Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

erfaring med græsopsamler

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

erfaring med græsopsamler

Indlæg af Blob » 20 sep 2015 09:39

Hej

Er der nogle af jer, som har erfaring med den type græsopsamler som man spænder bag efter havetraktoren?
Duer de?
Hvad skal man være ops på?

God weekend


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af MichaelK » 20 sep 2015 10:06

Jeg har denne model :
http://skovhavehuset.dk/produkter/35-ti ... vetraktor/

Da jeg har bioklip på stigaen, så bruger jeg den kun, hvis græsset har været så langt at bioklippet
ikke har kunnet arbejde optimalt, og at der så ligger en del græs tilbage på plænen.

Generelt er jeg tilfreds med resultatet, men jeg har fundet ud af at det helt klart er en fordel, hvis
det afklippede græs lige får lov at ligge mindst et par timer, så det blive mere tørt og dermed en
del lettere for græsopsamleren at håndtere. Og så skal man finde lige den hastighed, hvor kosten
arbejder bedst, og det kan være lidt af en kunst. Det afhænger af, hvor tørt græsset er. Det er i
hvert fald ikke et optimalt resultat den levere, hvis man bruger den i samme ombæring som selve
græsslåningen, dertil at skal man kører med en lidt høj hastighed, for at få slynget det friske græs
op i opsamlingsbeholderen. Den lidt høje hastighed går så ud over selve klipningen, hvor resultatet
så ikke bliver helt så pænt. Det gælder i hvert fald når jeg bruger den efter min plæneklipper.

Systemet til tømning virker smart på papiret, men i praksis er det en lidt anden sag. I teorien skal
man kunne blive siddende på plæneklipperen, bakke til og hive i rebet til opsamlingsboksen, der så
vipper op og tømmes. Det fungere også sådan, men det er oftest nødvendigt at stå af for at fjerne
en del af det aftømte græs fra skjoldet over kosten.

Jeg har ikke erfaringer med andre modeller end den jeg linker til, så jeg ved ikke om der er den
store forskel på konstruktionen, der kan lette arbejdet mere. Der er i hvert fald er par ting jeg ikke
finder 100 % gennemtænkte på min model. Dog er det meget få gange om året jeg bruger den, så
derfor kan jeg sagtens leve med de små skavanker. Skulle jeg bruge den hver gang jeg slår græsset,
så ville jeg blive træt af den.

Jeg kan se Du bor i Randers, så der er ikke mere end godt og vel en halv times kørsel ud til mig på
Djursland, hvis du kunne tænke dig at se min model inden Du farer ud og køber en?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

batman100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 13 apr 2012 22:17
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 280
Brændsel: piller, Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Årligt forbrug: ca. 8 tons
Geografisk sted: 7160
Modtaget likes: 1 gang

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af batman100 » 20 sep 2015 17:41

Jeg har haft en tilsvarende MichaelK's, bare i Stiga. Enig i at græsset skal tørre lidt først og at den er delvis bøvlet at tømme. Blev lidt træt af den, så jeg kører en ekstra tur med klipperen en eller to dage efter klipning i stedet - så ser plænen faktisk pæn nok ud...

Mener ikke de er pengene værd - også fordi afklippet jo gør mere gavn i bunden af plænen end i komposten eller endnu værre i traileren...

xkfc

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af xkfc » 21 sep 2015 05:12

Jeg er meget glad for vores, jeg er godt klar over at afklippet er godt for plænen, men problemer er jo så at området vokser over fliserne. Det får bare noget gødning. Jeg kører også 2 omgange da det er bøvlet at have den efter når man klipper, men det kommer an på omstændighederne. Jeg har lige klippet et stort og meget jævnt areal, og der gik det fint at klippe og opsamle i en arbejdsgang.
Jeg bruger ikke snortrækket til tømning, det kommer direkte i sække og så med til genbrugspladsen.
Jeg fik en ældre sag med da jeg købte en brugt havetraktor, men efter 4-5 år gik hjulene og træksystemet kaput, så købte jeg en ny i Bauhaus, mener jeg gav 1100kr men det er også ved at være en del år siden.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af Landlyst » 21 sep 2015 05:45

Fuldstændig enig med MichaelK!

Købte min i Bauhaus, det er en sort Stiga, bare meget billiger.... Overvejer at finde ud af at bygge en lille motor på den så den ikke er kørselsafhængig.... Tror det ville gøre den meget bedre og så kan man have den med når man slår...


Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af Blob » 21 sep 2015 09:33

Tak for jeres feed-back.
Det var nyttigt. Med hensyn til at sætte motor på, så har jeg en tidligere kollega som har en westwood, med indbygget kosteopsamler, og han er rigtig glad for den. Jeg tror også den er motordrevet, så det er ikke nogen skør ide...
Jeg tror jeg vil se hvad de brugte står til. Måske man kan være heldig...

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af Blob » 21 sep 2015 21:19

Nu er jeg nogle gange lidt en storm P, men jeg fik en ide....
Hvad nu hvis man tog en løvsuger, og enten spændte den efter havetraktoren, eller monterede sugeren foran og så med slange om til en vogn....
Ja ja kald det bare tosset....

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af bennylar » 21 sep 2015 21:50

Blob skrev:Nu er jeg nogle gange lidt en storm P, men jeg fik en ide....
Hvad nu hvis man tog en løvsuger, og enten spændte den efter havetraktoren, eller monterede sugeren foran og så med slange om til en vogn....
Ja ja kald det bare tosset....
Nej det er ikke tosset, jeg har selv spekuleret på det.. mangler bare lige en suger.. :wink:

jeg har faktisk lavet en form drr passer på afgangen på mit klippebord, men ikke kommet videre.. det er så nok 3 år siden.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

BjarkeK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31 jan 2014 14:12

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af BjarkeK » 12 okt 2015 11:11

Jeg fik denne her i gave for nogle år siden http://www.xl-byg.dk/produkter/haven/ha ... raktor.htm
Den har jeg været ganske tilfreds med.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Re: erfaring med græsopsamler

Indlæg af Blob » 13 okt 2015 08:16

Nu er der jo flere af os, som godt kan li lidt StormP, så jeg fik en tanke....
Modellen til at spænde efter havetraktoreren virker vel lidt ligesom en kost...

Kunne man så bruge en alm. frontmonteret kost, og så med en opsamlerkasse?
Det kræver vel blot at højden står rigtigt?


Besvar