Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fransk Total opgiver i Dybvad

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
nemocharley

Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af nemocharley » 17 aug 2015 21:11

Det var en meget glædelig nyhed for miljøet.

men men men - jeg kan ikke lade være med at tænke at der stikker noget andet under - kan det hele reduceres til olieprisernes fald?

Hvad siger i?


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af newpas » 17 aug 2015 22:28

Kort og godt: For lidt til rentabel udnyttelse!

nemocharley

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af nemocharley » 17 aug 2015 22:42

Ja. Det kan vel ikke siges meget mere klart.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af Alex fs » 18 aug 2015 06:35

Og lad dem blive væk.
Det skifergas er ikke værd at gå efter, miljø mæssigt.
Har intet imod man udvider olie osv. Men når man skal pumpe så store mængder kemikalier ned, ja Så Er det ikke det værd.
For total sørger jo ikke for vores vand om 30 år
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

nemocharley

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af nemocharley » 18 aug 2015 07:31

nææ det kan vi jo bare købe af Nestlé..... - for helvede hvor jeg dog hader de overnationale selskaber og de politikere der lukker dem ind i institutioner, som er blevet skabt af befolkningerne, eller giver dem værdier som de slet ikke har moralsk ret til at give.


xkfc

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af xkfc » 18 aug 2015 17:22

Nu foregår konventionel udvinding på helt samme måde, der bliver brugt så enormt mange og store mængder kemikalier at det ikke er til at forstå. Om det er mere forsvarligt at gøre det 200km væk, tja, det er jo den enkeltes vurdering. En ting er sikkert, jeg tvivler på at det er sundt for planeten. I dag er de fleste kemikalier "grønne" dog ikke mere grønne end man ligner en rummand når de håndteres.

nemocharley

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af nemocharley » 18 aug 2015 17:36

jeg troede faktisk naturgas og råolie blev opvundet anderledes. Hvorimod netop skifergas og tjæresand var kendetegnet ved deres store konsekvenser for det miljø de udvindes i?

xkfc

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af xkfc » 18 aug 2015 19:38

Jeg tvivler på at det er den store forskel, der skal store mængder syre i undergrunden for at fragmentere, sammenlign med et blomkålshoved og så går stilken op til overfladen (groft set) Så skal det stabiliseres f.eks. sandfrag lidt som en kabilærlag i et omfangsfræn her låses sandet fast med kemikalier, så olie og gas trænger igennem med sandet vil man ikke have med op.
På vej op dannes et hårdt lag indvendig i rørene (scale), upraktisk da det så er svært at betjene ventiler og stole på tal fra tryktransmittere. Så tilsætter man Anti scale, et kemikalie der gør at scalen ikke sætter sig. Når olien kommer til overfladen skal olie/vand/ gas separeres, det kunne man skaktens gøre i store tanke, det ville dog bare fylde vildt og tage en evighed, så processen speedes op med kemikalier, demulsifire samler oliepartikler, og waterclarifire samler vandpartikler så bliver faserne lidt som en teflon belagt pande, det hele glider lettere.
Når så skidtet er oppe så er der bakterie problemer, vand og gas danner H2S, i vandfasen tilsættes Biocide og i gas tilsættes H2S scavenger, begge to er celle dræbere. :shock:

Alt det for at vi kan forurene naturen ved søndagsturen i bilen, eller flyve en tur til USA, det kunne jo være sjovt at se hvordan der ser ud. :wink:

nemocharley

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af nemocharley » 18 aug 2015 19:42

det er nok ikke noget selskaberne ligefrem reklamerer med...

xkfc

Re: Fransk Total opgiver i Dybvad

Indlæg af xkfc » 18 aug 2015 19:57

Næ det er det ikke, men mon ikke der er mange steder den er gal.

Hvad nu hvis forureningen der kommer ud af vores kraftværker var rødt! mit gæt er at man næsten hellere ville klare sig uden el. Det er meget sjældent at forurening kan ses.
Tag nu plastic f.eks. Der driver en ø rundt i Stillehavet, øen er på størrelsen med Frankrig det er dælme noget svineri, men bliver det bedre af at vi futter det af... Tja.. jeg tror det ikke, men vi kan ikke se det, og så kan man jo læne sig tilbage i kontorstolen og være tilfreds!!
Boring efter skiffergas ville nok bare være en mikrobe i det globale svineri vi sender videre til næste generation..


Besvar