Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pressfittings

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Pressfittings

Indlæg af lupo3l » 13 sep 2015 09:38

Jeg skal til at flytte mine centralvarmerør væk fra skunken så jeg kan få isoleret dem ordentligt.

Jeg vil lægge rørene ned under gulvet i etageadskillelsen og havde egentlig planer om at lave dem i gevindrør.Nu har jeg fået mulighed for at lave det i pressrør da jeg har fået fat i en presstang.

Hvad er jeres meninger om det, er det lige så stærkt som gevindrør? jeg kan jo ikke komme til dem når jeg først har lagt gulvet igen.

Men det er meget tid at spare.


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Pressfittings

Indlæg af Alex fs » 13 sep 2015 10:29

Jeg har set flere af de pres fittings være utætte, nok pga en dårlig presning.
Generelt ville jeg aldrig lave noget i presrør. Men mest fordi man ikke kan lave om på dem selv. Men det kan du J så.
Men hvis man har en elektrisk gevindskærer, kan man også hurtigt lave noget rør.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Re: Pressfittings

Indlæg af lupo3l » 14 sep 2015 07:01

I hvilken forbindelse har du set de utætte pressforbindelser? Jeg har ikke kunne finde noget som helst på nettet andet hvis mufferne ikke har været i bund før presning.
Jeg har også altid været til skruerør men jeg vil også tro at det tager 5x så lang tid at lave.
Så kan jeg også godt lide at et 22mm rør svarer til et 1" så varmetabet bliver noget mindre.

levi

Re: Pressfittings

Indlæg af levi » 15 sep 2015 12:05

Lupo - brug du bare pressfittings - det er helt afgjort fremtiden.

I starten var jeg også skeptisk, - men efter at have arbejdet med det i en del år efterhånden er der ingen tvivl i mit sind længere - det funker hvis det laves rigtigt.

lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Re: Pressfittings

Indlæg af lupo3l » 16 sep 2015 07:01

Super :-)
Er der noget jeg skal være opmærksom på. Andet at røret er i bund i pressfittingsen? jeg sætter en streg på røret inden jeg presser.
Er der billigere steder at købe fittingsne end her.
http://stores.ebay.de/verkaufsparadies/


levi

Re: Pressfittings

Indlæg af levi » 16 sep 2015 13:12

lupo3l skrev:Super :-)
Er der noget jeg skal være opmærksom på. Andet at røret er i bund i pressfittingsen? jeg sætter en streg på røret inden jeg presser.
Er der billigere steder at købe fittingsne end her.
http://stores.ebay.de/verkaufsparadies/
Du skal sørge for at afrense enderne af rørerne ordentligt så der ikke er grater eller lign. der kan skade pakningen.

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge, - men du er velkommen til at sende mig en liste - så skal jeg se hvad jeg kan diske op med :)

Jeg har et stort sortiment i rustfri press & kobber press.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Pressfittings

Indlæg af Bigfoot » 18 sep 2015 11:38

Press er vejen frem.

Jeg var også ret skeptisk, især fordi jeg synes det virker næsten for godt til at være sandt, at efter et klem, så kan de klare fjernvarme på højt tryk.
Jeg har ellers lavet hele mit anlæg i sort skruejern, men næste gang, bliver det i rustfri press.

Men!!!! de skal afgrates på både yder og inderside, man kan få sådan en smart lille satan der kan klare begge dele. Især ydersiden er vigtig, da du ellers kan skade den lille o-rings pakning.
Et fif min makker bruger, er at have et glas stående med lidt vand i. Dyp røret i det, inden det skubbes i fittingen, så glider det hele lettere.
Personligt ville jeg have valgt noget smøremiddel, men det påstår han man ikke må. Ved brugsvand forstår jeg hvorfor, men ved centralvarme bør det ikke være et problem.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar