en almindelig kæde til 150kr, men 3500kr er da også lidt af en udskrivning :shock:
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af mortenmorten »

Dem jeg har set på koster ikke helt kr 3500.
Har købt en til en elsav og jeg mener at den kostet 400? Det er så ikke en super hærdet med kæmpe platter,
Men den holder meget længere!
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af Zarge »

Har altid brugt fil til vedligeholdelses slibning, og så bare en billig kæde sliber, fra Harald tror jeg til lige at rette tænderne af nær de bli'r for skæve eller en bli'r skadet... Men den er sulten, så en kæde kan ikke slibes ret mange gange på den...
Jeg har som oftest en håndfuld slebne kæder med, gir den jeg bruger en hurtig tur med filen i ny og næ, når det ikke slår til længere ryger den i tasken og en "ny" kommer på... Når jeg så har en stak i kælderen finder jeg en kold pilsner og slibemaskinen frem... :-)
Det svarer ikke på dit spørgsmål, men mest for at sige at jeg tror ikke en slibemaskine er et alternativ til en fil, så skal der skiftes kæde tit hvis det er, særlig hvis det er "læbeltetræ" ;-)
xkfc

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af xkfc »

Hvis du har købt en elsav til 400kr er det næppe nogen eksotisk kæde der er monteret, nok nærmere nogle omsmeltede kinesiske øldåser hvor stålet er så dårligt at de har varmebehandlet tænderne for at den bare kan holde sig skarp nogle få snit.

En billig elsav er dog en glimrende løsning til villa ejeren der lige napper nogle grene og et træ i ny og næ. Jeg købte selv en sidst i halvfemserne og den kører stadig fint. For blot et år siden nappede den et kæmpe kastanietræ, jeg fandt det nemmest og sikrest med elsaven oppe i liften, men da stykkerne var på jorden fik de tæsk af benzin maskinen.

jopa

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af jopa »

Har i 30 år brugt en håndfil og det funker.
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af svæver »

Hejsa
Man kommer altså ingen vegne med en håndfil på hærdede kæder, det er filen det går ud over- de fleste skov maskine forhandlere sliber kæder for en 30 40 kr.
/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
xkfc

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af xkfc »

svæver skrev:Hejsa
Man kommer altså ingen vegne med en håndfil på hærdede kæder, det er filen det går ud over- de fleste skov maskine forhandlere sliber kæder for en 30 40 kr.
/jørgen
Lidt mystisk da der umiddelbart flere steder står at det er samme slibeudstyr der skal bruges, spørgsmålet er måske om man er nøjagtig nok, men personligt ville jeg aldrig ofre så mange penge på en kæde, og dem jeg kender der er i skoven ofte bruger ganske almindelige kæder. Selvom 150kr for en kæde er billigt så er de faktisk lavet af noget rigtig godt stål, og de holder sig skarpe ganske længe i betragtning af hvad de bliver budt, pløjer man dem i jord er de hurtigt færdige, men så er sværdet jo også hurtigt ødelagt.

Mon ikke at de dyre kæder er til dem der kører Porsche Cayenne og har Ilse Jakobsen støvler på icon_cheesygrin.gif
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af Flammen »

har stadig tilgode at se en savkæde, som IKKE er hærdet. ville da heller ikke turde monterer sådan en på min sav, i frygt for den vil sprænge i et af kædeleddene.
trådstarter skrev noget om platte på kæden. hvis det findes, så vil de ikke kunne files, men slibes
xkfc

Re: Sliber til kædesav

Indlæg af xkfc »

http://www.stihl.com/p/media/download/s ... 121_02.pdf

Rigtig nok, ifølge Stihl's manual skal der bruges en diamantsliber til deres kæde med påsvejste platter, men igen, hvem mon finder god økonomi i en så dyr kæde der skal special slibes? eneste sted jeg kan komme på er i livsvigtige funktioner som f.eks. redningstjenesten hvor man skal save igennem søm og skidt for at redde personer. 4X holdbarhed til 20x pris vil jo normalt være no-go i økonomisk sammenhæng.

Besvar