Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kloakering

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kloakering

Indlæg af triumph » 05 sep 2015 09:24

Nu skriver jeg jo indlæget for at blive klogere.
Du har altså ikke haft problemer med din biokube ?
Det jeg er bange for, er jo at komme til at bruge 85.000 på at købe et anlæg der ikke virker / bruger alt det jeg spare på reparationer/ anlæget holder kun få år/ kommunen ændre krav, og derfor tvinger os med på kloakken på et senere tidspunkt
Her er en træls historie med et biokube:
http://ing.dk/artikel/familie-sorteper- ... aeg-157693
Jeg har snakket med 3 kloakmestre, de har alle sagt at hvis der er 2 husstande, så er det et 10p anlæg. medmindre man kan få dispentation, hvilket kan blive et problem når man har et forbrug på 225 m3 vand, da et 5 P anlæg / bundfældning, kun er beregnet til 150 m3.
Jeg har kun fået pris fra en klokmester. den var 85 for et lille, og 130 for et stort.


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Kloakering

Indlæg af bennylar » 05 sep 2015 09:52

triumph skrev:Nu skriver jeg jo indlæget for at blive klogere.
Du har altså ikke haft problemer med din biokube ?
Det jeg er bange for, er jo at komme til at bruge 85.000 på at købe et anlæg der ikke virker / bruger alt det jeg spare på reparationer/ anlæget holder kun få år/ kommunen ændre krav, og derfor tvinger os med på kloakken på et senere tidspunkt
Her er en træls historie med et biokube:
http://ing.dk/artikel/familie-sorteper- ... aeg-157693
Jeg har snakket med 3 kloakmestre, de har alle sagt at hvis der er 2 husstande, så er det et 10p anlæg. medmindre man kan få dispentation, hvilket kan blive et problem når man har et forbrug på 225 m3 vand, da et 5 P anlæg / bundfældning, kun er beregnet til 150 m3.
Jeg har kun fået pris fra en klokmester. den var 85 for et lille, og 130 for et stort.
Hvis det er stillet til mig, så jo der har været en del problemer, men du kan jo få en service aftale hvor reparation og dele indgår. Ellers tror jeg det bliver rigtig dyrt at få lavet noget når det går i stykker. . Dertil kommer et årligt kontrol besøg hvor der tages vandprøver af spildevand, ved dog ikke om det laves i forbindelse med service besøget...

. Men i og med det er kommunen der står for det er det jo ikke mit problem, kun at ringe til et tlf nummer og sige alarmen er gået.. vi har brugt ca 70 m3 vand om året og får tømt 3kammertank 2 gange pr år, men dette betaler man så for, mener det er 800 kr her om året, der er så aflednings afgift og en grøn afgift, men vælger du selv at betale
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kloakering

Indlæg af triumph » 05 sep 2015 09:56

Hos mig kan jeg vælge selv at købe, og drive et anlæg. (Jeg er ikke bekendt med hvad der er med i en serviceaftale. men det kan da ikke være alt, da kloakmesteren fortalte at der var mange udgifter, hvis anlæget skulle have P delen med)
Eller selv blive tilkoplet det offentlige

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Kloakering

Indlæg af bennylar » 05 sep 2015 09:57

bennylar skrev:
Hvis det er stillet til mig, så jo der har været en del problemer, men du kan jo få en service aftale hvor reparation og dele indgår. Ellers tror jeg det bliver rigtig dyrt at få lavet noget når det går i stykker. . Dertil kommer et årligt kontrol besøg hvor der tages vandprøver af spildevand, ved dog ikke om det laves i forbindelse med service besøget...

. Men i og med det er kommunen der står for det er det jo ikke mit problem, kun at ringe til et tlf nummer og sige alarmen er gået.. vi har brugt ca 70 m3 vand om året og får tømt 3kammertank 2 gange pr år, men dette betaler man så for, mener det er 800 kr her om året, der er så aflednings afgift og en grøn afgift, men vælger du selv at betale og drive anlægget sparer du aflednings afgift..

men i mit tilfælde kan kommunen ændre alt det de vil, da jeg ikke kommer til at betale en krone, jeg er jo på "offenlig"kloak og de har anlagt anlægget ud fra 4 personer i husstanden. .
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Kloakering

Indlæg af lamborg » 05 sep 2015 11:04

Daws gutter.
Jeg ligger med det samme problem . Ikke fordi kommunen har pålagt mig noget men mit nuværende anlæg er et "hul i jorden " og det kan ikke blive ved med at slæbe 3-4000 mennesker om året. Jeg har haft en kloak gut på besøg og han gav et håndslag på 60000 + M for et 10 pe anlæg med 6 sivestrenge a 20 m i en mile fordi grundvandet ligger meget højt her på heden. Hvis jeg skal have fedt udskiller på så ryger der 20000 oven i. Jeg ligger på et vandforbrug på trods af de mange mennesker der er igennem huset på et år på 285 kvm vand så et 10 pe er nok. Det handler stort set bare om at have strenge nok og at bundfældningstanken er stor nok til at tage " det tykke " om man så må sige :-). Jeg har også undersøgt mini rens men det er væsentligt dyre hvis det skal være af en kvalitet der holder længere en 8-10 år så det vil kloakmestrene ikke så gerne install da de har bange for at få for mange reklamationer efterfølgende ( eller det siger de men hvad ved jeg ?). Og et 10 pe minirens ligger på 104000 + jeg ikke har en å at lede vandet hen i så der skal etableres sivestrenge her også
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


jopa

Re: Kloakering

Indlæg af jopa » 05 sep 2015 11:49

triumph skrev:Så er turen nået til mig.
Kommunen har bestemt at området skal kloakeres.
Som jeg har forstået har boliger i det åbne land, 2 mulighedder:
At blive tilsluttet det offentlige kloaknet. Eller lave noget selv.
Rensningskravet er SO.
Det undrer mig at man stiller sådanne krav samtidig med at bønderne ved siden af ens anlæg kører flere tons pis og lort ud over markerne.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Kloakering

Indlæg af Oldgaard » 05 sep 2015 11:58

Nej jeg har ikke haft nogen problemer, tvært imod, så viser prøverne hos os, at vores vand er meget renere end det der kommer ud af kommunens rensningsanlæg og meget bedre end mindstekravet ;)

triumph skrev:Hos mig kan jeg vælge selv at købe, og drive et anlæg. (Jeg er ikke bekendt med hvad der er med i en serviceaftale. men det kan da ikke være alt, da kloakmesteren fortalte at der var mange udgifter, hvis anlæget skulle have P delen med)
Eller selv blive tilkoplet det offentlige
læs lidt her ;)
http://www.biokube.dk/service-og-suppor ... ftale.html
det eneste man kan komme til at betale for, er eventuelte reservedele
vandprøven bliver taget samtidig med servicebesøget



lidt trælst med den historie, men kan ikke forstå den rådgivning som husejeren har fået, hvis de har oplyst de rigtige ting til deres kloakmester og sælgeren, så kan det ikke være hans problem, desværre så viser den historie at det altid!! er godt at have alle aftaler, spørgsmål og svar på papir
At han samtidig har afvist biokubes forslag, tja hvem ved mest om rensning husejeren eller fabrikanten ?
Hvis man ser på antal af anlæg også antal af sådanne fejl, så er vi vist nede i minimums promiller ;)

prøv at tage fat i Søren ang. priser på bundfældningstank og biokuben

Der er jo også denne http://watersystems.dk/produkter-nedsiv ... -bioclean/
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Kloakering

Indlæg af lamborg » 05 sep 2015 12:31

De 3 mestre jeg snakkede med oplyste at hvis jeg insisterede på minirens så skulle det være et betonanlæg som bioclean . Det er det dyreste men også det eneste der holder i længden. Desuden kunne de anlæg der var lavet i fiber arbejde sig op når grundvandet stod højt . Igen det var deres erfaring og andre mestre har nok andre holdninger.
Med hensyn til historien undre det mig at der oplyses at han udleder for meget slam .. Kunne man så ikke bare tømme bundfældningstanken 2 gange om året i stedet for en. Jeg før tømt så tit og det koster i omegnen af 900 kr hvergang . Men hvis det er fordi anlægget pludselig ikke renser ordentligt så er det jo en anden snak.
Og selvfølgelig vil de foreslå alt muligt for at det ikke må fremstå som deres anlæg ikke er ok og bruge den der med 5 eller 6 personer . Men det vinder de ikke på i min bog :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kloakering

Indlæg af Hjemme teori » 05 sep 2015 16:55

Vi fik bare påbud og ikke mulighed for kloak. Vi kunne dog tilmelde os forsyningen. Men i det tilfælde skulle vi alligevel selv forestå samling af sort og gråt spildevand i ny tank som vi også selv skulle forestå. (sidst det blev lavet sidst i 80'erne, var det et krav at det grå ikke måtte komme i bundfaldstanken. Men det skal det nu)
Forsyningen ville ved tilslutning, alene betale for at lægge sivslanger ud. De vælger selv metoden og hos mig ville de ikke lave minirensningsanlæg.

Vi ville selv have lavet et minirensningsanlæg, hvis ikke det var fordi at vi i elvte time fik at vide at såfremt der blev kloakeret, stadig ville have tilslutningspligt, 10år efter ibrugtagningstilladelsen. Så vores forventede afskrivninger på et minirensnigsanlæg, på 30-50 år, kunne kommunen forkorte til 10år, hvis der blev kloakeret. Det samme med vores nedsivning, det er så bare billigere i etablering.

Og faktisk ligger der en højsterets dom om at tilslutningspligten 10år efter ibrugstagningstilladelse af eget anlæg, behøves kommunen ikke følge. Altså at selv om anlægget er under 10år, kan de forlange tilslutning. Det var en i Græsted der fik påbud om tilsutning ca 12 måneder efter etablering af minirensningsanlæg. Jeg mener det var omkring 130k det havde kostet.

Så man kan ikke bare lave sit eget anlæg for at undgå tilslutning, det troede vi også, men lærte noget andet. Derfor valgte vi den billigste løsning i stedet for den bedste.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Kloakering

Indlæg af lamborg » 05 sep 2015 17:14

Hej Sophus.
Fik jeg også at vide men jeg har tjekket med GEV som de hedder i mit område og de har forsikret mig om at der aldrig vil komme offentligt kloakering på min lille vej . Jeg ligger på en lille vej mellem to små flækker der begge er kloakeret .
Men jeg blev noget chokket da han fortalte at man skulle betale en tilslutningsafgift for hver 1000 kvm der ikke var landbrugsjord !! Da jeg så fortale at jeg havde 15 X 1000 kvm trak han lidt i land og mente at jeg så nok kunne nøjes med 2 x tilslutning . Men det var hypotetisk snak oplyste han . De ville aldrig grave 3 km ned for at få 4 huse med på det offentlige.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar