Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af Lintz »

kovas skrev: hov John.
Måske er det mig der misforstår, men fasen skal som vi er enige om i c der ender den. Den fra pumpen som ikke er tilsluttet nul uden om termostaten skal på den ene af kontakterne. Er det ikke rigtigt. Du kan vel ikke tilslutte fasen to steder?
@ Lintz jeg forholdt mig bare til det afbildede diagram som jeg ikke kan læse bogstaverne på. Andet end c-et. Der kan for den sags skyld godt være nogle andre terminaler som kan bruges til et eller andet.
Hej Kovas. På diagrammet står der C længst til højre/nederst. Derefter et 2 tal og længes til venstre et 1tal. Øverst en pil med +celsius.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af kovas »

Hej igen.
Ja fint nok, som det ser ud for mig så skifter kontakten til 2 ved stigende temp. Men jeg er stadig uenig i teksten "fasen klipper du over og tilslutter den ene til c og den anden til en af terminalerne. Men måske misforstår jeg fordi jeg ser det ud fra at pumpen har en ledning og så sætter du en ledning fra en stikkontakt til termostaten og ledningen fra pumpen som vi har snakket om. Så egenetlig siger vi nok det samme :)
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af John Skov Jensen »

kovas skrev:Hej igen.
Ja fint nok, som det ser ud for mig så skifter kontakten til 2 ved stigende temp. Men jeg er stadig uenig i teksten "fasen klipper du over og tilslutter den ene til c og den anden til en af terminalerne. Men måske misforstår jeg fordi jeg ser det ud fra at pumpen har en ledning og så sætter du en ledning fra en stikkontakt til termostaten og ledningen fra pumpen som vi har snakket om. Så egenetlig siger vi nok det samme :)
Ja men denne type termostater er ikke beregnet til at du tager en ledning fra stikkontakt til termostat og en anden ledning videre fra termostat til pumpe fordi den har kun et kontaktsæt og du derfor så skal samle din nul med en kronemuffe eller lign. Din fase skruer du selvfølgelig fast i klemmerne. Derfor skriver jeg som jeg gør, da det kun er fasen som termostaten kan bryde/slutte, ikke både fase og nul. Men da der ikke er nogen steder på termostaten at samle din nul, er det kun din fase du skal have ind i termostaten
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af kovas »

Hej John.
Det er forstået Den aktuelle termostat kender jeg ikke og som skrevet før forholdt jeg mig til diagrammet. Hvis man ikke kan samle nullen med en kronemuffe eller i en terminal, så er det self korrekt det du skriver.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af kovas »

Hej Lintz.
Du spørger om hvor du skal sætte føleren. Jeg har selv tilsluttet en extern termostat på mit fyr og da den skal starte med at pumpe når keddeltemp er feks 50gr så har jeg sat føleren helt hen ind til keddelkroppen inde bag isoleringen hvor fremløb kommer ud af kedelen. Hvis man sætter føleren uden for kedelen så skal man være sikker på at der er en vis selvcirkulation for at den kan føle den aktuelle kedeltemp. Men hvis du har andre krav til start så skal den måske sidde et andet sted.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af Lintz »

kovas skrev:Hej Lintz.
Du spørger om hvor du skal sætte føleren. Jeg har selv tilsluttet en extern termostat på mit fyr og da den skal starte med at pumpe når keddeltemp er feks 50gr så har jeg sat føleren helt hen ind til keddelkroppen inde bag isoleringen hvor fremløb kommer ud af kedelen. Hvis man sætter føleren uden for kedelen så skal man være sikker på at der er en vis selvcirkulation for at den kan føle den aktuelle kedeltemp. Men hvis du har andre krav til start så skal den måske sidde et andet sted.
Eneste krav er at den skal erstatte den udgang som er brændt af i styringen til Scott.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af kovas »

Hej igen Lintz.
Nu kender jeg jo ikke til dit fyr. Men hvis termostaten skal styre pumpen i stedet for styringen i fyret, så må du finde et sted hvor den føler keddeltemperaturen uden at pumpen kører. Hvis der havde været plads så havde jeg sat den sammen med overkogningstermostaten. Det var der så ikke, så derfor satte jeg den som tidligere omtalt.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af Lintz »

Du havde ret John Skov. Og - Kovas, du må selv afgøre om det var sådan du mente med tilslutningen.
Her et lille forsøg med en lampe hvor den kan tændes og slukkes ved at skrue op og ned for graderne.
tænd 1.jpg
sluk 1.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af kovas »

Lintz skrev:Du havde ret John Skov. Og - Kovas, du må selv afgøre om det var sådan du mente med tilslutningen.
Her et lille forsøg med en lampe hvor den kan tændes og slukkes ved at skrue op og ned for graderne.
tænd 1.jpg
sluk 1.jpg
Jamen så vidt jeg kan se har du jo ikke gjort som John skrev, men precis som jeg sagde. I øvrigt er det ikke nogen principel forskel på det jeg og john siger kun den praktiske udførelse.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Tvivl om tilslutning af eletrisk termostat.

Indlæg af Lintz »

kovas skrev: Jamen så vidt jeg kan se har du jo ikke gjort som John skrev, men precis som jeg sagde. I øvrigt er det ikke nogen principel forskel på det jeg og john siger kun den praktiske udførelse.
Ik fordi der skal tærskes langhalm i det men mener at jeg har gjort som John beskrev.

Grøn/gul som er jord kører du helt uden om din nye termostat og direkte i pumpen

Den måtte jeg lige undvære i dette forsøg.

Blå som er nul kører du helt uden om din nye termostat og direkte i pumpen

Det har jeg gjort - Måske du kan du se at de to blå er snoet sammen.

Sort som er fasen klipper du over og tilslutter den ene ende til C. Den anden ende til en af de to andre terminaler. Vælger du den forkerte af de to, vil pumpen slukke ved stigende temp og vice versa med den anden terminal

Her er den så brun - men har gjort som John har beskrevet. Prøvet begge terminaler og det virker som han har beskrevet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar