Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM eller Biomax?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Luffe65
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 jun 2015 08:46
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 100
Brændsel: Søholm 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 7860 Spøttrup
Givet likes: 2 gange

MGM eller Biomax?

Indlæg af Luffe65 » 14 sep 2015 12:49

Hvad er bedst MGM eller Biomax? det er de små modeller 10 kw, vi snakker om, evt. forklaring ønskes.
Er der problemer med nogen af dem som man skal være obs på?


mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: MGM eller Biomax?

Indlæg af mattiassonne » 14 sep 2015 13:12

Jeg har selv et MGM, og grunden til jeg valgte det, var egentligt mest pga stokerpro her.

Fordi. Gik jeg ind og læste på MGM forum her: viewforum.php?f=208 kontra mange andre, fx Biomax'es viewforum.php?f=198 jamen så synes jeg hele tiden at jeg vendte tilbage til MGM'en.

Jeg har et MGM Comfort 25, og har kørt med det siden April i år. Det eneste jeg gør er at putte piller i, i den ene ende, og tage aske ud en sjælden gang i mellem, i den modsatte ende. Og så rive i håndtaget når jeg lige er ude og nyde, at jeg egentligt ikke rigtigt har noget at gøre i fyrrummet. Det er knagemig nemt.

Det eneste, og det står sådan set også nævnt inde på MGM forummet jeg henviste til, er at der kan ryge smuld fra sneglen, og ned på noget af elektronikken. Jeg har sat et stykke tagrende under, sådan at det ryger til siden, og ned i en kasse. Lidt irriterende , men det er også det eneste irriterende jeg er ramt ind i. Resten, det er bare super enkelt. :-)

nemocharley

Re: MGM eller Biomax?

Indlæg af nemocharley » 14 sep 2015 13:25

MGM Junior er cirka 11k dyrere. Men jeg ville stadig vælge den, da det er en sammenbygget enhed, som østrigertyperne, den vejer henved 300kg hvilket vidner om solide materialer.

Et svagt punkt ved mgm er det lille magasin, men jeg har set man kan tilkøbe et xtra magasin. Et stærkt punkt synes at være Karstens service, han er hurtig til at svare herinde med hjælp eller få en aftale i stand. Styringen på MGM tillader vv-prio og timerstyring, som altså kan give fine besparelser i sommer, forår og efterår.

Biomax compact - er det en sammenbygget enhed - hvordan føres piller fra magasin til bål, hvordan er bålet indrettet? Hvordan er service fra forhandler? Ud fra hvad jeg læser herinde, så virker den ikke så driftsikker som MGM. Jeg kan se man kan købe et forhøjet magasin til den, hvilket øger træpillekapaciteten, som i forvejen er større end mgm-junios.

Og der er mange andre pillefyr at vælge imellem metrocompact, scotte, rtb f.eks - just saying.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: MGM eller Biomax?

Indlæg af triumph » 14 sep 2015 16:22

mgmén er heller ikke så sart med pillekvalitet/smuld

Luffe65
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 27 jun 2015 08:46
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 100
Brændsel: Søholm 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 7860 Spøttrup
Givet likes: 2 gange

Re: MGM eller Biomax?

Indlæg af Luffe65 » 15 sep 2015 13:24

metro er da vist ikke på markedet endnu? Scotte syntes jeg det lyder til man skal gøre en masse selv, med skift af div. dele rimelig tit, men bare en ide, RTB er for dyr i forhold til MGM. Jeg er interesseret i den som man får mest for pengene ved at købe, ikke meget ved at købe en billig hvis man skal have support/rep. ret tit .
Bare kom med jeres meninger og hvorfor.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: MGM eller Biomax?

Indlæg af pille bruger » 15 sep 2015 13:37

Luffe65 skrev:metro er da vist ikke på markedet endnu? Scotte syntes jeg det lyder til man skal gøre en masse selv, med skift af div. dele rimelig tit, men bare en ide, RTB er for dyr i forhold til MGM. Jeg er interesseret i den som man får mest for pengene ved at købe, ikke meget ved at købe en billig hvis man skal have support/rep. ret tit .
Bare kom med jeres meninger og hvorfor.
Der skal du nok lige tage med i betragtningen, hvor mange der er i drift.
Der er mere end 50.000 NBE fyr i drift.
Det vil jo give anledning til et par spørgsmål.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

levi

Re: MGM eller Biomax?

Indlæg af levi » 15 sep 2015 14:07

Luffe65 skrev:Hvad er bedst MGM eller Biomax? det er de små modeller 10 kw, vi snakker om, evt. forklaring ønskes.
Er der problemer med nogen af dem som man skal være obs på?
De 2 pillefyr tåler ikke sammenligning - eller rettere, - MGM er flere banelængder foran - både hvad angår kvalitet - men absolut også hvad angår driftsikkerhed....

I det her tilfælde er de 11 kg i merpris givet særdeles godt ud!

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: MGM eller Biomax?

Indlæg af bennylar » 15 sep 2015 19:05

Luffe65 skrev:metro er da vist ikke på markedet endnu? Scotte syntes jeg det lyder til man skal gøre en masse selv, med skift af div. dele rimelig tit, men bare en ide, RTB er for dyr i forhold til MGM. Jeg er interesseret i den som man får mest for pengene ved at købe, ikke meget ved at købe en billig hvis man skal have support/rep. ret tit .
Bare kom med jeres meninger og hvorfor.
På 11år har jeg skiftet 2 tændere og en lyssensor, så om det er tit man skifter noget på en scotte?? Ikke her da. :)

Hvis jeg sku vælge mellem bio ax og mgm så blev det ikke biomax.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: MGM eller Biomax?

Indlæg af Lau » 15 sep 2015 19:21

Jeg var og er ikke i tvivl - jeg har valgt et MGM og det ville jeg vælge igen.
Jeg kender et par stykker der har et biomax og det er altså ikke særlig heldigt at spare på indkøbet og istedet få nogle dyre ærgelser - drop det biomax, det er for billigt - eller for trist i længden, vælg selv (",).. De fyr jeg kender til, kører elendigt i mellemsæsonerne og skal renses en gang for hvor 4-5 dage i vinterperioden.


Besvar