Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændsel - to strenget

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Splaxi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 sep 2015 10:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 155
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Geografisk sted: Sminge

Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af Splaxi » 30 sep 2015 10:16

Hejsa,

Jeg er helt ny herinde og håber at nogen måske kan hjælpe mig i den rigtige retning. Jeg beklager hvis jeg ramt det forkerte forum, men mine spørgsmål dækker lidt over det hele.

Kæresten og jeg har lige købt et gammelt landbrug, hvor der står et fastbrændselfyr (træ) i kælderen. Der er opstillet en gammel olietank (1000L), som fungere som akkumuleringstank. Der er monteret 2 stk. cirkulationspumper, en tæt ved selve fyret og en tæt ved akkumuleringstanken. Vi har lige isoleret selve tanken med 200 MM, da vi har flyttet den 1 meter bagud i rummet. Til hver eneste radiator og gulvarme installation kører der 2 rør, én til fremføring og én til retur.

Tidligere ejer har været en gør det selv mand, men vi er i tvivl om der måske er taget de rigtige valg undervejs, netop omkring varme installationen.

Vi har kælder, stueetagen (doh!) og en første sal, samt et loft/tag.

I kælderen går alle rørere til de forskellige installationer rundt omkring i huset, bl.a. til gulvvarme i 3 rum; Bryggers (entré), bryggers (vaskemaskine/tørretumbler) og badeværelse. Fremføringen til gulvvarmen er lavet i presfitting 18 mm (minder om 3/8 i størrelse), som starter ved et almindeligt 3/4 sortrør, Der er monteret termostater til hvert af de benævnte rum, men den sidder på retur.

Spørgsmål nr. 1: Er det normalt at man går fra 3/4, over i presfitting 18 mm, for så at gå over i standard pex rør til gulvvarme (21/22 mm)?

Spørgsmål nr. 2: Er det normalt at man sætter termostaten på returrøret?

Jeg læste en kommentar på lav-det-selv, at en person oplevede at der kun var varmt lige der hvor rørerne til gulvevarmen gik ind i rummet. Dette oplever vi på badeværelset, at lige der hvor rørerne kommer ind, er der dejligt varmt, mens resten af gulvet blot ikke er koldt.

Spørgsmål nr. 3: Er det noget vi skal være opmærksomme på?

Der findes 3 radiatorer i stue etagen, 2 i stuen og 1 i køkkenet. Vi har købt nogle brugte radiatorer, hvor der fulgte termostater med. De nævnte radiatorer er alle sammen Rio standard, dobbelt panel med konvektor. De bliver sådan okay varme foroven og gradvis koldere forneden, hvilket ud fra diverse beskrivelse her på siden skulle være godt nok. Efter at have kigget lidt på nettet, kan jeg godt fornemme at termostater ikke blot er termostater. Jeg kan se at der findes Danfoss RA, RA-V, RA-VL, RAS-C, men jeg kan ikke gennemskue hvilke der er de optimale til vores installation.

Spørgsmål nr. 4: Hvis vi holder fokus på at vi har en to strenget løsning monteret i vores hus, hvilken termostat skal vi så have på de enkelte radiatorer?

Der går rør videre fra den ene radiator i stuen og op til første sal (syd), hvor de går ind til 1 radiator. Når vi har varme på radiatoren i stuen, er rørerne til første sal (syd) helt kolde og vi kan ikke få radiatoren på første sal til at blive varm.

Der går rør videre fra radiatoren i køkkenet og op til første sal (nord), hvor de forbinder 3 radiatorer. Når vi har varme på radiatoren i køkkenet, er rørerne til første sal (nord) lunkne og der kommer lidt varme i toppen på 2 af de 3 radiatorer.

Alle radiatorer på første sal er meget gamle, men har alle sammen monteret en relativ ny termostat (10 år). Alle radiatorer er udluftet, flere gange. Vi har haft vandet helt af systemet, da akkumuleringstanken har været sprunget læk for 14 dage siden. Vi har ca 4 VMS når vi aflæser måleren i kælderen.

Spørgsmål nr. 5: Når vi oplever at rørerne enten er helt kolde eller blot lunkne, termostaten på radiatoren er skruet helt op på 5, og der ikke kommer nævneværdigt varme; Hvad skal vi så jagte?

Spørgsmål nr. 6: Er det cirkulationspumperne der ikke skaber flow nok i systemet?

Spørgsmål nr. 7: Er det de enkelte termostater der kan modarbejde os?

Fyret er et vimar/vigas, hvor vi ikke lige kan se det helt specifikke model nummer. Når vi fyrer, har vi svært ved at få gang i brændet, samt det er svært for os at få kedel temperaturen over 50 grader. Først i dag, fortalte skorstensfejren mig at man skal lukke for skorstensklappen, når brændet er antændt. Nu kan jeg se at den danske manual til nogle af modellerne, siger at man skal antænde sit brænde, åbene skorstensklappen og nederste låge, vente 20 minutter. Så skal man lukke for nederste låge og så tænde for selve fyret, som så tænder for indblæsningsventilatoren.

Spørgsmål nr. 8: Er det fordi at fyret skal være endnu varmer end det allerede er? Hvordan får man fyret til at blive rigtig varmt, når vi hele tiden sørger for at fylde det op?

Spørgsmål nr. 9: Hvordan vil I anbefale at man starter en kold kedel?

Jeg kan se at der er lavet en manuel shunt løsning, hvor vi blot har en kuglehane vi kan dreje på, som vi nu synes. Jeg kan forstå at der findes mere automatiske løsninger.

Spørgsmål nr. 10: Hvad er selve formålet med shunt, når vi snakker om fastbrændsel?

Spørgsmål nr. 11: Hvorfor er der opsat 2 cirkulationspumper?

Så for den, jeg kan se at det blev et meget langt indlæg, men som I måske kan fornemme, er vi lidt på herrens mark. Folk skal ikke nødvendigvis svare på alle spørgsmål, da det jo så kan komme til at tage meget lang tid at give et svar. Hvis I gider at skrive et nummer på det spørgsmål I besvarer, kunne det være rigtig fedt, så er det lidt nemmere for alle parter at følge med i hvad der bliver svaret på.

På forhånd tak!

PS: Jeg har postet samme indlæg på lav-det-selv, men jeg tænkte at der måske kunne sidde nogle kloge hoveder her, som kunne hjælpe mig med nogle af mine spørgsmål.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af Ernst Drastrup » 30 sep 2015 11:07

Hej Plaxi.
Når du har to pumper på dit anlæg, så tror jeg den ene har til opgave at få vandet til at cirkulere hurtigere mellem kedel og akkumuleringstank, og den anden pumpe har til opgave at få vandet til at cirkulere rundt omkring til radiatorerne.
men her tror jeg, at denne pumpe måske sidder på returen, som i al fald er forkert.
Pumpen til anlægget skal sidde på fremløbet. Og den skal sidde sådan, at den har ekspansionsbeholderens hvilende tryk på sin sugeside..
4 meter vandsøjle er jo alt for lidt, når du har radiatorer helt oppe på loftet, derfor har du problemer at de øverste radiatorer ikke bliver varme.
Jeg håber du har åben ekspansion, (og ikke lukket trykekspansion). Kuglehanen som du mener er en slags shunt, kan du lukke, så vandet i kedlen kan blive hurtigere varm, og hurtigere komme op på en højere temperatur. Hvor i landet bor du ??. Jeg kører gerne ud og finder fejl på anlæg. Med solvarm hilsen Ernst.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af newpas » 30 sep 2015 11:19

Sp 2. Ja der er frit valg.Sp 4-5. Det er vel ikke sådan at der ikke er tostrengs til loftet? Er der et T på fremløb og retur på sidste radiator i stue således at vandet ikke skal igennem sidste radiator for at komme videre. Sp 11 En pumpe sørger for cirkulation mellem tank og fyr og en anden sørger for cirk mellem tank og radiator. Hvilken pumpe er der på radiatorsystem? Er den på max? Slukker du den når du lufter ud? ¤mvs lyder underligt? Er det ikke åben ekspansion når det er brændefyr. Har du ekspansionstank på loftet eller lukket ekspansion? Rørdimensioner kan vel forsvares. I tilstandsrapport (hvis der er sådan en) står der vel om anlægget overholder lovgivning? Det kunne være smart at vide postnummer. Måske et besøg kunne hjælpe?

Splaxi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 sep 2015 10:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 155
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Geografisk sted: Sminge

Re: Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af Splaxi » 30 sep 2015 15:30

@Ernst

Jeg bor i Sminge, som ligger lidt uden for Silkeborg. Det er jo ikke lige rundt om hjørnet i forhold til Arden ;o)

Jeg har ikke helt gennemskuet om begge pumper sidder på frem, eller som du er inde på, at den ene sidder på tilbageløbet, da jeg stadigvæk er ny på dette område. Jeg har en beholder helt oppe under taget, hvor der går et rør op til. Beholderen har så 2 afgange, en som går ud på taget og en som "knækker" 180 grader og bare kan smide vand i en metalbakke. Vi har testet (på den kedelige måde) at der kommer vand igennem beholderen på loftet.

Vi har "kun" radiatorer på 1. sal og ikke helt på loften (lige under taget), der sidder kun den omtalte beholder.

Splaxi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 sep 2015 10:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 155
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Geografisk sted: Sminge

Re: Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af Splaxi » 30 sep 2015 15:40

@Newpas

Ang. Sp 4-5: Der er to strenge op til første sal. Som du skriver, sidder der et Tee stykke lige før selve radiatoren i stuen, således at vandet burde kunne nå op til først sal, uden at skulle rejse igennem selve radiatoren.

Ang. Sp1 11: De begge ligner de grundfoss alpha pumper man kan køre til 1200-2000 kroner. Baseret på en skøn af skidt og støv, vil jeg vurdere dem til 5-10 år. Jeg har ikke lige få drejet mig hovede helt af led, for at lede efter model / serie nummer. Den pumpe som sidder tættest på fyret står på trin 3, som udfra hvad jeg kan se, er maksimum. Jeg har ikke haft dem slukket imens jeg har luftet ud - skal jeg det?

Ang. 4 MVS og ekspansion, har jeg forsøgt at give et svar til Ernst. Min opfattelse er at den er åben og at den sidder på loftet, som ligger højere oppe end første sal.

Gården er et dødsbo, samt bestående af mere end 10 HA jord - så alle gængse regler, forsikringer og muligheder er ikke-eksisterende :o)

Som skrevet til Ernst bor vi i Sminge, et lille område uden for Silkeborg. Baseret på det oplyste område på din profil, er der et rimeligt stykke vej. Men I skal være hjertens velkommen, jeg ved at min kæreste ville blive meget glad, hvis vi kunne fikse tingene inden vinteren rigtigt bider sig fast.


jopa

Re: Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af jopa » 30 sep 2015 16:34

Du har sikkert et gasogenfyr, og får du først den til at fyre korrekt kommer varmen helt af sig selv (tror jeg) Det må jo have fungeret for forrige ejer.
De kan være lidt tricky at lære at kende fidusen ved.

Det kan være lidt af en videnskab at få sådan en kedel til at buldre, men først lært kører de som en drøm og kan smide masser af varme fra sig.

ps udfyld din profil

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af Ernst Drastrup » 30 sep 2015 21:45

Hej igen.
Jeg kan muligvis kigge ned til dig,
Men send venligst en mail til.:
mailernst@mail.dk med dit navn og adresse. Jeg har arbejdet med varmeanlæg hele mit lange liv, jeg er årgang 31.
Jeg kan få min dygtige fætter til at køre, hvis det skal være. Han er også v.v.s.ser. Jeg har skrevet en bog om varmeanlæg.
Med venlig hilsen.
Ernst Drastrup. Arden.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 okt 2015 15:16

Kære Splaxi
Du er velkommen til at købe bogen om varmeanlæg, som jeg har solgt rigtig mange af, og fået meget ros for.
Jeg skal ikke have noget for at kigge på dit anlæg, men min fætter vil gerne have ca. 500 kr. til bilen

Jeg har været ude ved mange varmeanlæg, og fundet mange fejl.
Jeg er ikke selv i kedeldragten, men giver gode råd og vejledning helt gratis.

Send venligst en mail til.: mailernst@mail.dk så vi kan aftale tid
Med solvarm hilsen Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsel - to strenget

Indlæg af pelle » 04 okt 2015 11:02

Hej Splaxi

Et besøg af Ernst er guld værd. Så, de 500 kr + en kop kaffe er sandelig godt givet ud. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar