Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af mgmone » 20 aug 2015 14:11

Hej
Blot et lille indspark, dagen døde salamander gav 17356,- i tilskud til den kunde, hvor vi idag har monteret pillefyr, så husk at tage kontakt til forhandler der kan lave individuel co2 beregning.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Fyrmester kasper » 20 aug 2015 20:25

jeg ville primært have et "både og" fyr da jeg også ville synes det var sjovt at vide at selv kviste og grene fra træerne røg i fyret, og det ville være hyggeligt at lave flis sammen med ungerne.

jeg er godt klar over at jeg skal have muligheden for at opbevare træflis / piller osv tørt. jeg tænker lidt på en dobbelt løsning. med 2 magasiner,feks et 200liters i selve fyrrummet hvor der er varmt, og så et stort et i et tilstødende rum, da jeg tænker at flis/træpiller i 200 liters magasinet vil tøre rigtigt godt i løbet af de dage som det ligger deri?

jeg vil ikke have et fesent fyr. derfor jeg havde kig på dette, da jeg kan se det kan tage ret store stumper... http://www.mgm-pillefyr.dk/mgm-hd-stoker/

så selvom jeg godt ved at det måske ikke er rentabelt at købe et fyr til 100k når man kunne få et comfort lux kun til piller for 50k og der går maaaaaaaaaaaaange år før jeg sparer de 50k i det træ og flis jeg selv laver. så synes jeg det lyder skægt.

ideen med en ren stoker er også sjov. så kan jeg fyre med lego, naboens børn osv :D

nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2015 20:51

Det er ikke noget forgjort i at gå den vej, hvis det er det du har lyst til.

Mht. de rette forhold til flis, så skal vi have en erfaren flisfyrer på banen.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Kruse » 20 aug 2015 22:36

Fordelen ved flis er at fyret kan lave varmen når der er brug for den, og akutank spares.
Det er bare lidt dyrt at stille an. Kan se en Benekov med lille magasin ender i 82000, så skal der en flishugger til og noget til at håndtere floden.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Fyrmester kasper » 21 aug 2015 20:23

noget til at håndtere floden???

er der nogle fordele ved et benekov fyr, end ved det MGM flis / pillefyr?


Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Olaf13 » 21 aug 2015 23:06

Hvordan vil du få flisen tørt? Det er hvis ikke nok at det ligger lidt tid i en magasin i et varmt rum, men hvis nok noget med sol tørring flisen spredt ud? Piller bliver jo ovn tørret.

Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Fyrmester kasper » 22 aug 2015 09:08

jeg havde tænkt mig at det skulle ligge udenfor hen over sommeren først, og så køres i garage i september

er der nogen af jer der kender til de kombifyr fra stokergården.dk ? - ser sq ret simpelt ud og så kan jeg enda også smide brænde direkte i.

nemocharley

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af nemocharley » 22 aug 2015 13:52

det gælder vist også nogle af KSM´s og Twinheats modeller - og lur mig om der ikke er flere der har den mulighed også. Men skal der fyres med brænde, så er det bedst med en akkutank til anlægget.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Hjemme teori » 23 aug 2015 08:04

Det lyder rigtig spændende, har selv gået med tanker om brændefyr inden jeg endte med et pillefyr.
Tænkte også på jordvarme, men grundlæggende blev det hele valgt fra, da pillefyret er det sikre med den højeste komfort. Husk også at dit brænde jo ikke bliver værdiløst af at du har et pillefyr. Du kan jo sælge det, hvilket skal med i beregningen af gevindsten ved selv at brænde det af.

Egen Flishugger tror jeg ikke på, da flis ikke er helt så nemt som det lyder (laver selv en del til dagligt) og flis er ikke bare flis. Derfor bliver flis til fyring vist også hældt gennem et sold for at blive reelt, hvis man som du skriver, har fliset grene og kviste. Det flis jeg har set til (privat) fyring har været stammer som har ligget et år og herefter fliset. Men det gør man ikke med en lille Kina flismaskine. Stammeflis, så snakker vi en flishugger der koster det samme som fyr og installation tilsammen.

Husk også at flises materialet for vådt brænder det af i bunken. Det flis jeg laver støver med svampesporer og er varmt i løbet af 6-48 timer.
Mvh. Sophus

Fyrmester kasper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 aug 2015 20:51
Mit fyr: salamander
Areal: 220
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt stort hus, jeg ønsker mig et kombifyr

Indlæg af Fyrmester kasper » 23 aug 2015 09:48

når du siger brænder af i bunken... mener du så at det rådner istedet for at tøre?


Besvar