cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
vintre
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 nov 2014 11:07

cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af vintre »

Hej

Jeg vil lave en fremløbsshunt på mit pillefyr så fremløbstemperaturen kan kontrolleres. Håber at der er nogen som kan give et tip mht størrelse af cirkulationspumpe.

Fyret er et baxi multiheat 2.5 og der er pt monteret en grundfos cirkulationspumpe xx-60 af lidt ældre dato (formodentlig lige før alpha serien). Shunten til fyret er en 3 vejsventil fra Danfos med en RAVK termostat. Denne shunt sidder efter pumpen og 3 vejsventilen sidder i retur til kedlen. Retur temperaturen til kedlen sættes til 60 grader. Kedel temperatur forventes sat til ca 75 grader.

Fremløbsshunten forventes lavet med en RAV8 ventil, en kontraventil samt en RAVK termostat. RAV8 ventilen i fremløb efter kedelshunten. Herefter returshunt og herefter den anden cirkulationspumpe. Kontraventil sider i shunten mellem retur og fremløb.

Rørdimensionerne i shunt kredsen er 1" bortset fra 3vejsventilen som er 3/4".

Hvilken cirkulationspumpe vil være et godt valg for den anden punpe, eller skal jeg bruge den gamle pumpe i fremløbskredsen og en anden i kedel kredsen (lige efter kedlen)

Kedlen bruges kun til varmtvands produktion


mvh

Bo

vintre
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 nov 2014 11:07

Re: cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af vintre »

Rettelse til indlæg.

Kedlen bruges kun til opvarmning ;-)

mvh

Bo
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af newpas »

Hvorforskal du have så høj kedeltemperatur?
vintre
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 nov 2014 11:07

Re: cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af vintre »

retur temperatur til Baxi Multiheat skal iflg fabrikant være mindst 60 grader for at undgå kondensering. Fremløb anbefales til ca 80 grader

mvh

Bo
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af newpas »

"Har godt af" og rentabel temperatur er ikke helt det samme. Hvorfor skulle det kun være denne kedel der kræver 80-85¤? Man skulle da tro at andre kedler også "har godt af"?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af John Skov Jensen »

vintre skrev:Hej

Jeg vil lave en fremløbsshunt på mit pillefyr så fremløbstemperaturen kan kontrolleres. Håber at der er nogen som kan give et tip mht størrelse af cirkulationspumpe.

Fyret er et baxi multiheat 2.5 og der er pt monteret en grundfos cirkulationspumpe xx-60 af lidt ældre dato (formodentlig lige før alpha serien). Shunten til fyret er en 3 vejsventil fra Danfos med en RAVK termostat. Denne shunt sidder efter pumpen og 3 vejsventilen sidder i retur til kedlen. Retur temperaturen til kedlen sættes til 60 grader. Kedel temperatur forventes sat til ca 75 grader.

Fremløbsshunten forventes lavet med en RAV8 ventil, en kontraventil samt en RAVK termostat. RAV8 ventilen i fremløb efter kedelshunten. Herefter returshunt og herefter den anden cirkulationspumpe. Kontraventil sider i shunten mellem retur og fremløb.

Rørdimensionerne i shunt kredsen er 1" bortset fra 3vejsventilen som er 3/4".

Hvilken cirkulationspumpe vil være et godt valg for den anden punpe, eller skal jeg bruge den gamle pumpe i fremløbskredsen og en anden i kedel kredsen (lige efter kedlen)

Kedlen bruges kun til varmtvands produktion


mvh

Bo
70-75 grader drift temperatur setpunkt er fint til din Baxi. Vores Baxi guru Thy anbefaler dette i mange tråde herinde.
En Alpha2 25-60 vil være den naturlige afløser for din nuværende pumpe.
vintre
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 nov 2014 11:07

Re: cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af vintre »

Tak for svar John

Det nuvaerende anlaeg har en pumpe og udskifte den til el Alpha 25-60 lyder rigtigt da den har samme kapacitet som den gamle.

Naar der monteres en blandekreds til at regulere fremloebstemperaturen skal der vaere to pumper. Skal begge pumper vaere ens f.eks 2 stk alpha 25-60 eller kan der bruges en mindre pumpe taettest ved fyret som kommer til at arbejde med et mindre tryk saa vidt jeg kan se

mvh

Bo
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af John Skov Jensen »

Umiddelbart kan den ved kedlen godt være mindre, men de koster næsten det samme så jeg ville vælge 2 stk 25-60. Så er du også sikker på altid at kunne flytte vand nok, uanset hvad.
vintre
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 nov 2014 11:07

Re: cirkulationspumpe i fremløbsshunt

Indlæg af vintre »

Hej John

Det lyder fornuftigt saa det goer jeg. Det er klart dyrere at kebe en mindre og finde ud af at det ikke funker og saa skulle koebe en ny.

Takker i evrigt for et godt forum der har gode indlaeg som har hjulpet en nybagt baxi (med en del aar paa bagen) ejer gennem en del besvaerligheder

mvh

Bo

Besvar