Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udendørs silo, og flex snegl

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af Alex fs » 17 sep 2015 20:53

Hej
Har efterhånden gået od spekuleret, i et års tid..
Vil have lavet mig en silo.
I starten var tanken, blot at lave en lille silo (1-2 ton) på loftet, meeen efterhånden er jeg blevet lidt lun på at kunne tage 6 ton hjem med blæsebil.
En større silo giver mig frihenden til både selv at blæse piller ind og få dem leveret.

Jeg tror valget falder på en lille glasfibersilo, det er svært at fabrikere noget selv, til de priser man kan finde dem til.
aa.jpg
Jeg ville rigtig gerne have placeret siloen i hjørnet, mellem stald og lade. Men grundet at ajle beholderen går næsten 2 meter længere ud end dækslet..
Så fundamentet kommer til at stå oven på ajlebeholderen, det har jeg ikke nerver til :shock:

Næste overvejelse er der hvor der ligger en samling leca blokke og mursten, arrangeret i en 2,5x2,5 meter firkant.. Her ville placeringen være udmærket, ift. blæsebil og sneglelængde. Minusset her er at jeg skal glo på den silo fra min have, og flexsneglen kommer til at sidde lidt træls.

Næste placering er på den anden side af stalden. Her går det kun lidt ud over min møddingsplads, det er til at leve med.
Minusset her er så læn gden på indblæsningsrør og flexsnegl.
Hvor lang slange har en sugeblæse bil med? Jeg tænker at føre indblæsningsrøret over taget, og ned på den anden side, mod vejen. Så ville blæse bilen kunne nøjes med 5 meter slange.
Hvad værre er, flexsneglen ville så skulle snige sig op på knap 15 meter. Og herefter skal pillerne så igennem et faldrør og ned til pillegnaskeren.
Flexsneglen skal nok klare presset, faktisk har jeg en, jeg tror der kan strækkes lige nok.

Men hvordan vil pillerne se ud efter at ha taget turen igennem 15 meter 75mm flexsnegl?

Jeg har prøvet at blæse en sæk piller op på tørreiet. uden cyklon blot med en blæserpotte og en stykke plastik. De tog turen 3 gange og sammenlignet med en "frisk" sæk var der ikke mærktbart mere smuld..

Hvad siger panelet til 15 meter flexsnegl?

Mvh. Alex
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af Brandsen » 17 sep 2015 21:52

Halløj i forum,

Men hvorfor er du gået væk fra ideen om at benytte loftet ?

Jeg har to små siloer på loftet, og sat dem begge oven på én 150mm sneglerende,
som munder ud i en studs gennem loftet, hvor jeg så har sat en flexslange på studsen,
sådan slangen bare løftes op i tanken, og så trykker på start af sneglerende.

Årsagen til flere siloer ved siden af hinanden, er dels pga loftshøjden,
og dels vægtfordelingen på loftsgulvet .
Åsagen til den armerede flexslange er, at jeg så ikke har 'fast' forbindelse til
brandbart materiale udenfor brandcellen som Baxi står i.

Billedet viser rød studs gennem loftet, blå flexslange til lige at svinge over i
600 l tank på Baxi, og så er motorværnet med start/stop af sneglekanalen
jo netop ikke sat på loftet, men på vægen lige bag ved Baxi og flexslange 8) 8)

Beklager den lidt ringe billedkvalitet, ikke nemt at fotografere op mod
to lysstofrør.

slange 006.JPG
Flex slange gennem loft
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af Alex fs » 17 sep 2015 22:05

Hej
Jeg er gået fra loftet, grundet vægten.. Det kunne sikkert fint holde, men tja.. Og så ryger en del af min halm kapacitet jo.
Og så ønsket om at kunne aftage 6 tons.
Desuden så er prisen for at lave noget selv, nærmest prisen for at sætte en silo op. Og der går tid med at lave siloerne selv.
Havde ide om at lave silobunde, hvorpå min kunne sætte en bigbag på. Så kan jeg bare blæse op i disse bigbag.
Så kunne man blot Bugge på, efter behag.

Men der går da ihvertfald en weekend inden de er svejst op.
Fundament til siloen er støbt på en formiddag
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af Alex fs » 17 sep 2015 22:07

Ellers fin løsning med Flex slangen, jeg vil dog blot have det fuld automatisk, men det hvis et lille problem.

Blæser du pillerne derop?
Hvordan ser de ud når de har været møllen igennem
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

pendec

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af pendec » 17 sep 2015 22:17

Jeg undersøgte muligheder for ekstern silo, og faldt over Scan-Plast som gav mig et tilbud på silo (4,9T) - 4,7 Meter høj SPU 7 kostede 16.500kr med levering. Der er så fundament , samling/opstilling og transport/snegl oveni prisen, hvis man ikke lige har det og selv kan det sidste.

Dog har jeg mindre plads til sådanne tårn ved siden af fyrrum og naboens mark som ligger 6-7 meter derfra. og opfyldning kunne også blive et problem her, da jeg ikke havde plads til lastbiler på gårdsplads. Så ikke så fornemt som først håbet på.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af Brandsen » 17 sep 2015 22:20

Halløj i forum,

Nej, det bliver sneglet op på loftet med kornsnegl.
Det har næsten altid været spildkorn eller majs, kun træpiller nogle få gange.

Nej, jeg tror ikke en flexsnegl på 15 meter kan trække træpiller,
den vil formentlig 'flexe' alt for meget. Og du skal i hvert fald være
sikker på at konstruere det sådan, at du trækker pillerne, og ikke skubber dem,
for det vil helt sikkert få en flexsnegl til at pakke hvis du prøver at skubbe.

Ja, jeg ville også hellere have fuldautomatik på, men det koster jo en cellesluse,
og jeg fik bygget det hele for næsten ingen penge, idet jeg hentede de to siloer
hos en kobonde er lige havde sat køerne ud, og samme med sneglerenden,
kornsneglen, slange, studs, osv. det koster nærmest ingenting på mere eller mindre nedlagte landbrug.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af Alex fs » 17 sep 2015 22:41

pendec skrev:Jeg undersøgte muligheder for ekstern silo, og faldt over Scan-Plast som gav mig et tilbud på silo (4,9T) - 4,7 Meter høj SPU 7 kostede 16.500kr med levering. Der er så fundament , samling/opstilling og transport/snegl oveni prisen, hvis man ikke lige har det og selv kan det sidste.

Dog har jeg mindre plads til sådanne tårn ved siden af fyrrum og naboens mark som ligger 6-7 meter derfra. og opfyldning kunne også blive et problem her, da jeg ikke havde plads til lastbiler på gårdsplads. Så ikke så fornemt som først håbet på.
Hej
Nej det kræver lidt plads. .Det er der nok af herude.
Hvad mente scan plast om snegl type ?

Heldigvis kan jeg selv støbe, har en 900 liters tvangs blander..
Brandsen skrev:Halløj i forum,

Nej, det bliver sneglet op på loftet med kornsnegl.
Det har næsten altid været spildkorn eller majs, kun træpiller nogle få gange.

Nej, jeg tror ikke en flexsnegl på 15 meter kan trække træpiller,
den vil formentlig 'flexe' alt for meget. Og du skal i hvert fald være
sikker på at konstruere det sådan, at du trækker pillerne, og ikke skubber dem,
for det vil helt sikkert få en flexsnegl til at pakke hvis du prøver at skubbe.

Ja, jeg ville også hellere have fuldautomatik på, men det koster jo en cellesluse,
og jeg fik bygget det hele for næsten ingen penge, idet jeg hentede de to siloer
hos en kobonde er lige havde sat køerne ud, og samme med sneglerenden,
kornsneglen, slange, studs, osv. det koster nærmest ingenting på mere eller mindre nedlagte landbrug.
Desværre er min flexsnegl sådan at den skubber. Men mon ikke jeg kan få det lavet om, har så meget skrammel til at ligge.

Men kan det passe, at de snegle de sælger "specielt" til træpiller, blot er en 75 mm snegl I et 90 mm rør.?
Det så jeg på en hjemmeside . Det giver jo god mening ift. Pakning af pillerne.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af newpas » 17 sep 2015 22:51

Alex, skrab jorden væk så du kommer ned til "siderne" af ajlebeholderen. Kør op til huggeren og find de nødvendige to HEB bjælker til at lægge tværs over og find så en silo på GogG og brug en almindelig kornsnegl fra silo til loft. Husk de kan godt "skride" fra udløb snegl til fyrsilo.

pendec

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af pendec » 17 sep 2015 23:24

Alex fs skrev:Hvad mente scan plast om snegl type ?
Den nåede vi ikke at tale om. Jeg begyndte at se på en anden løsning med bigbags og større skur, hvor jeg ville flytte dem med pillesug/muldvarp som denne som sælges i denne tråd.

viewtopic.php?f=28&t=21897

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Udendørs silo, og flex snegl

Indlæg af Alex fs » 23 sep 2015 21:38

newpas skrev:Alex, skrab jorden væk så du kommer ned til "siderne" af ajlebeholderen. Kør op til huggeren og find de nødvendige to HEB bjælker til at lægge tværs over og find så en silo på GogG og brug en almindelig kornsnegl fra silo til loft. Husk de kan godt "skride" fra udløb snegl til fyrsilo.

Jeg har ikke nerver til at sætte +6tons oven på et 45 kubikmeter hul, lavet af mursten og kalksandmørtel.
Hvis jeg skal finde fast grund til nogle heb bjælker, skal jeg ind under huset.
pendec skrev: Den nåede vi ikke at tale om. Jeg begyndte at se på en anden løsning med bigbags og større skur, hvor jeg ville flytte dem med pillesug/muldvarp som denne som sælges i denne tråd.

viewtopic.php?f=28&t=21897
Okay det er også en fin løsning, jeg har dog tilbud om indblæste piller til en favorabel pris.


Men jeg er gået fra min ellers gode flexsnegl.. Ville lige ofre nogle nye lejer og sådan lidt generalt, inden jeg afprøvede den med træpiller.
Men inden jeg fik sneglen slæbt ud af huset, var den knækket et sted. og senere hen yderligere 2..
Jaja tænkte jeg, svejse kan jeg da.. Men sneglen er meget rusten flere forskellige steder.. Så rusten at jeg ikke gider få den bakset til, for så at den knækker 3-4 gange.. Desuden skal der 3 nye lejer i, akslen skal svejses op, da den har kørt mere end et år med dårlige lejer. alt alt skal der nok lægges 5 timer i den, inden den er køreklar.. også er det stadig tvivlsomt om sådan en snegl kan kører med træpiller.
Ellers ærgeligt da 15 meter flexsnegl, af denne kaliber, koster 20.000 ..
Men den kunne sagtens bruges til korn, såfremt man kunne nøjes med eks. 10 meter.

ak ja.. så nu er jeg ved at tilluske mig 11 meter kornsnegl.. den er noget sværer at fp bakset til...
Den skal listes under skotrenden, også i en sådan vinkel at den går fri af kostalds taget.. så skulle den gerne kunne nå så højt op, at pillerne selv kan rende ned til fyrummet, den anden side af laden.

Hvor stor en vinkel kan sådan et korn eller plastik rør have, for at pillerne vil skride?
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar