Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man købe en maskinpark?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Skal man købe en maskinpark?

Indlæg af Knaldperlen » 16 aug 2015 19:24

Hej.
Jeg bor lidt "ude på landet" på en gammel landejendom. Til ejendommen har vi ca 2 Ha lagt ud i to gresfolde til hestene, som der er 4 af.

Ind til videre har vi købt alt hø og halm af maskinstationen, men studser på om man skulle købe sig noget ældre grej og så selv lave hø på de marker vi har?

Maskinstationen tager jo ca 375kr pr minibig leveret. Vil tro vi benytter ca 20 minibig pr år.

Hvis jeg selv køber maskiner er der jo vedligehold og driftsomkostninger.... Ved ikke om det kan svare sig?

Hvad siger i?

Og hvor meget vil i tro maskinparken vil løbe op i?


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Skal man købe en maskinpark?

Indlæg af Aaen » 16 aug 2015 19:30

Har du noget selv overhovedet? Traktor?
Jeg har selv en fregusson 165 og har overvejet det samme, men er kommet frem til at jeg bliver ved med at købe af de lokale. Inden man har købt noget til at lægge græsset ned med, vende det med og presse det med, har man hurtigt brugt 20000. Og så har man noget gammelt slidt skrammel. Og så skal man jo lige sørge for at ha kalender ryddet, når der er godt vejr.

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Skal man købe en maskinpark?

Indlæg af Knaldperlen » 16 aug 2015 19:36

Det eneste jeg har er en stiga park havetraktor - den er ikke meget bevendt i marksammenhæng....

Nå jo - og eller har jeg da selv to arme og en le... Men syntes ikke lige lysten har ramt mig

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Skal man købe en maskinpark?

Indlæg af baggadap » 16 aug 2015 20:13

Jeg får maskinstationen til at slå og presse, så det eneste jeg behøver er en høvender - den låner jeg af naboen!

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Skal man købe en maskinpark?

Indlæg af Brandsen » 16 aug 2015 21:28

Halløj i forum,

Det er der et meget kort svar på : NEJ !

Med et så lille areal, koster det langt mere pr balle af 'egen avl', end at købe det direkte fra maskinstationen.

Det koster simpelthen en krig, at få en maskinstation ud, og starte op, og de når jo dårligt nok at starte,
før det hele er slut. Der skal jo vendes og bakkes i én uendelighed.

Jeg har også præcis 2 ha og 4 heste, og min høst foregår ved, at jeg kører forbi maskinstationen,
og bestiller et helt træk wrap baller, og et træk minibig halm. Finten er, at huske at sige det ikke er
en haste ordre, men de kan levere lige præcis når det passer dem, og bare kan sætte dem præcis hvor
de gjorde sidste år. Netop det har mega indflydelse på prisen, det at aftage et helt træk, og at de kan
levere hvornår det passer ind i krammet. Husk lige, at en maskinstation jo grundlæggende bare er en mega
logistik opgave, og dernæst at enhver håndtering af wrapballer koster mandskab og maskintid, plus et par
ødelagte baller, så kan de køre et helt træk, direkte til aftageren og læsse af, og så er prisen ?????
Ja, ok, lad mig bare sige det, kr 325,- pr wrap balle, leveret og stakket, her på Djævle Øen vel at mærke.

Minibig halm koster kr 70,- leveret og stakket. Lad mig også lige forklare det. Halm har en værdi af ca 6 øre
pr kg som jordforbedring og gødning, hvis det pløjes ned, ergo ca kr 21 pr minibig balle. Så giver du ca kr 50.-
for at få det presset, og det er vel at mærke næssets største traktor der skal spændes foran sådan en ballepresse,
dernæst leveres, og en teleskoblæsser til at aflæsse og stakke, plus mandskabstimer.

Ergo, egen avl på kun 2ha er hamrende uøkonomisk, langt billigere at købe direkte fra maskinstation,
og vel at mærke som 'stånede ordre', hver år, samme mængde, et helt træk, og når det passer ind i
krammet.

Og nej, wrap er så go dnu om dage, det det går fint om du ikke bruger det hele samme år, same sag
med halmen, er det prima kvalitet, så ingen problem med at bruge i år to.

Hey, vi vil naturligivs helst have wrap fra første slet, og vårbyg halm uden slagregn, og det får vi sjovt nok,
hvert eneste år, så gad vide om ikke det netop er på grund af ovenstående.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Skal man købe en maskinpark?

Indlæg af Bigfoot » 17 aug 2015 22:15

det er jo ikke kun at slå det og presse det som er problemet.

skal du have noget brugbart hø ud af det, skal der også køres gødning på den mark, ellers har du bare ligegyldigt næringstomt stråfoder, til ingen verdens nytte.

Vi har 3 hektar, og har regnet frem og tilbage på det flere gange. Vi bruger for 4000 kr i wraphø om året, da den ene hest er allergiker. Derfor skal der wrap til.
Men det kan på ingen måde svare sig for os, at investere i maskiner og andet skrammel, for at lave det selv. Så skal de heste leve til de er 100 år ca.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar