Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Simpel og god styring

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
BosseBryggare

Simpel og god styring

Indlæg af BosseBryggare » 25 sep 2015 08:11

Jeg skal inden for meget kort tid ha sat solfanger op. Jeg har planer om 60 vacuum-rør og 3-500 liters solvarmebeholder.
Den størrelse anlæg kan findes flere steder som sæt eller pakke-løsninger, desværre synes jeg det virker som om styringerne altid er unødigt avancerede til disse anlæg og sælgers råd tager jeg ALTID lidt skeptisk da de jo i bund og grund skal ha solgt et produkt.

Jeg ønsker noget lavteknologisk der er gennemprøvet og som virker uden for mange dikkedarer..
Styring skal helst kunne tage sig af både solvarmekredsen og varmen fra min masseovn som også skal tilsluttes solvarmebeholderen.
Kender I til en særlig styring som passer til mig og mit kommende anlæg eller skal jeg selv bygge det op med to differencestyringer?


nemocharley

Re: Simpel og god styring

Indlæg af nemocharley » 25 sep 2015 12:14

hej igen - undskyld jeg nævner Niels Lycks side igen - men der er nogle overvejelser om det derinde - både ved masseovn-sektionen og ved styringerne (uden han dog nævner navn på de styringer, han ville foreslå til masseovns løsning 2/som må være den der ligner din mest - men mon ikke det er resol?).

og ja du har ret, man er spændt lidt ud mellem de to poler - enten bliver det hurtigt mere avanceret end man har brug for (og dyrere) eller også er man tvunget helt tilbage til at bruge simple differensstyringer, hvilket vel også kan være udmærket, hvis man vil have det helt enkelt.

BosseBryggare

Re: Simpel og god styring

Indlæg af BosseBryggare » 25 sep 2015 12:56

Hej igen NemoCharley :-)
Du skal ikke undskylde, det er jo netop respons jeg higer efter ;-) Ja, jeg har også kigget MEGET på system 2 på vvfs men som du netop skriver nævner han ikke styringen. Resol kender jeg ikke men vil selvfølgelig straks begynde at kigge på hvad det kan være for noget og om det måske er min løsning.

Jeg skal lige for en god orden skyld tilføje at jeg ikke har nogen som helst erfaring med solfangere og derfor ikke har noget sammenligningsgrundlag for de forskellige komponenter, derfor har jeg brug for at andre ved noget om tingene ;-)

BosseBryggare

Re: Simpel og god styring

Indlæg af BosseBryggare » 25 sep 2015 12:59

Nåå.. denne:
http://www.varmtvandfrasolen.dk/resol-r ... -p-86.html
Havde jeg godt kigget på. Er der nogle med erfaring af denne enhed? Kan den styre 2 forskellige kredse (solfanger+masseovn) og samtidig en gulvvarmekreds?

nemocharley

Re: Simpel og god styring

Indlæg af nemocharley » 25 sep 2015 13:05

Jeg har desværre ikke selv Resol, men ved at der er andre der bruger denne styring herinde, så måske de kan melde ind?


BosseBryggare

Re: Simpel og god styring

Indlæg af BosseBryggare » 25 sep 2015 13:24

nemocharley skrev:Jeg har desværre ikke selv Resol, men ved at der er andre der bruger denne styring herinde, så måske de kan melde ind?
Jeg håber nogle andre melder ind med lidt info om Resol..

Jeg kan jo se du har UVR63, den har jeg også netop siddet og læst om, den er ganske vist avanceret men det virker også som om jeg vil kunne styre al varmen via den.. Har du nogle plusser eller minusser om den? Er den high-tech eller blot lidt mere avanceret end low-tech ;-)
Som jeg ser det har jeg brug for 3 udgange til pumper og 5 indgange fra temperaturfølere, som minimum.. ??

nemocharley

Re: Simpel og god styring

Indlæg af nemocharley » 25 sep 2015 13:33

Det er en styring som kræver at du sætter dig grundigt ind i den, men jeg synes den er god til mit behov. [tag]JFinderup[/tag] har sat sig bedre ind i styringen end jeg, og han vil måske kunne sige noget fornuftigt ift. det du vil.

Manualer kan sikkert findes på nettet.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Simpel og god styring

Indlæg af JFinderup » 26 sep 2015 10:14

Hejsa
Jeg er meget tilfreds med min(e) UVR63'r og kan kun anbefale den. Det er en gennemtænkt konstruktion i en god kvalitet.
Generelt skal man sætte sig ind i alle styringer hvis man selv monterer og alle har en kompleksitet - men en gang man har krydset den grænse syntes jeg at TA's styringer er enkle - UVR63 er ingen undtagelse - en gang man har fundet det program man ønsker, så er det blot at justere grænseværdierne for temperaturerne og så kører den.
Det afgørende er at tælle hvor mange udgange der skal styres uafhængigt og så vælge en styring der har den kapacitet. Måske også tænke en udvidelse ind i setuppet. Jeg nåede op på 4 udgange og valgte derfor at supplere den første UVR63 med en til. I mit tilfælde ville en 16x2 være bedre for mig. Men for en simpel styring kan UVR63 godt anbefales. Prøv at downloade den danske manual og se om der er et program/diagram der matcher dit anlæg.
http://www.ta.co.at/en/download/manuals/

Hvad mener du med at den også skal styre gulvvarmen? - Der skal nok en reel gulvvarmestyring til det.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

BosseBryggare

Re: Simpel og god styring

Indlæg af BosseBryggare » 26 sep 2015 12:25

Hej JFinderup :)
JFinderup skrev:Hejsa
Jeg er meget tilfreds med min(e) UVR63'r og kan kun anbefale den. Det er en gennemtænkt konstruktion i en god kvalitet.
-for en simpel styring kan UVR63 godt anbefales.
Jeg synes også at være kommet frem til at den er avanceret men ikke mere end nødvendigt.
JFinderup skrev: Hvad mener du med at den også skal styre gulvvarmen? - Der skal nok en reel gulvvarmestyring til det.
Gulvvarmen ville jeg bruge som aftager til overskudsvarme, det var derfor jeg mente den også skulle styre det.. men det er måske ikke en god løsning?


Besvar