Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dakon DOR 24

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Dakon DOR 24

Indlæg af Nighttrain » 26 sep 2015 14:45

Hejsa.
En af mine naboer har sådan en kedel skal der aku tank på for ikke at sode ? og har fået at vide at man kan fylde den op i brændkammer med træpiller når der er godt ild i den, så skulle den passe sig selv nærmest som et pille fyr, hvor den selv tager det den skal bruge.

Mvh Claus.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af John Skov Jensen » 26 sep 2015 16:16

Sådan en kedel er opbygget så den ikke overtænder det brænde man har proppet i den, men antænder det i takt med at fyringen forløber.
Men det er en ganske kraftig kedel der bestemt vil forbrænde bedst med en akku tilsluttet som bufferlager.

Man kan muligvis sagtens hælde piller i den, omend det sikkert vil være en dyre fyringsform end ved alm. Brændestykker, med mindre man har en god kontakt til en pille pusher der vil sælge til en god pris

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af Nighttrain » 26 sep 2015 17:05

Ok vil prøve at foreslå at der kommer en akku tank på, på ca 500 L mon ikke det skulle være nok til et hus på ca 200 m2. Det er da bedre end ingenting.

Var inde på you tube i går, så jeg flere fyldte den helt op med koks, kan det virkeligt have sin rigtighed i en pladejernskedel.

Mvh Claus.

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af WoodyHugo » 26 sep 2015 17:09

500 ltr ? nej mindst 2000 ltr og op efter , ca 10 ltr pr m2 er en god tommel finger regel

nemocharley

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af nemocharley » 26 sep 2015 17:44

men skal vandlageret ikke også passe til kedlens kw-størrelse?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af John Skov Jensen » 26 sep 2015 18:32

Nighttrain skrev:Ok vil prøve at foreslå at der kommer en akku tank på, på ca 500 L mon ikke det skulle være nok til et hus på ca 200 m2. Det er da bedre end ingenting.

Var inde på you tube i går, så jeg flere fyldte den helt op med koks, kan det virkeligt have sin rigtighed i en pladejernskedel.

Mvh Claus.
I udgangspunktet kan man sige at en akku ikke kan blive for stor, og jo større den er, jo større komfort da fyrings intervallerne forlænges.

Men er akku der blot for at tage toppen af ydelsen, så kedlen kan køre optimalt selvom huset måske kun aftager 2/3 af kedlens produktion, ja så er en 500l akku jo en ganske god ide også selvom den ikke kan levere varmen mere end nogle få timer efter fyringen er afsluttet.

Jeg startede selv op med en 22kw kedel og en 500l akku. Uden akku ville kedlen have sodet helt vildt, men med denne relativt beskedne akku volumen kunne kedlen køre en komplet fyring uden at skulle drosle ned for ydelsen og dermed begynde at sode.

Så set med de øjne at anlægget, som det er lavet nu, fungerer for din nabo, men blot soder lidt for meget, ja så vil en relativ lille akku kunne bidrage til at kedlen brænder ordentligt og derfor være en god ide. Man kan jo sagtens forberede rørføringen til montering af en akku mere, om lysten og behovet for mere fyringskomfort skulle opstå

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af J-B » 26 sep 2015 23:48

Sådan en Dakon Dor kedel er en koks kedel, den er ikke beregnet til træ.
Min nabo har en Dor32 og efter der blev sat 1200l akku tank til den, så kører det så nogenlunde.
Inden sodede den så meget at der skulle en jernlod gennem skorstenen hver måned, bare for at banke sod/slagger væk.
Det med træpiller er rigtig nok, de skal så bare igennem en pillebrænder, som den kedel er blevet solgt til, ellers tror jeg det ender med røgforgiftning.

nemocharley

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af nemocharley » 26 sep 2015 23:50

det ligner i øvrigt den kedel pellburn bruger.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af Nighttrain » 26 sep 2015 23:58

hejsa John Skov Jensen.
Problemet er nok at det der fyres med er engangspaller og alt mulig andet træ, men dog ikke spåndplader og laminatplader.
At den soder, jeg mener hvids den får træpiller så vil den måske sode mindre. Men en tank på ca 500 L ville sikkert også gøre det mindre ved at fyre den op på ca 80-90 gr og så lade være med at fylde mere på. Men kan den holde til koks som jeg har set på you tube, så vil den ikke sode. Da jeg selv har kørt med koks i 15 år i en salamander 1,6 kedel og det kørte bare super og der var ingen problem med sod uden akku tank.

Mvh Claus.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Dakon DOR 24

Indlæg af timkenneth » 27 sep 2015 08:06

jeg har selv omtalte kedel, dog med en muldvarpe stoker i siden. der sidder 2 røgvenderplader i som måske skal ud (den ene kan justeres med et håndtag) hvis den skal æde noget brændsel der måske kræver noget højere røgtemp for at brænde godt uden at lave sod og slagger.

den er forberedt til at lave hul i siden og påmontere end pillebrænder, det vil din makker få meget mere ud af end at fylde det direkte i, tror helelr ikke ristene kan holde pillerne?
hvis der så også skal smides affaldstræ og andet godt i den, kan man stadig gøre dette!


Besvar