Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
ReneG
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG »

nemocharley skrev:50.000dkr årligt er cirka 5000 liter olie - et 15kw fyr ville vel kunne klare det.
Jeg skal muligvis også bruge det til at fyre lidt varme af i mit værksted (jeg flytter mit firma hjem på et tidspunkt, så jeg ved ikke om det er en OK ide at det er lidt overdimensioneret?

Og fås de fyr overhovedet mindre end 20kw?

nemocharley

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af nemocharley »

Jo man kan isolere virkelig godt - det er der gode eksempler på herinde :)

Dejligt med god plads :)

Tankens størrelse skal vel dimensioneres efter fyrets top-ydelse - jeg mener at have læst at 20kw ikke kan trække mere end en 1200-1500l tank - men det må du snakke med vvséren om, det kan være 800l er fint. De 300 liter jeg har gør ihvertfald ikke den store forskel.

med akkutank dukker der andre ting op som du bør tænke på (desværre - beklager).

Hvor langt er der fra varmeproduktion til varmeforbrug - måske er det værd at overveje en neddykket varmtvandsbeholder? Eller en ekstern pladevarmeveksler til varmt brugsvand i gennemstrømning? Eller skal der bare være en traditionel ekstern varmtvandsbeholder - med elpatron? - og hvor stor skal den være?

Skal den forberedes til solvarme (med en bundspiral)? eller skal der tilkøbes en ekstern pladevarmeveksler sidenhed - eller måske en solvarme vvb med bund og topspiral ved siden af når solvarmen købes.

______________

Og du kan altså godt undvære den akkutank i første, fyret skal nok give varme - der er flere herinde som har både baxi og pellux uden akkutank.

Jeg er ikke sikker på iltstyring er så vigtig når man har en akkutank. Fyret giver jo bare max gas og slukker når temp. er nået - eller sådan er det ihvertfald for mit anlæg.
nemocharley

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af nemocharley »

ReneG skrev: Jeg skal muligvis også bruge det til at fyre lidt varme af i mit værksted (jeg flytter mit firma hjem på et tidspunkt, så jeg ved ikke om det er en OK ide at det er lidt overdimensioneret?

Og fås de fyr overhovedet mindre end 20kw?
nej de kommer ikke i mindre størrelser når vi taler TPK og Pellux 100 - men mere end 5000l olie, så skal du heller ikke have et mindre fyr.

Lige til at perspektivere: Jeg varmer med 12-13kw (dog kun i vinter halvåret) ind 300l akku + i et hus der max kan aftage 8kw - og der er altså ikke sprunget noget i luften endnu. Mit forbrug er heller ikke specielt højt.
ReneG
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG »

Som det er nu, så cirkulerer det opvarmede vand konstant fra fyrrummet og 15 meter ind til huset. Er det ikke lidt skørt, hvis der reelt ikke er et forbrug i huset? Kan man lave noget styring, så det kun kører når det er nødvendigt eller hvordan fungerer sådan noget?
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af Stoklund »

#ReneG
Jeg bor i Hirtshals og du er meget velkommen til at kigge forbi og se en Pellux 100 i drift.
Jeg varmer et hus op på 230 m2 og har haft fyret i knap 3 år nu (jeg er super tilfreds med det)

/René

ReneG
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG »

Stoklund skrev:#ReneG
Jeg bor i Hirtshals og du er meget velkommen til at kigge forbi og se en Pellux 100 i drift.
Jeg varmer et hus op på 230 m2 og har haft fyret i knap 3 år nu (jeg er super tilfreds med det)

/René
Det vil jeg rigtigt gerne. Hvad har du af tilbehør? Wifistyring osv?
nemocharley

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af nemocharley »

ReneG skrev:Som det er nu, så cirkulerer det opvarmede vand konstant fra fyrrummet og 15 meter ind til huset. Er det ikke lidt skørt, hvis der reelt ikke er et forbrug i huset? Kan man lave noget styring, så det kun kører når det er nødvendigt eller hvordan fungerer sådan noget?
jo det cirkus skal stoppes - og ja der findes mange styringsmuligheder, som før nævnt. De cirka 5000 liter kan hurtigt reduceres 10-20% på den konto.

Ser lige et Pelluxmøde er kommet i stand :)

[tag]Aaen[/tag] bor også nordenfjords - han har Baxi TPK med NBE styring.
nemocharley

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af nemocharley »

undskyld - jeg glemte at linke. Du kan skrive/sende en pb direkte til ham når du har skrevet 20 indlæg

her er link: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11229
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af Stoklund »

Nej kun iltstyring.
Jeg syntes at styrring er lige simple nok til at jeg vil investere i et wifi modul, ja det kunne være fedt nok og se hvis den kom med et drift stop (men det sker aldrig icon_cheesygrin.gif ) Der er meget få parameter man kan justere (skal justere) og det behøver jeg ikke at skulle gøre, imens jer feks. er på arbejde. Jeg har ikke rørt mit fyr i små 2 år nu (mht. indstillinger) iltstyring på og så køre det.
Jeg er selv gaged freek, men mit fyr skal bare kunne lave varme uden min indblandning og det gør det (lige bort set fra, at der skal piller på og renses i ny og næ :oops:

PS. Wifi modulet til Pellux 100, er en boks der bliver monteret uden for fyret og er efter min mening lidt old school. Andre fyr, som er født med opkobling har det hele monteret internt. og som jeg kan se, er det en web browser og ikke en app, man kan styre den fra, på sin device!

/René
ReneG
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Vølund Pellux 100/20 vs Baxi TPK24

Indlæg af ReneG »

Så er Pelluxen opsat. Vejrkompensering kunne man ikke bruge i mit setup så af ekstraudstyr endte jeg med ethernetmodul, en større silo og ny stålskorsten.

Fyret har nu kørt i en god måned uden problemer.

Besvar