Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
pendec

Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af pendec » 08 sep 2015 19:51

Den ene flowmåler på min gulvvarme virker ikke. Husker jeg rigtig at bare pumperne er slukket, så kan jeg godt skrue den defekte flowmåler af og sætte ny på, eller vil vandet fosse ud af hullet, eller bare løbe lidt som kan tørres op efter skift?

mener at uden pumpe, så er trykket mindre? eller hvad med tryk fra åben ekspansion?


john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af john_madsen » 09 sep 2015 09:45

hvis du ikke har haner der kan lukke for til/afgangen mellem expansion og gulvvarmeshunten, så vil du få meget vand ud.
Hvis du har åben expansion, så er der kun vandsøjletrykket på anlægget (med pumpe slukket) og så vil du kunne skifte flowmåler og "tætne/begrænse" vandspildet med et håndklæde eller lign. men et par liter vand kommer der hurtigt ud ;-)

pendec

Re: Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af pendec » 09 sep 2015 10:09

Tak,
Burde termostat sat til "0", ikke lukke helt af for vand fra hoved strengen? Sådan lidt som en ballofix ville gøre det

levi

Re: Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af levi » 09 sep 2015 11:00

pendec skrev:Tak,
Burde termostat sat til "0", ikke lukke helt af for vand fra hoved strengen? Sådan lidt som en ballofix ville gøre det
Du lukker kun fremløbet på den måde - returen er der stadig fuld gennemgang i.

Tag trykket af anlægget inden du skrifter flowmåler.

pendec

Re: Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af pendec » 09 sep 2015 11:29

levi skrev:Tag trykket af anlægget inden du skrifter flowmåler.
Gætter på du mener ekspansions delen, og den kan jeg dårligt nå på loftet, den er pakket godt ind i 17 meter glasuld.
Kan ikke se nogen andre muligheder end pumperne, og ja, returen vil stadig stå åben på gulvdelen selvom termostat lukkes ;(

Så er der jo kun aftapning, hvis det ikke skal vælte ud det forkerte sted i rummet.


levi

Re: Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af levi » 09 sep 2015 12:18

pendec skrev: Gætter på du mener ekspansions delen, og den kan jeg dårligt nå på loftet, den er pakket godt ind i 17 meter glasuld.
Kan ikke se nogen andre muligheder end pumperne, og ja, returen vil stadig stå åben på gulvdelen selvom termostat lukkes ;(

Så er der jo kun aftapning, hvis det ikke skal vælte ud det forkerte sted i rummet.
Du skal ikke op til ekspansionen for at tage trykket af anlægget - du må have en bundhane i nærheden af dit fyr (Hvor du fylder vand på) - Denne bruges også til at tappe vandet (Trykket) af anlægget.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af thomas larsen » 09 sep 2015 21:28

Har lige skiftet på mit system, og du skal hve trykket af systemet for at skifte dem, ellers vil du få et meget vådt gulv...

pendec

Re: Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af pendec » 09 sep 2015 21:41

levi skrev: Du skal ikke op til ekspansionen for at tage trykket af anlægget - du må have en bundhane i nærheden af dit fyr (Hvor du fylder vand på) - Denne bruges også til at tappe vandet (Trykket) af anlægget.
Tusind tak, så er jeg helt med, og der er allerede forudmonteret slange der ;) Så er det jo bare at montere når det ankommer inden for et par dage. Anlægget skal jo snart igang igen.

pendec

Re: Hurtigt spørgsmål - flowmåler udskiftning

Indlæg af pendec » 18 sep 2015 18:07

Ville bare lige takke folk i tråden her, for det gik præcis som planlagt. Jeg havde tilfældigvis en vvs'r på besøg, som checkede noget fugt i gulv, så han skulle tage trykket på rørene alligevel og se efter utætheder. Dog havde han aldrig hørt om defekt flowmåler :) Så selvom min ikke virkede, så var det hans første som han så blive skiftet.


Besvar