Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hoval Biolyt: den er god nok

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af JClausen » 26 mar 2014 23:35

Hej i Forum

Jeg ville egentlig have lavet en anmeldelse af mit anlæg nu hvor jeg har renset det første gang, men det ville blot blive en gentagelse af denne anmeldelse: viewtopic.php?f=151&t=13458. (Jeg har oprettet denne tråd da jeg ikke kan skrive kommentarer i anmeldelsen). Det er samme model fyr, dvs. ikke Hovals nye Biolyt-model, som har en anden opbygning.

Vi havde også en gammel oliefråser i kælderen, som blev smidt ud sammen med el-vandvarmeren. Nyt fyrrum blev indrettet i udhuset og keramisk skorsten bygget.

Omkring installatør brugte jeg en anden end i ovennævnte tråd, nemlig BVS varmeservice, men havde samme gode oplevelse. Det var rart at installatøren (Som også er importøren af fyret) kunne tage sig af alt undtagen el-arbejdet: Installation af fyr, installation af ny kombi-vandvarmer, installation af pumper, shunt og diverse andre ting.

Der har ikke været et eneste driftstop, undtagen når jeg har glemt at fylde piller på, så jeg kan varmt anbefale Hovals Biolyt.


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af timkenneth » 27 mar 2014 06:48

tillykke med dit fyr. vi skal da se nogle billeder af fyret og installationen.

når man køber et high-end produkt skal der helst heller ikke være driftstop ;D

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af JClausen » 28 mar 2014 22:34

Omkring driftstop, så kan jeg kun være enig. Det var nok også driftsikkerheden der fik mig til at købe Biolyt fremfor de billigere alternativer.

Her er et par billeder:'
Scancore elementskorsten. Et ganske sjovt byggeprojekt.
[album]1959[/album]
Biolyttens front. Bemærk andre farver end i den anmeldelse jeg refererede til i trådstart
[album]1960[/album]
Lidt rørføring
[album]1961[/album]
Fyrets bagside og trækstabilisator
[album]1962[/album]

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af timkenneth » 29 mar 2014 06:50

ser godt ud, bvs har jo helt styr på det, og med god plads til service/rengøring.
måske du skal have røgrøret isoleret. du har en rimelig høj element skorsten, så hold øje med løbesod.

nemocharley

Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af nemocharley » 30 mar 2014 21:43

det rigtig godt ud - tillykke med det :)

Holder du dig på de 4.5 ton? Og ser du stadig på solvarme?


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af JClausen » 31 mar 2014 21:54

Hej igen

Tak for kommentarerne. Godt forslag med isolering af røgrøret. Jeg vil lige høre skorstensfejeren næste gang han er forbi, for at høre om der er optræk til løbesod. Der er jo dejligt varmt i fyrrummet uden isoleret røgrør. Det har halsbåndsmusen også erfaret, deraf musekornene, som man kan se i bunden af nederste billede.

Omkring forbrug, så rammer jeg nok meget godt 4,5 tons om året. Og vi har det varmere nu, end med oliefyret. Samtidig er elforbruget faldet til 2/3 af det tidligere, pga. skrotning af elvandvarmer og udskiftning af den ældgamle cirkulationspumpe. Så mit første år som pillefyrmester har været en succes.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af JClausen » 31 mar 2014 21:57

... Og omkring solvarme, så er det vist mest på tænkestadiet lige nu. Jeg tror ikke at der kan bevilges flere penge til varmeinstallationer i de næste par år :-)

nemocharley

Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af nemocharley » 01 apr 2014 08:24

kan jeg godt forstå og 4½ ton er jo ikke ligefrem vildt :) - tror ikke at solvarmen kan slå meget mere end et ton af dette.

Jens1973
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Givet likes: 74 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af Jens1973 » 04 sep 2015 00:06

Hvad måtte du slippe for fyr og opsætning? Skorstenen har vi, så den behøver du ikke regne med i :-)
Og det fungerer bare 100%?
,hvad.
Jens.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Hoval Biolyt: den er god nok

Indlæg af JClausen » 04 sep 2015 10:18

Hej Jens

Det hele minus skorsten rendte op i omkring 110.000 kr., så vidt jeg husker. Dette inkluderer fyret selv, ny 110 liter Vølund vandvarmer, to pumper, mortorventil, røgrør, trækstabilisator, trykekspansionsbeholder, rørføring, arbejdsløn, ca. 24 m isoleret pex, samme længde rør til koldt vand og kabelføring og diverse andre rør, ventiler, haner, dimser, osv. Altså en komplet nyinstallation (inkl. demontering af gammel oliefyr og elvandvarmer) af stort set alt uden at vi gjorde noget selv andet end brygge kaffe og lave fyrrum og skorsten.

Stadig 100% tilfredshed. I de over to år der er gået har det ikke været et eneste driftstop eller den mindste uregelmæssighed. Jeg tømmer aske og rengør fyret ca. hver 900'ne drifttime, hvilket hos os svarer til ca. 3,5 ton piller eller 10 måneder. En sådan omgang tager en times tid.

Det kan måske skrives her at BVS nu ikke længere er importør af Hoval Biolyt, men i stedet af Hargassner, et andet "Østrig-agtigt" mærke. Hoval i Danmark har nu fået sin egen hjemmeside. Bent fra BVS har dog lovet at han stadig vil træde til hvis jeg har brug for service eller hjælp til min Biolyt.


Besvar